کالای دیجیتال اصطلاحی است که تا همین چند دهه قبل هر کارآفرینی را به خنده می انداخت. خب تصور اینکه یک روزی محصولات عرضه شده در بازار از قالب فیزیکی خارج شده و مشتریان برای محصولات کاملا دیجیتال کلی هزینه پرداخت کنند، دور از ذهن بود. با این حال امروزه بخش بزرگی از فروش کسب و کارها به این حوزه مربوط می شود.

بی شک هر کارآفرینی که دنبال موفقیت و سودهای کلان است، بی برو برگشت گذرش به عرصه محصولات دیجیتال هم خواهد افتاد. به همین خاطر ما معتقدیم آشنایی با دنیای محصولات دیجیتال برای هر کارآفرینی ضروری است. متاسفانه خیلی از کارآفرینان با تصورات ساده و حتی سطحی از این حوزه وارد عرصه رقابت می شوند. به طوری که پس از مدتی با شکست های سنگین رو به رو شده و نسخه شان پیچیده می شود.

از آنجایی که ما اصلا دوست نداریم تجربه های منفی برای مخاطب تان شکل بگیرد، در این مقاله کنارتان هستیم تا درک درست و دقیقی از دنیای محصولات دیجیتال پیدا کنید. قبول دارم این امر برای کسانی که سال های سال در حوزه تولید محصولات فیزیکی فعالیت داشته اند، کمی سخت به نظر می رسد، اما شما نباید به این سادگی تسلیم شوید. این امر می تواند برای شما جذابیت زیادی به همراه داشته و افق های تازه ای پیش روی تان باز کند.

شما در این مقاله یاد می گیرید که محصولات دیجیتال دقیقا چه دامنه ای از محصولات را شامل شده و چطور به شما برای تحول کسب و کارتان کمک می کند. به علاوه، شما از دل این فرآیند امکان آشنایی با برخی از محصولات پرفروش دیجیتال دنیا را خواهید داشت. فکر می کنم این دو نکته به تنهایی برای شروع یکه تازی تان در صنعت محصولات دیجیتال کافی باشد، مگر نه؟

محصولات دیجیتال: یک تعریف ساده

آشنایی با پرفروش ترین محصولات دیجیتال دنیا

وقتی درباره محصولات دیجیتال حرف می زنیم، دقیقا منظورمان چیست؟ این سوالی است که خیلی از کارآفرینان اصلا جواب روشنی برای آن ندارند. انگار که محصولات دیجیتال از آسمان به زمین افتاده اند و قرار نیست کسی درباره شان خیلی دقیق حرف بزند. اگر از مخاطب های قدیمی ما در روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما اصلا میانه خوبی با سر به مهر گذاشتن نکات مربوط به کسب و کار نداریم. به همین خاطر اول از همه قصد داریم یک تعریف ساده و خودمانی از محصولات دیجیتال ارائه کنیم.

 

شاید ساده ترین روش برای تعریف مفهوم محصولات دیجیتال توجه به نقطه مقابل آن باشد. خب محصولات فیزیکی به طور سنتی مورد شناسایی مشتریان و صدالبته کارآفرینان قرار دارند. این نوع از محصولات نه تنها جذابیت زیادی برای مخاطب دارد، بلکه به کارآفرینان برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب نیز کمک خواهد کرد؛ چراکه مشتریان از قبل شناخت خوبی نسبت به این نوع محصولات دارند.

خب حالا اگر بخواهیم محصولات دیجیتال را تعریف کنیم، باید به آن دسته از محصولاتی اشاره کرد که هیچ قالب فیزیکی ندارند. مثلا نرم افزارهای برند ادوبی را در نظر بگیرید؛ این ابزارها به خوبی در قالب محصولات دیجیتال جای می گیرد؛ چراکه سطح و توانایی اثرگذاری بالایی بر روی مخاطب داشته و از همه مهمتر اینکه هیچ جلوه فیزیکالی نیز ندارد.

فکر می کنم توضیح بالا برای فهم دقیق محصولات دیجیتال به اندازه کافی واضح باشد. نکته کلیدی اینکه در این میان خدمات مختلفی که در قالب آنلاین ارائه می شود نیز در تعریف بالا جای می گیرد. بنابراین شما نباید این نکته را مورد بی توجهی قرار دهید؛ چراکه بدون توجه به خدمات آنلاین عملا بخش زیادی از گردش سرمایه در این حوزه را مورد بی توجهی قرار خواهید داد.

چرا محصولات دیجیتال مورد توجه کارآفرینان است؟

 

سوال کلیدی که در این میان مطرح می شود، دلیل توجه کارآفرینان به محصولات دیجیتال است. اصلا تا زمانی که محصولات غیردیجیتال هنوز محبوبیت زیادی دارد، چرا کارآفرینان باید سراغ یک الگوی تازه و تا حد زیادی ناشناخته بروند؟ این مسئله بدون توجه اساسی به ماهیت کارآفرینی و تغییرات بازار قابل درک نیست. به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم برخی از مهمترین مزایای محصولات دیجیتال را به اتفاق شما مرور کنیم.

هزینه های پایین تولید

هزینه های پایین تولید

محصولات دیجیتال برخلاف نسل قبلی هزینه ساخت و تولید زیادی ندارد. این امر به دلیل ماهیت دیجیتال این محصولات است. مثلا سرویس گوگل پلی را در نظر بگیرید؛ این سرویس به تمام دارندگان گوشی های اندرویدی امکان دسترسی به میلیون ها بازی و نرم افزار را می دهد.

اگر قرار بود همین استور به طور فیزیکی ساخته شده و به کاربران خدمات ارائه دهد، بی شک هزینه سنگینی روی دست گوگل می گذاشت. با این حال اکنون گوگل با هزینه ای بی نهایت اندک امکان بهره گیری از سودهای سرشان را دارد.

اگر شما به دنبال حوزه ای پرسود با هزینه نه چندان زیاد هستید، می ‏توانید همیشه روی محصولات دیجیتال حساب ویژه ای باز کنید. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک ویژه ای کرده و کارتان را نیز بی نهایت ساده تر نماید. خب برندهایی که در بازار خودشان را نوآور تلقی می کنند، همیشه اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب خواهند داشت. این امر می تواند به آنها برای تعامل هرچه سازنده تر با مخاطب هدف نیز کمک شایانی نماید.

امکان استفاده از اتوماسیون

امکان استفاده از اتوماسیون

چه کسی در دنیا به اتوماسیون جواب رد می دهد؟ خب فناوری که برای ساده سازی کارها و بی نیازی افراد از طی کردن مسیرهای طولانی در طراحی و تولید محصول پا به عرصه گذاشته، اصلا شوخی بردار نیست. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر عرصه ای که هماهنگی بهتری با اتوماسیون داشته باشد، سطح اثرگذاری اش بر روی مشتریان نیز بیشتر خواهد شد.

محصولات دیجیتال در مرحله طراحی و سپس خدمات پس از فروش پتانسیل هماهنگی بسیار زیادی با اتوماسیون دارند. این امر سبب می شود تا بسیاری از اوقات کارآفرینان برای بهبود روند کارشان سراغ طراحی این محصولات بیایند.

شاید فکر کنید هر کسی که وارد دنیای محصولات دیجیتال شد، باید بی برو برگشت سودهای کلان به جیب بزند. خب در این صورت باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه در بازار اصلا از این خبرها نیست. در عوض شما باید خودتان را برای تعامل با مخاطب بر مدار یک فرآیند رقابتی سخت آماده سازید. خب شما تنها کسی نیستید که به سودهای کلان این حوزه پی برده اید!

 

محصولات انعطاف پذیر

محصولات انعطاف پذیر

دامنه تولید محصول در عرصه دیجیتال بی نهایت متنوع است. از دنیای گیم گرفته تا ویدئوهای آموزشی و حتی خدمات مربوط به طراحی گرافیک، همه و همه در دسترس کارآفرینان قرار دارد. به همین خاطر شما می توانید بدون هیچ مشکلی وارد این حوزه شده و سهمی از بازار برای خودتان دست و پا کنید.

بی شک شروع یک استارت آپ و طراحی محصول در حالت سنتی امر بی نهایت سختی محسوب می شود. خب کارآفرینان برای موفقیت در این حوزه باید هزینه های زیادی را متحمل شده و از قید خیلی چیزها بگذرند. با این حال در دنیای دیجیتال ماجرا خیلی سخت نیست. شما فقط باید یک ایده درست و حسابی دم دست داشته باشید تا کارتان به بهترین شکل ممکن پیش برود. این طوری نه تنها غم و قصه ای از بابت سرمایه اولیه نخواهید داشت، بلکه می توانید دامنه متنوعی از محصولات را نیز در اختیار مشتریان قرار دهید. این امر به نوبه خودش وضعیت شما را بهبود خواهد بخشید. پس لازم نیست خیلی به خودتان فشار آورده یا نگران سرنوشت کارتان باشید.

محبوبیت روزافزون آموزش آنلاین

محبوبیت روزافزون آموزش آنلاین

یکی از حوزه های پرطرفدار در طول سال های اخیر مربوط به آموزش آنلاین است. بسیاری از افراد در طول سال های اخیر به جای مراجعه حضوری به مراکز آموزشی ترجیح می دهند از نسخه های آنلاین یا دیجیتال سود ببرند. این امر جذابیت بسیار زیادی برای کارآفرینان هم دارد؛ چراکه به آنها فرصت اثرگذاری بی دردسر بر روی مخاطب و حذف هزینه های تولید را می دهد.

احتمالا شما هم در یوتیوب بارها و بارها با ویدئوهای آموزشی رایگان رو به رو شده اید. در کنار این دوره ها انواع دوره های تخصصی پولی نیز به چشم می خورد. به همین خاطر شما می ‏توانید دست به یک انتخاب کاملا جذاب زده و خودتان را در قامت یک معلم دیجیتال قرار دهید. البته برای این کار به غیر از اراده آهنین، نیاز به حرفی برای گفتن هم دارید. به زبان ساده تر، شما نمی ‏توانید بدون هیچ دانش یا مهارتی ادعای معلم آنلاین بودن داشته باشید.

محصولات دیجیتال را کجا باید فروخت؟

محصولات دیجیتال را کجا باید فروخت؟

سوال دیگری که در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد، محل فروش محصولات آنلاین است. اصلا کجا قرار است این محصولات عرضه ‎شده یا به فروش برسد؟ در قالب سنتی همه محصولات در بازار به مثابه فضایی فیزیکی به فروش می رسیدند. با این حال در طول سال های اخیر با افزایش موج محصولات دیجیتال اوضاع کمی فرق کرده است. به طوری که دیگر بسیاری از برندها چنین تصوری از بازار ندارند.

ما در روزنامه فرصت امروز برای فروش محصولات دیجیتال به طور کلی دو راهکار را پیشنهاد می دهیم. اولین راهکار مربوط به استفاده از آنلاین شاپ خودتان است. مثلا اگر شما یک برند فعال در زمینه خدمات مربوط به خرید و فروش رمزارز هستید، می ‏توانید سایتی برای خودتان طراحی کرده و از طریق آن محصولات دیجیتال تان را به فروش برسانید. حالت دیگر در این میان استفاده از یک فروشگاه واسطه است. همانطور که خیلی از برندهای بزرگ دنیا محصولات شان را در آمازون به فروش می رسانند، شما نیز برای فروش محصولات دیجیتال تان فرصت همکاری با افراد مختلف در این حوزه را دارید. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک کند.

 

دلیل استقبال از فروشگاه های واسطه، شهرت بیشتر آنها در دنیای کسب و کار است. مثلا استودیوهای طراحی اپ برای سیستم عامل IOS همیشه نرم افزارشان را در اپ استور منتشر می کنند؛ چراکه این بازار دیجیتال به بهترین شکل ممکن در میان کاربران شناخته شده است. حالا اگر شما قرار باشد خودتان دست به کار شده و از اول محصولات تان را در این فضا بازاریابی کنید، شاید کارتان با چالش های سنگینی رو به رو شود.

بهترین محصولات دیجیتال برای فروش

بهترین محصولات دیجیتال برای فروش

حالا به بخش جالب ماجرا رسیدیم. شما در این بخش باید درباره محصولاتی که قصد فروش شان را دارید، تصمیم گیری کنید. بی شک هر کسی براساس سلیقه شخصی یا حتی مهارتش امکان انتخاب از میان کلی محصول را دارد. با این حال شما نمی ‏توانید به این سادگی دست به انتخاب از میان گزینه های مختلف زده و انتظار موفقیت های بی پایان را هم داشته باشید.

ما در این بخش سعی کرده ایم برخی از حوزه های پرفروش از نظر محصولات دیجیتال را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم دوست دارید در این حوزه موفقیت های خوبی به دست بیاورید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید. خب این شما و این هم پرفروش ترین محصولات دیجیتال دنیا.

دوره های آموزش آنلاین

دوره های آموزش آنلاین

وقتی صحبت از محصولات آنلاین می شود، اول از همه دوره های آموزشی به یاد آدم می آید. اگر شما هم مثل من اصلا دل خوشی از دنیای واقعی و کلاس های مختلف این حوزه ندارید، بی شک کلاس های آنلاین گزینه بسیار جذابی برای تان محسوب می شود؛ چراکه نه تنها لازم نیست به مرکز مشخصی مراجعه کنید، بلکه در حال لم دادن روی صندلی راحتی تان فرصت شرکت در کلاس ها را خواهید داشت.

نکته جالب درباره آموزش آنلاین ساعت انعطاف پذیر آن است؛ چراکه در بسیاری از اوقات این دوره ها در قالب ویدئوهای از قبل ضبط شده در اختیار کاربران قرار می گیرد. این یعنی شما هر زمانی از روز که دل تان بخواهد، فرصت استفاده از خدمات مورد نظر را خواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟

اگر شما دنبال طراحی یک دوره آموزش آنلاین هستید، باید مهارت خوبی در آن حوزه داشته باشید. خب کاربران به دنبال بهترین خدمات ممکن هستند. بنابراین اگر شما چهره ای تقریبا شناخته شده نباشید، کارتان کمی سخت می شود. یک نکته دیگر در این میان در اختیار داشتن مدارک معتبر است. خب اگر شما فردی تازه کار باشید اما مدارک بی نهایت معتبری داشته باشید، کارتان بسیار ساده تر خواهد شد. این مسئله ای است که بسیاری از کارآفرینان به طور جدی دنبالش می کنند. به همین خاطر بد نیست شما هم کمی بدان روی خوش نشان دهید.

یادتان باشد، در دنیای امروز این مهارت و مدارک شماست که حرف اول و آخر را می زند. بنابراین مشتریان فقط به این دو نکته توجه خواهند کرد. اگر شما نتوانید اثرگذاری لازم بر روی مخاطب را داشته باشید، همیشه کارتان با چالش رو به رو خواهد شد.

کتاب های دیجیتال

کتاب های دیجیتال

آیا شما هم مدت هاست کتاب دست نگرفته اید؟ شاید بابت وزن بالای کتاب یا حتی سختی حمل و نقلش در طول روز شکایت داشته باشید. شاید هم آنقدر درگیر لپ تاپ و گوشی هستید که دیگر حوصله ای برای کتاب دست گرفتن باقی نمی ماند. خب در این صورت شما لازم نیست خیلی نگران باشید؛ چراکه کتاب های دیجیتال اینجا هستند تا به دادتان برسند.

 

امروزه بسیاری از موسسات اقدام به تبدیل کتاب های فیزیکی به نسخه های دیجیتال کرده و آن را در میان کاربران منتشر می کنند. البته در این میان شما برای دسترسی به کتاب های مورد نظر باید هزینه ای مشخص را نیز پرداخت کنید. به همین خاطر نمی ‏توانید همین طور بدون هزینه از کتاب های مورد بحث بهره مند شوید.

نکته کلیدی درباره کتاب های دیجیتال هزینه خرید کمترشان در مقایسه با نمونه های سنتی است. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک کرده و کارتان را نیز ساده تر نماید. یادتان باشد، شما به عنوان یک کارآفرین باید همیشه آمادگی لازم برای هماهنگی با تغییرات بازار را داشته باشید. این امر می تواند اوضاع تان در دنیای کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد.

ابزارها و قالب های دیجیتال

ابزارها و قالب های دیجیتال

طراحی سایت یکی از فرآیندهای پرهزینه در دنیا محصوب می شود که صدای خیلی از کارآفرینان را درآورده است. اینکه شما کلی هزینه برای طراحی سایت بدهید، کمتر کسی را قانع می کند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید همیشه دنبال راهکارهای کم هزینه تر نیز باشید.

امروزه بسیاری از موسسات به طور کاملا دیجیتال و همراه با هوش مصنوعی خدمات مربوط به طراحی سایت را ارائه می دهند. این امر به شما کمک می کند تا روند مالی کسب و کارتان را همیشه در سطح مناسبی نگه دارید. خب چه کسی دوست دارد کلی هزینه روی دستش بماند؟

طراحی قالب های سایت به کمک هوش مصنوعی می تواند گزینه ای جذاب برای شما به منظور راه اندازی یک کسب و کار باشد. این امر به شما برای بهبود وضعیت برندتان کمک ویژه ای کرده و اوضاع تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای بهتر خواهد کرد.

حوزه دیگری که شما می ‏توانید به راحتی واردش شوید، مربوط به طراحی انواع ابزارهای مورد نیاز کاربران است. مثلا نرم افزار آفیس را در نظر بگیرید؛ این ابزار به خوبی به شما فرصت تایپ متن دلخواه و همچنین اعمال تکنیک های حسابداری را می دهد. نکته کلیدی در این میان هماهنگی طراحی این نرم افزار با نیاز روز کاربران است. به طوری که در طول نزدیک به سه دهه اخیر این ابزار همیشه جزو گزینه های پرفروش بازار بوده است.

عضویت ویژه 

عضویت ویژه 

برخی از سایت ها یا برندها از گزینه عضویت ویژه برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند. این امر به آنها کمک می کند تا نسخه ای برتر از خدمات شان را در ازای دریافت مقدار مشخصی حق عضویت در اختیار کاربران قرار دهند. یک مثال ساده در این میان اسپاتیفای است. این پلتفرم موسیقی به کاربران در ازای پرداخت حق اشتراک فرصت بهره مندی از موسیقی بدون تبلیغ و انواع آگهی در میانه مسیر را می دهد. اینطوری شما دیگر لازم نیست خیلی به خودتان زحمت داده و وسط گوش دادن به موسیقی حال تان گرفته شود.

بسیاری از کسب و کارهای بزرگ در طول سال های اخیر از الگوی مورد استفاده در اسپاتیفای بهره برده اند. مثلا یوتیوب در ازای حق اشتراک ماهانه نمایش تبلیغ در پلتفرمش را قطع می کند. این امر درباره برخی از سایت های محتوا و آموزشی نیز مصداق دارد. به طوری که کاربران عادی فرصت استفاده از محتوای معمولی را داشته و برای دسترسی به محتوای ویژه باید حق اشتراک پرداخت کنند. این مسئله ای است که به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد.

عضویت ویژه راهکاری مناسب برای کسب درآمد محسوب می شود. با این حال شما باید اول یک سرویس رایگان به مخاطب بدهید تا انگیزه اش برای خرید نسخه پرمیوم افزایش یابد. وگرنه هیچ موفقیتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تجربه نخواهید کرد. این مسئله ای است که معمولا مورد بی توجهی کارآفرینان قرار می گیرد. به همین خاطر ما در این بخش تاکید زیادی بر روی آن داریم.

سخن پایانی

آشنایی با دنیای محصولات دیجیتال

دنیای محصولات دیجیتال گستردگی بسیار زیادی دارد. درست به همین خاطر ورود به آن می تواند جذابیت خاص خودش را داشته باشد. ما در روزنامه فرصت امروز سعی کردیم برخی از نکات کلیدی در این رابطه را با شما در میان بگذاریم. شما الان آمادگی لازم برای یکه تازی در این عرصه را دارید. از اینجا به بعد دیگر لازم نیست خیلی بهانه تراشی کنید؛ چراکه درک نسبتا روشنی از بازار محصولات دیجیتال پیدا کرده اید.

یادتان باشد، بازار محصولات دیجیتال نیز مثل هر بازار دیگری با محدودیت ها و صدالبته رقابت های سختی همراه است. پس اگر فکر کرده اید به تنهایی فرصت برآمدن از پس مشکلات این حوزه را دارید، بد نیست در نگاه تان تجدیدنظری صورت دهید. خب ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار کار تیمی هستیم. پس شما هم باید این وضعیت را به بهترین شکل ممکن مورد توجه قرار دهید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

 

فرصت امروز