یازدهمین جلسه کمیسیون صنایع، انرژی و صنعت احداث اتاق بازرگانی تبریز با حضور علی مشایخی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، یونس اکبرپور پایدار، رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز و جمعی از رؤسای مراکز و مسئولین آموزش فنی و حرفه ای و همچنین با حضور جمعی ازصاحبان صنایع استان در محل اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شد.

ارتباط خبر – علی مشایخی، مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در این جلسه با اشاره به اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت : هدایت آموزش‌های مهارتی در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان به سمت تقاضا محوری است و آموزش‌های ارائه شده در راستای رفع نیاز صنایع استان انجام و برنامه‌ریزی می‌شود.
وی هدف از تاسیس مراکزTMC و جوارکارگاهی در داخل صنایع و واحدهای تولیدی را همسان سازی و انطباق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جهت رفع نیاز صنایع و پرورش نیروی کار ماهر و کاربلد و ارتقاء سطح توانمندی مهارتی شاغلین در این بنگاه‌ها عنوان کرد .
علی مشایخی با اشاره به بحث مشاغل آینده و آینده مشاغل، الگوهای موفق مراکز آموزشی TMC و جوار کارگاهی را یکی از بهترین نمونه‌ها در امر ارائه آموزش‌های مهارتی در حوزه صنعت و با توجه به نیاز بازار کار دانست .
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان از افزایش و رشد ۹۷ درصدی سهم آموزشی مراکز جوار کارگاهی در بین کارگاه‌های استان خبر داد و افزود: سهم ارائه آموزش‌های مهارتی این مراکز در صنایع در ابتدای دولت ۴۵ هزار و ۱۵۶ نفر ساعت بود که این آمار در وضعیت کنونی به ۸۸ هزار و ۸۱۶ نفر ساعت رسیده است و این در حالی است که در حال حاضر در سطح استان آذربایجان شرقی ۵۵ مرکز فعال جوار کارگاهی و بین کارگاهی فعالیت دارند.
یونس اکبرپور پایدار، رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز نیز در این جلسه ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته از سوی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در امر ارائه آموزش های مهارتی در حوره صنعت گفت: هدف از ایجاد مرکز آموزش TMC ارائه آموزش‌های کاربردی و تخصصی به صنایع استان است. این آموزش‌ها با هماهنگی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان و اعطای مدرک معتبر TMC برگزار می‌شوند.

پایدار افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته، آموزش‌های ارائه شده به درخواست صنایع استان، توسط اتاق بازرگانی تبریز با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان انجام می‌شود و شرکت‌کنندگان موفق به دریافت مدرک معتبر TMC خواهند شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز صنایع به نیروی کار ماهر و تخصصی، برنامه‌ریزی شده است که دوره‌های آموزشی متناسب با درخواست صنایع استان برگزار شود و اتاق بازرگانی تبریز در حد توان، تسهیلات لازم برای برگزاری این دوره‌ها را فراهم کند.

وی با اشاره به تلاش جهت برگزاری دوره‌های آموزشی جوار کارگاهی برای کارکنان واحدهای صنعتی درون مجموعه‌ها گفت: با توجه به کمبود نیروی کار در بخش صنعت و محدودیت در خروج کارکنان از کارگاه‌ها، اداره کل فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان‌شرقی با همکاری اتاق بازرگانی تبریز، این دوره‌های آموزشی را با رعایت ضوابط لازم در خودِ واحدهای صنعتی برگزار می‌کند.

پایدار با تأکید بر اهمیت تربیت نیروی متخصص در واحدهای صنعتی، از برگزاری آموزش‌های تخصصی برای تربیت اساتید درون واحدهای صنعتی و اعطای مجوز تدریس به این افراد خبر داد و افزود: این امر فرایند آموزش را در مجموعه‌های صنعتی تسهیل می‌کند.