خیلی از کارآفرینان وقتی قصد شروع یک پروژه یا انجام کاری را دارند، اول از همه به فکر قیمت تمام شده اش می افتند. اینکه یک پروژه چقدر خرج روی دست آدم می گذارد، سوالی نیست که به این سادگی از کنارش عبور کنیم. خب سرنوشت یک برند به طور کامل به این سوال بستگی دارد. پس اگر شما جواب های روشنی برای آن دم دست نداشته باشید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. این کار دقیقا مثل آن است که یک کارگردان بدون توجه به بودجه دم دستش و میزان حقوق بازیگران اقدام به همکاری با کلی سوپراستار سینمایی کند!

لوگو یکی از مهمترین جلوه های تعامل میان برند و مخاطب محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطب هدف سختی های زیادی دارند؛ چراکه لوگوی آنها از همان مرحله نخست جذابیتش را از دست داده و کسی را به سوی برند دعوت نمی کند. استفاده از یک لوگو خوب نیازمند صرف زمان و صدالبته هزینه قابل ملاحظه ای است. شاید زمان برای کارآفرینان دغدغه مهمی نباشد، اما بی شک بحث هزینه بی نهایت مشکل ساز خواهد بود. خب این روزها تقریبا تمام کسب و کارها مشکلاتی در زمینه تامین بودجه دارند. بنابراین اطلاع از هزینه های طراحی لوگو اصلا امر عجیب یا غیرمنتظره ای نخواهد بود.

ما در این مقاله قصد داریم صفر تا صد هزینه های طراحی لوگو را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب تان را بی نهایت ساده تر دنبال کنید. یادتان باشد، در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان گزینه های زیادی برای انجام یک کار دارند. با این حال همیشه سراغ گزینه ای می روند که از نظر مالی با شرایط شان جور باشد.

شما در این مقاله اول از همه با راهکارهای مختلف برای طراحی لوگو آشنا می شوید. سپس هزینه هر کدام را به طور دقیق بررسی کرده و در نهایت انتخاب برعهده خودتان خواهد بود؛ چراکه این شما هستید که باید براساس شرایط برندتان دست به انتخاب زده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی قرار دهیم. این شما و این هم نکاتی درباره طراحی لوگو و هزینه های آن.

 

طراحی لوگو چقدر خرج دارد؟

طراحی لوگو برای بسیاری از برندها هزینه های متفاوتی دارد. بسته به اینکه شما چقدر مهارت در زمینه طراحی و گرافیک دارید، این هزینه متغیر خواهد بود. به علاوه، نوع لوگو و همچنین بودجه ای که دم دست دارید نیز عوامل تعیین کننده ای محسوب می شود. درست به همین خاطر ما معتقدیم کارآفرینان باید جنبه‎ های مختلف یک ماجرا را مدنظر قرار داده و سپس دست به انتخاب بزنند.

 

اگر فکر می کنید طراحی لوگو یک امر ساده یا خطی است که هزینه مشخصی برای همه در پی دارد، سخت در اشتباهید. ما در ادامه سعی می کنیم محورهای مختلف در این رابطه را مورد بررسی قرار داده و بهترین گزینه را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید تا درک درست و حسابی از این حوزه پیدا کنید.

طراحی لوگو به وسیله خودتان

طراحی لوگو به وسیله خودتان

اولین گزینه ای که برای بسیاری از بازاریاب ها جذاب به نظر می رسد، طراحی لوگو به وسیله خودشان است. این امر به شما کمک می کند تا مهارت تان در زمینه گرافیک را آزمایش کرده و خیلی وقت ها نتایج حیرت انگیزی به دست بیاورید. نکته کلیدی اینکه برخی از کارآفرینان اصلا هیچ ایده یا تجربه ای در زمینه گرافیک ندارند. بنابراین شاید طراحی لوگو از سوی آنها همیشه گزینه ای در دسترس نباشد.

خوشبختانه امروزه دوره های آموزشی بی نهایت متنوعی در دنیای کسب و کار دم دست من و شما قرار دارد. این یعنی حتی اگر الان هیچ دانشی درباره طراحی و گرافیک ندارید، در یک افق کوتاه مدت امکان یادگیری آن را دارید. البته به شرط اینکه تمام تلاش تان در این زمینه را انجام داده و دنبال بررسی های عجیب یا غیراصولی نباشید.

اگر شما مهارت لازم برای طراحی لوگو را یاد بگیرید، شاید در ابتدا کارتان با مشکلات زیادی همراه شود، اما به مرور زمان فرصت اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب پیدا می کنید. خب هر کاری در ابتدا سخت ترین فرآیند دنیا محسوب می شود. کافی است به زمانی که اولین بار پشت فرمان ماشین نشستید، فکر کنید. آن زمان این تجربه برای تان بی نهایت سخت حتی دلهره آور بود، اما امروزه شاید حتی بدون کوچک ترین نگرانی ساعت های پشت ماشین نشسته و متوجه گذر زمان هم نشوید.

اگر شما مهارت های بی نظیری در زمینه طراحی لوگو داشته باشید، هزینه این کار برای تان تقریبا رایگان خواهد بود. البته اگر سراغ نرم افزارهای حرفه ای یا پولی بروید، شاید هزینه ای تا هزار دلار نیز روی دست تان بگذارد. بنابراین همه چیز به سطح توانایی و همچنین اولویت های شما در کیفیت نهایی کار بستگی خواهد داشت. بی شک هرچه برای ابزارهای طراحی بیشتر هزینه کنید، کیفیت نهایی کار بهتر از آب درمی آید. با این حال شاید بد نباشد در فرآیند مورد نظر کمی هم که شده به فکر نتیجه بهینه نهایی باشید. این امر می تواند به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان کمک کرده و حتی در برخی از موارد کارتان را نیز ساده تر سازد؛ چراکه طراحی بی نهایت کم هزینه لوگو که معمولا همراه با کیفیت نامناسب آن خواهد بود، نیاز به طراحی دوباره را پیش می کشد. این امر نه تنها هزینه ای دوباره روی دست تان خواهد گذاشت، بلکه اعتبارتان در بازار را نیز دستخوش تغییرات اساسی می کند. پس بهتر است قبل از اینکه صدای مشتریان به آسمان بلند شود، این نکته را مد نظر قرار دهید. این طوری فرصتی هرچند اندک برای تعامل بهتر با مخاطب تان خواهید داشت.

استفاده از قالب های آماده

استفاده از قالب های آماده

اگر دقت کرده باشید، کلی از سایت های بزرگ دنیا خدمات مربوط به طراحی سایت را ارائه می دهند. در این میان عرصه طراحی لوگو نیز شرایط مشابهی دارد. برخی از موسسات یا سایت ها قالب های آماده برای طراحی لوگو به شما عرضه می کنند. این امر یعنی شما به یک طرح تقریبا آماده از لوگو دسترسی خواهید داشت که با کمی ویرایش یا شخصی سازی مالِ شما خواهد شد.

قبول دارم استفاده از یک لوگو آماده دردسر کمتری دارد، اما همیشه بهترین گزینه نیست. بی شک برندهای بزرگ دنیا هیچ وقت از لوگو آماده استفاده نکرده اند. شاید بگویید هر کاری در این دنیا اولین باری دارد و ما می توانیم اولین برند بزرگ دنیا باشیم که لوگو آماده دارد. خب در این صورت مسیر برای ماجراجویی شما کاملا باز است، اما نباید انتظار داشته باشید این فرآیند برای شما بی دردسر پیش برود. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع برای تان حسابی دشوار یا سخت شود، تحلیل درستی از ماجرا داشته باشید.

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بسیاری از کارآفرینان فقط فکر می کنند شرایط بسیار خوبی از نظر خرید لوگو آماده دارند. خب مشتریان در دنیای امروز آنقدر باهوش هستند که فرق میان لوگوهای خوب و دست دوم را تشخیص دهند. این نکته وقتی حساس تر می شود که متوجه تعامل برای اولین بار میان خودتان و مشتریان شوید. خب یک برند تازه وارد در اولین برخورد باید اثرگذاری خوبی بر روی مشتریانش داشته باشد. اگر شما نتوانید این اثرگذاری را به ارمغان بیاورید، کارتان حسابی با مشکل رو به رو خواهد شد. به همین خاطر ما معتقدیم شما باید همیشه به فکر بهبود وضعیت تان از نقطه نظر تعامل با مشتریان باشید.

اگر فکر می کنید تعامل تان با مشتریان با استفاده از لوگوهای آماده با چالش های جدی رو به رو می شود، بد نیست کمی هم که شده به فکر دست بردن در قالب های آماده باشید. خوشبختانه خیلی وقت ها سایت های مربوط به فروش لوگو آماده امکان ویرایش لوگو را به کاربران می دهد. بنابراین شما می توانید لوگوهای مورد نظر را از حالت پیشفرض درآورده و کارهای متنوعی با آن انجام دهید. شاید این امر به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان بهترین کمک را بکند. پس بنابراین بد نیست کمی جدی تر مسئله مربوط به این بخش را مدنظر قرار دهید.

گاهی اوقات همین که یک کارآفرین خودش را جای مشتریان قرار دهد، بهترین کمک برای درک تعاملات میان مشتریان و برندها خواهد بود. اینطوری شما خیلی زود دور برخی از ایده های عجیب یا نامناسب را خط می کشید. به طوری که دیگر لازم نیست سراغ اثرگذاری بر روی مخاطب با استفاده از این روش بروید. ماجرا جالب شد، نه؟

اگر بخواهیم از نقطه نظر هزینه بحث کنیم، باید گفت استفاده از لوگوهای آماده بین ۱۲ تا ۲ هزار دلار برای شما خرج خواهد داشت. این یعنی بسته به کیفیت لوگویی که مورد توجه تان قرار می گیرید، هزینه بی شک بالاتر از طراحی اش از سوی خودتان خواهد بود. معمولا کسب و کارهایی که نیروی کار ماهر در زمینه طراحی لوگو ندارند، سراغ این شیوه می روند. این امر به آنها کمک می کند تا دردسرهای کمتر از نظر یادگیری شیوه طراحی لوگو داشته باشند. البته در این میان باید مطمئن شوید طرح موردنظر با تمام شرایط حقوقی درست به شما فروخته می شود. وگرنه مشکلات تان برای تعامل با مخاطب هدف ادامه دار خواهد بود.

ابزارهای طراحی آنلاین لوگو

ابزارهای طراحی آنلاین لوگو

یکی دیگر از گزینه هایی که محبوبیت ویژه ای در میان کارآفرینان تازه وارد دارد، ابزارهای طراحی آنلاین لوگوست. بی شک خیلی از شما این ابزارها را کم و بیش در دنیای اینترنت دیده اید. شاید هم گاهی اوقات از سر کنجکاوی کمی با آنها کار کرده باشید. خب در این صورت خیلی خوب از وضعیت لوگوهای مورد نظر خبر دارید. مسئله کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از لوگوهای مورد نظر به شیوه ای متفاوت از بقیه کسب و کارهاست. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و کمی اوضاع خود را متمایز از رقبا سامان خواهید داد.

اگر شما تجربه طراحی لوگو را داشته باشید، بی شک ابزارهای مختلف در بازار برای تان بی نهایت کسل کننده خواهد بود؛ چراکه امکانات این ابزارها برای شخصی سازی لوگو بی نهایت آماتور است. با این حال اگر یادگیری مهارت های طراحی لوگو برای تان خیلی سخت است و بودجه کافی برای استفاده از لوگوهای آماده را ندارید، شاید این بخش برای تان گزینه ای جذاب باشد.

شما با استفاده از جست وجویی ساده در دنیای اینترنت فرصت بسیار خوبی برای استفاده از ابزارهای مختلف در زمینه طراحی لوگو خواهید داشت. برخی از این ابزارها به طور رایگان در دسترس قرار می گیرد. اگر نظر ما را بخواهید، استفاده از آنها ایده خوبی محسوب نمی شود؛ چراکه خیلی وقت ها کارتان را به اما و اگر می کشاند. با این حال اگر کمی حوصله داشته باشید، پرداخت هزینه ای اندک برای ابزارهای پرمیوم ایده ای بهتر خواهد بود. اینطوری شما می توانید لوگویی دست کم با ظاهر حرفه ای داشته باشید.

هزینه اصلی که در این میان باید پرداخت کنید، بی شک کمتر از خرید حاضر و آماده یک لوگو خواهد بود. بر این اساس شما هزینه ای بین ۳۰ تا ۳۶۰ دلار پرداخت می کنید. این امر بستگی به کیفیت ابزارها و همچنین پیچیدگی های لوگوی شما دارد.

اجازه دهید قبل از اینکه سراغ بخش بعدی برویم، تکلیف یک نکته کلیدی را روشن کنیم. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند هرچه لوگوی برندشان پیچیدگی های بیشتری داشته باشد، جذابیتش برای مخاطب نیز بالاتر خواهد رفت. این در حالی است که خیلی وقت ها این معادله به طور برعکس مصداق دارد. این یعنی شما باید خودتان را برای اثرگذاری بر روی مخاطب به شیوه ای معکوس آماده سازید. لوگوهای ساده یا مینیمال در طول سال های اخیر جذابیت بی نهایت زیادی پیدا کرده‎اند. این امر به شما کمک می کند تا فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب تان را به طور متفاوتی جلو برده و فرصت خوبی برای تعامل نزدیک با مخاطب تان داشته باشید.

اگر لوگوی برند شما در حال حاضر پیچیدگی های زیادی دارد، شاید بد نباشد از یک طرح ساده تر برای آن استفاده کنید. مثلا برند باشگاه یوونتوس در طول سال های اخیر این کار را با لوگوی خود انجام داده است. به طوری که تعامل با مخاطب هدف برای آنها ساده تر شده است.

امروزه لوگو این باشگاه کاملا مینیمال و ساده طراحی شده است. به طوری که مخاطب برای به یادسپاری اش فرآیند سخت یا زمانبری را پیش رو نخواهد داشت. پس بهتر است شما هم مثل خیلی از برندهای بزرگ دنیا این مسیر را در پیش بگیرید. اینطوری سرعت عمل تان در جلب نظر مخاطب به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.

همکاری با فریلنسرها

همکاری با فریلنسرها

همکاری با فریلنسرها برای بسیاری از برندها راهگشا محسوب می شود. این امر نه تنها در حوزه طراحی لوگو، بلکه سایر بخش های مربوط به مدیریت کسب و کار نیز جذابیت زیادی دارد. اگر تجربه مدیریت کسب و کار را داشته باشید، خیلی خوب از سختی های مربوط به این حوزه خبر دارید. استخدام نیروی کار شاید ساده ترین روند در مسیر مدیریت کسب و کار باشد، اما بدون تردید اوضاع را پیچیده هم خواهد کرد. برندهایی که کلی نیروی کار دارند، معمولا کیفیت کارشان در حد مطلوبی نیست. به علاوه، سختی های مدیریت نیروی کار را نیز باید به این شرایط اضافه کنیم. آن وقت شما می مانید و کلی دردسر که به این راحتی ها حل شدنی نیست.

فریلنسرها به دلیل عدم تعهد به یک برند خاص، شرایط ویژه ای در بازار دارند. این امر به شما کمک می کند تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و شرایط را به شیوه ای بهتر مدیریت کنید. از نقطه نظر هزینه هم، طراحی لوگو با همکاری فریلنسرها دردسرهای کمتری خواهد داشت. البته شاید این امر کم خرج ترین گزینه ممکن نباشد، اما بی شک به شما برای فرار از شر استخدام نیروی کار کمک شایانی می کند.

شما در زمینه همکاری با انواع فریلنسرها باید به دو فاکتور مهم توجه کنید. اولین مسئله رزومه فرد مورد نظر است. آیا طراح مورد نظر تجربه ای مناسب در دنیای کسب و کار و به طور مشخص طراحی لوگو دارد؟ نکته دیگری که در این میان اهمیت روزافزونی خواهد داشت، مربوط به میزان رضایت سایر برندها از همکاری با اوست. آیا فرد مورد نظر سابقه ای مناسب در زمینه همکاری با دیگر برندها داشته یا همیشه آنها را اذیت کرده است؟

اگر شما به سوالات بالا توجه نشان دهید، شانس تان برای همکاری مناسب و طولانی مدت با فریلنسر مورد نظر بی نهایت افزایش پیدا می کند. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا در جریان اثرگذاری بر روی مخاطب تان دردسرهای کمتری را تجربه کنید.

گاهی اوقات کارآفرینان باید دردسرهای مربوط به تعامل با مخاطب را به جان بخرند. با این حال شما مجبور نیستید وارد یک تونل وحشت در زمینه همکاری با فریلنسرها شوید. در عوض بهتر است سابقه آنها را مو به مو بررسی کرده و هیچ جا نیز نکات منفی را پشت گوش نیندازید. اینطوری کارتان راحت تر می شود.

اگر دنبال یک قیمت مشخص برای همکاری با فریلنسرها هستید، این امر تقریبا غیرممکن است. با این حال شما دامنه ای بین ۲۰ دلار تا ۳هزار دلار را پیش رو خواهید داشت. این امر بستگی به مهارت و سابقه هر فریلنسر در زمینه طراحی لوگو دارد. پس اگر خیال دارید یک لوگو معتبر با همکاری طراحی حرفه ای داشته باشید، باید حسابی خودتان را آماده ولخرجی در دنیای کسب و کار کنید. این امر می توانید به شما برای تعامل با مخاطب هدف کمک شایانی کرده و اوضاع تان را نیز به طور مناسب تغییر دهد.

 

همکاری با آژانس های طراحی لوگو

همکاری با آژانس های طراحی لوگو

آخرین گزینه ای که ما در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد، همکاری با آژانس های طراحی لوگوست. این آژانس ها نه تنها در زمینه طراحی لوگو به شما کمک خواهند کرد، بلکه به طور کلی برای بازاریابی نیز در کنار شما خواهند بود. شاید مهمترین نقطه قوت این مدل از آژانس ها مربوط به طراحی لوگو با استفاده از شناخت عمیق از برندتان باشد. این یعنی آنها با سرعت بالا و فقط برای کسب سود کارتان را جلو نمی برند. در عوض شروع به شناخت عمیق از برندتان کرده و چه بسا با شما نیز تعاملات نزدیکی برقرار خواهند کرد. این امر می توانید به شما کمک کند تا بازنمایی بهتری از هویت برندتان در میان مشتریان داشته باشید. اینطوری نرخ جذب مخاطب از سوی برند شما به طور حیرت انگیزی بالا خواهد رفت.

قبول دارم گزینه مورد بحث در این بحث جذابیت های بی نهایت زیادی دارد، اما یادتان باشد، از نقطه نظر مالی نیز هزینه بالاتری روی دست تان خواهد گذاشت. این یعنی شاید هیچ وقت تعامل موردنظر برای برندهایی با بودجه های محدود کاربردی نباشد. این مسئله ای است که برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته و اوضاع تان را همیشه با چالش رو به رو خواهد کرد.

اگر شما در ابتدای مسیر برای شروع کارتان هستید، شاید استفاده از گزینه های مربوط به آژانس های بزرگ بار مالی فراوانی روی دوش تان بگذارد. پس بهتر است در ابتدای راه به فکر گزینه های کم هزینه تر باشید. از نقطه نظر مالی، همکاری با آژانس های حرفه ای بالغ بر ۳هزار دلار روی دست تان خرج خواهد گذاشت. پس اگر فکر می کنید چنین امری بی نهایت ساده است، می توانید از همین امروز کارتان را شروع کنید. البته انتظار واکنش های مثبت در این مسیر را هرگز نداشته باشید؛ چراکه برای یک برند کوچک چنین هزینه ای به سختی قابل مدیریت خواهد بود.

سخن پایانی

مهمترین نکات در رابطه با شیوه های طراحی لوگو

طراحی لوگو راه های بی نهایت متنوعی دارد. با این حال وضعیت مالی یک برند معیاری بی نهایت کلیدی برای انتخاب درست خواهد بود. به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات در رابطه با شیوه های طراحی لوگو را با شما در میان بگذاریم. حالا شما معیارهای مختلفی در زمینه طراحی لوگو دم دست دارید. به علاوه، هزینه هر کدام از آنها را نیز به طور حدودی یاد گرفته اید. با این حساب دیگر لازم نیست نگرانی زیادی از بابت طراحی لوگو داشته باشید.

فرصت امروز