رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این که ۳۱ درصد یعنی به عبارتی ۸۵۰ هزار نفر از جمعیت استان از آغاز پویش سلامت غربالگری شده‌اند، گفت: از مجموع تمام افرادی که تاکنون در این طرح غربالگری شده‌اند برای ۱۵ درصد افراد بیماری فشار خون و برای ۷ درصد افراد بیماری دیابت تشخیص داده شده است.

به گزارش ارتباط خبر، بهمن نقی پور امشب در نشست خبری خود با اشاره به این که پویش غربالگری سلامت تا ۱۵ دی به منظور ارزیابی بیماری های فشار خون و دیابت در استان اجرا خواهد شد، افزود: در این طرح هدف این است که بیش از ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال و همه بانوان باردار در تمام سنین غربالگری شوند.

وی ادامه داد: هر چقدر بتوانیم بیماری‌های غیرواگیردار را تشخیص دهیم به همان اندازه می‌توانیم برای ارتقای سلامت جامعه اقدامات موثری را انجام دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص اهمیت توسعه سیستم شبکه سلامت در کشور گفت: باید در زمینه پیشگیری بیماری‌های غیرواگیردار به ویژه در مناطق شهری اقدامات بسیاری انجام شود چرا که پیشگیری در هر زمینه‌ای بهتر از درمان است.

نقی پور نقش اصحاب رسانه را در ارتقای سلامت جامعه و پیشگیری بیماری‌های متعدد بسیار پررنگ دانست و افزود: در ادامه این طرح افرادی که به عنوان بیمار تشخیص داده شده اند به پزشکان مرتبط ارجاع داده خواهد شد که این موضوع اقدام موثری در راستای ارتقای سلامت است.

وی تاکید کرد: در واقع این طرح را می‌توان تمرین عملیاتی برای افزایش ارتباط مردم با مراکز درمانی عنوان کرد تا مردم برای بیماری‌های متعدد به این مراکز مراجعه کنند.

وی تعداد بیماران دیابتی استان را حدود ۵۷ هزار نفر عنوان کرد و افزود: اگر بیماری یک نفر هم به موقع تشخیص داده شود این کار ارزشمندی است امیدواریم بتوانیم روزی مانند کشورهای پیشرفته بر روی موضوع پیشگیری سرمایه گذاری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این که به منظور ارتقای سلامت جامعه راهی به جز پیشگیری برای سلامت وجود ندارد، گفت: درمان همیشه هزینه بر و عذاب آور است بنابراین با تمام توان تلاش کنیم تا پیشگیری‌های لازم انجام شود.

نقی پور اظهار کرد: اگر بتوانیم دیابت و فشار خون را کنترل کنیم بیش از ۵۰ درصد بیمارهای سکته مغزی کاهش می یابد و تحول عظیمی در کشور ایجاد می شود.

وی با بیان این که تمام مراکز درمانی در استان آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند، گفت: تمام خدمات در طرح ملی سلامت و غربالگری فشار خون و دیابت به صورت رایگان در مراکز درمانی و بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی ارائه می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: در راستای برقراری عدالت در حوزه سلامت، برنامه‌های متعددی در مناطق محروم استان در حال انجام است.

 

خبرنگار: فاطمه ملک پور