محمدرضا پارسیان، استراتژیست روابط‌عمومی – روابط‌عمومی می‌تواند با کمک‌گرفتن از ظرفیت‌های هوش مصنوعی آن را به خدمت شناسایی نیازها، خدمات، مشکلات و به‌دست‌آوردن راهکار درست درآورد. این امر باعث خواهد شد تا محتوای تولید شده بر اساس نیاز و خواسته مخاطب‌های هدف باشد.

ارتباط خبر – هوش مصنوعی (AI) یا Artificial intelligence فناوری نوظهوری است که توانسته در صنایع گوناگون به‌خوبی خودنمایی کند و روزبه‌روز نیز در حال پیشرفت و توسعه است. به‌طوری‌که توانسته در همین مدت‌زمان کوتاه تحول محسوسی را در بسیاری از صنایع ایجاد کند. ظرفیتی که موجب شده تا توجه بسیاری از کسب‌وکارها را به‌سرعت به سمت خود جلب کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع گوناگون در بهبود بهره‌وری، کیفیت و توسعه مؤثر بوده و با پیشرفت روزافزون آن انتظار می‌رود تا کاربردهای این فناوری گسترش یابد. ازاین‌رو باید منتظر بود تا در هوش مصنوعی همچنان رویدادها و نوآوری‌های جالبی رقم بخورد.

لذا امروزه اکثر شرکت‌های فناوری در حال ادغام هوش مصنوعی مولد در خدمات آنلاین خود هستند. از گوگل گرفته تا متا، مایکروسافت و ادغام اخیر گوگل با بارد، ابزار هوش مصنوعی مبتنی بر چت، با مجموعه‌ای از برنامه‌ها و خدمات گوگل، نمونه‌ای از انتقال مستقیم هوش مصنوعی مولد به زندگی کاربر از طریق تعاملات نوشتاری، تصویری و صوتی بوده است.

حال باتوجه‌به آنچه گفته شد این سؤال مطرح می‌شود آیا هوش مصنوعی در روابط‌عمومی یک فرصت است یا یک تهدید؟ به باور اینجانب پاسخ قطعی فرصت خواهد بود. ابتدا لازم است به این نکته تأکید داشته باشیم که با پیشرفت فناوری و رشد هوش مصنوعی، نقش آن در روابط‌عمومی نیز اهمیت بسیاری یافته است؛ اما چگونه؟

هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند این امکان را ایجاد می‌کند تا بتوان اطلاعات بیشتری درباره مخاطب‌ها به دست آورد و با کمک همین اطلاعات است که می‌توان ارتباطات را بهتر کرد و موفق‌تر پیش رفت. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و تحلیل داده‌ها، روابط‌عمومی می‌تواند الگوهای رفتاری مخاطبان را تحلیل و پیش‌بینی‌هایی درباره علاقه‌ها و نیازهای آنها به دست آورد. از همین طریق رویدادها و تحولات قابل‌پیش‌بینی بوده و در نتیجه می‌توان واکنش‌های بهتری را رقم زد و دست به تولید محتوای بهتر باهدف ارتباط درست و مداوم با مخاطبان موردنظر زد.

نتیجه بالارفتن امکانات و کاربردهای بیشتر از طریق هوش مصنوعی در روابط‌عمومی این امکان را فراهم می‌کند از تا ظرفیت‌های این پدیده نوظهور نهایت استفاده را برد.

روابط‌عمومی می‌تواند با کمک‌گرفتن از ظرفیت‌های هوش مصنوعی آن را به خدمت شناسایی نیازها، خدمات، مشکلات و به‌دست‌آوردن راهکار درست درآورد. این امر باعث خواهد شد تا محتوای تولید شده بر اساس نیاز و خواسته مخاطب‌های هدف باشد.

باتوجه‌به چنین نکاتی می‌توان حضور هوش مصنوعی در روابط‌عمومی و به‌ویژه روابط‌عمومی دیجیتال آن هم در فضای پر رقابت سوشال‌مدیا را مانند یک فرصت طلایی تلقی کرد و در صورت استفاده درست و کاربردی از آن در بهتر پیش رفتن رسالت روابط‌عمومی در شرکت، سازمان و ارگان موردنظر از آن بهره برد.

شناخت، آموزش و استفاده درست و تخصصی از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی می‌تواند یک گام روبه‌جلو باشد و ازاین‌رو برای فاصله‌نگرفتن از این قافله باید روابط‌عمومی پیشتاز و باقدرت پیش برود تا از گردونه رقابت دور نماند./شارا