پیتزا

■زمانی در شرکت آمازون مدیران به کارمندان پیشنهاد میدادند تا حدی که در توانشان هست، باید با دیگران ارتباط برقرار کنند اما؛ ناگهان روزی، جِف بِزوس مدیرعامل و موسس آمازون برخلاف انتظار عموم شیوه عجیب مدیریتی را معرفی کرد و گفت “نه! هرگز… ارتباطات زیاد مضر است…”

□و بعد قانون عجیب و جالبی عنوان کرد برای کارمندانش که با نام قانون ۲ عدد پیتزا معروف شد. این قانون میگوید: تیم کاری شما، باید به اندازه ای بزرگ باشد، که بتوانید با ۲ عدد پیتزا تمام اعضای آنرا سیر کنید.

●ارتباطات بیشتر عملا کلید حل مشکل ارتباطات نیست! برای مثال، قانون ۲ عدد پیتزا را میتوانید به سادگی در جمع های بزرگتر مانند عروسی ها و جشن ها ببینید. در چنین شرایطی، به علت افزایش تعداد افراد، تعداد ارتباطاتی که باید ایجاد کنید افزایش پیدا میکند، در نتیجه شما نمیتوانید ارتباطات معنادار و بهتری با همه ایجاد کنید و مجبور میشوید، ارتباطات و سطح مکالماتتان را سطحی تر انتخاب کنید. به همین دلیل است که در جمع های بزرگتر، مردم معمولا به دسته های کوچکتری تقسیم میشوند.

○اما چطور جِف بِزوس، توانست به کمک قانون ۲ عدد پیتزا و شیوه نوین مدیریتش، درآمد شرکت آمازون را ۱.۸ برابر افزایش دهد؟

■شاید قبلا تصور میکردید منابع انسانی بزرگترین سرمایه یک کسب و کار است، پس با افزایش منابع انسانی خوب، سرمایه کسب و کار افزایش پیدا میکند و رشد آن سریع تر خواهد شد… اما متاسفانه اینچنین نیست! اکثر مدیران قدیمی با چنین تصوری راه کسب و کارشان را با شکست موازی کردند…

□جِف بِزوس متوجه شد، با ایجاد تیم های کوچکتر، ارتباطات راحت تر و موثر تر میشود، باعث میشود مرکزیت تیم حفظ شود، سرعت و پریشانی کاهش یابد، باعث شود افراد تیم بیشتر سعی کنند خلاق تر باشند. مشکل اصلی با تیم های بزرگتر، فقط افزایش تعداد اعضای تیم نیست.

●روانشناس سازمانی و متخصص پویایی تیم، ریچارد جی هاکمن نیز اشاره میکند: مشکل اصلی، پیوند بین افراد تیم است. تعداد پیوندی که بین افراد تیم برقرار میشود، به شرح زیر است:
n(n-1)/2
n: تعداد افراد حاضر در تیم
با افزایش تعداد افراد تیم، پیوندهای بین افراد بیشتر میشود.

○اگر قانون ۲ عدد پیتزا را رعایت کنید، تعداد اعضای تیم حدودا ۶ نفر می شود. با توجه به فرمول فوق، تعداد پیوندهای ارتباطی مساویست با ۱۵ پیوند.

■اگر تعداد اعضای گروه شما ۱۲ نفر شود، پیوندهای بین تیم شما ۶۶ عدد خواهد بود. در یک کسب و کار به ظاهر کوچک که ۵۰ نفر در آن درحال کار هستند، ۱۲۲۵ ارتباط ایجاد میشود.

■به هر میزان تعداد افراد تیم شما افزایش بیابد و یا افراد بیشتری در کسب و کار شما وجود داشته باشند، همانند گلوله برفی با افزایش یک نفر، تعداد پیوند ها به صورت نمایی افزایش پیدا میکند.

□هاکمن میگوید: “به هر میزان تعداد نفرات یک تیم افزایش پیدا کند، به همان میزان اعضای آن در ایجاد روابط با همدیگر به مشکل بر می خورند، مشکلات فردی افزایش پیدا میکند و آسیب پذیری تیم در برخورد با مشکلات بیشتر میشود.”

●اکثر مدیران ارشد شرکت ها و یا کارآفرینان در برخورد با نیروهای کار جدید در دام تله ی ذهنی گرفتار میشوند که هرچقدر میتوانند افراد تیم شان را افزایش دهند، نیروی کار بیشتری استخدام کنند تا رشد کسب و کارشان سریع تر و با شتاب بیشتری افزایش یابد. اما در واقع، با افزایش اندازه تیم، افراد تیم مغرورتر میشوند و مسئولیت پذیری افراد نسبت به خروجی تیم کمتر میشود.

○برای مثال، تحقیقاتی توسط دانشجویان دانشگاه MIT انجام شد که بدین شرح است: یک بازی لگو (LEGO) برای درست کردن به دو نفر دادند و در ۳۶ دقیقه تمام شد. مجددا همان بازی را به ۴ نفر دادند، اینبار بازی در ۵۲ دقیقه تمام شد! ۴۴% زمان بیشتر…

■اما چطور قانون ۲ عدد پیتزا را در کسب و کار خود پیاده کنیم؟ عدد جادویی کدام است؟ جِف بزوس معتقد است حداکثر افرادی که باید در شرکتش در یک تیم باشند، ۶ یا ۷ نفر است. هاکمن معتقد است، نهایت ۵ نفر مفید ترین حالت است و بیشتر از ۱۰ نفر میتواند خطرناک باشد.

□باب سوتون کارشناس مدیریت نظامی آمریکا، معتقد است ”بهترین عدد ۴ است و حساس ترین عملیات های نظامی را نیز با کمک تیم های ۴ نفره انجام میدهیم…”

●اگر میتوانید، تیم کاریتان را کمتر از ۵ نفر و حداقل تک رقمی نگه دارید. اگر نمیتوانید، حداقل تیم بزرگتان را به تیم های کوچکتر تقسیم کنید. احساسات را در تیم تان به جریان بیاندازید به هر میزان بتوانید صمیمیت بین افراد تیم را افزایش دهید، به همان میزان کارایی تیم شما افزایش پیدا خواهد کرد.