عادات مناسب و خوب کاری برای موفقیت هر کس با هر سمت شغلی، حیاتی به شمار می روند. بدیهی است، که این امر برای تازه واردان حتی بیشتر صدق کند. زیرا در محل کارشان سابقه چندانی ندارند، که سبب شود اطرافیان از نقاط قوت آنان آگاهی داشته باشند.

مورعلی مورثی- نویسنده، سخنران و مربی تغییر و تحول

آنچه در پی می آید، ۱۲ عادت آسان و کارآمد برای ارتقاء موقعیت شغلی به ویژه به عنوان تازه وارد است.

۱- تنها بر فعالیت تمرکز نکردن، بلکه همچنین قراردادن تمرکز بر نتایج
البته که پرداختن به تک تک موارد موجود در فهرست کارهایی که باید انجام داد، مهم و لازم می باشد. اما باید درباره ارزیابی و نتایج کیفی کار نیز اندیشید، و راه عملی برای کسب نتایج مناسب را هم مدنظر قرار داد.

۲- توجه کامل به دیگران
برغم باور رایج این تنها مهارت های ارتباطی عالی نیستند، که سبب توجه مدیرکارگزینی می شوند. بلکه در این مورد، هنر خوب گوش کردن کارایی بیشتری دارد. توجه کامل به دیگران و نشان دادن اینکه برای افکار و دیدگاه هایشان ارزش قائلیم، بیش از آنچه می پنداریم، نیرومند و تاثیرگذارند.

۳- توجه بی طرفانه به بازخوردها و استفاده از آنها به جای رنجش
برای بیشتر کارکنان عادی هدف بازخورد قرار گرفتن، کاری سخت به شمار می رود. در حالی که افرادی که روش کاری شان درست و موفقیت آمیز است، بدون اینکه بازخوردها را شخصی تلقی کنند، آنها را به گوش جان می شنوند، و به کار می بندند.

۴- حل مشکلات بیشتر
همه می توانند شکایت خود را به صندوق انتقادات و پیشنهادات بیندازند. اما تنها یک رهبر واقعی شهامت ارائه راه حل برای مشکلات را دارد. حل مشکلات نشانگر آن است که فرد مربوطه نه تنها به موقعیت کاری خود اهمیت می دهد، بلکه کارایی درازمدت همکاران دیگر و سازمان متبوع نیز برایش اهمیت دارد.

۵- تعهد به یادگیری مستمر
همواره باید ضرب المثل پرسیدن عیب نیست، ندانستن عیب است را به خاطر سپرد. کمااینکه انسان باید در حوزه کاری خود نیز، به یادگیری مستمر روندهای نوین متعهد باشد. موفق ترین افراد کسانی هستند، که مرتب در مورد چیزهایی که نمی دانند، می پرسند/ در کنفرانس ها و دوره های آموزشی مربوطه شرکت می کنند/ و همواره جهت ارتقاء دانش و مهارت های کاری خود در تلاشند.

۶- مثبت باقی ماندن در هر شرایطی
اینکه تا زمان تحویل وظایف مربوطه فرصت کمی باقی مانده، و وضعیت کاری بسیار سخت باشد، مهم ترین مساله نیست. بلکه چگونگی تعامل با وضعیت های مشکل اهمیت دارد. بنابراین مثبت باقی ماندن، حفظ خونسردی و استفاده از بهترین روش برای انجام کار در شرایط سخت و بحرانی، بهترین عملکرد است.

۷- راحت بودن در زمان فشار کاری
باید راحت بودن در زمان فشار کاری را با تمرین به صورت عادت در آورد. تکرار این تمرین مانند واکسن زدن سبب می شود، انسان در برابر فشارها و موقعیت های ناگهانی سخت، حالت ایمنی پیدا کند.

۸- به عهده گرفتن مسئولیت در مواقع بحرانی
بیشتر افراد در هنگام رویارویی با چالش های شغلی می گویند، در اینگونه موارد کاری از دست شان برنمی آید. اما اکثر مردم موفق فورا مسئولیت به عهده می گیرند، و دست به عمل مناسب می زنند.

۹- بیشتر حرف زدن و اظهارنظر کردن در نشست های کاری
فارغ از اینکه شمار شرکت کنندگان در نشست های کاری کم یا زیاد باشد، افرادی هستند که می دانند حرف زدن و اظهارنظر کردن در اینگونه نشست ها سبب می شود، همکاران توجه پیدا کنند که آنها پیشنهادی خوب دارند. همچنین حتی کسانی که پیشنهادی ندارند، می توانند در مورد دیدگاه های مطرح شده از سوی دیگران اظهارنظر کنند.

۱۰- توجه دقیق به زبان بدن
آیا می دانید که ۹۳ درصد ارتباطات انسانی از راه های غیرکلامی صورت می گیرند؟ به عبارت دیگر زبان بدن/ شکل های ارتباط غیرکلامی یا رفتاری بسیار بیش از گفت وگو، برای انتقال دیدگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین در هنگام اظهارنظر در محیط های کاری باید پاها را به اندازه ای مناسب از یکدیگر دور نگه داشت، سر را بالا گرفت، سینه را جلو داد و… تا زبان بدن به اعتبار بیفزاید. در هنگام نشستن نیز، باید پشت صاف و دست ها از هم گشوده باشند.

۱۱- داشتن سابقه دستاوردها
هرقدر هم رؤسای مربوطه بدانند کار فلان مرئوس شان بسیار خوب است، اما سابقه دستاوردهای او را نگه نمی دارند. بنابراین خود فرد باید بسته به نوع شغل، شمار فروش ها، نتایج مثبت پروژه های کاری و بازخوردهای ارباب رجوع خرسند را، به صورت منظم حفظ کند و داشته باشد.

۱۲- مترصد سمت های رهبری بودن
به عهده گرفتن مسئولیت رهبری یک پروژه به شکل ابتدا به ساکن، داوطلب شدن برای آموزش مهارت های شغلی مربوطه به تازه واردان به محل کار و… اقداماتی هستند که کسانی انجام می دهند، که مترصد به عهده گرفتن سمت های رهبری هستند. بدون اینکه منتظر بمانند، موقعیت برایشان ایجاد شود. اینگونه افراد معمولا ارتقاء شغلی می گیرند.