مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این که اغلب مشکلات و مسائل حوزه صادرات غیرنفتی استان در سطح کلان است، گفت: در این بخش مشکلی نداریم که در حیطه اختیارات استان باشد.

به گزارش ارتباط خبر – محمدجعفر عظمائی امروز در بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران افزود: مطالبه گر بودن صنعتگران، تجار و فعالان اقتصادی استان، انگیزه مضاعفی را در مسئولان متولی ایجاد می کند تا مسائل را به نحو مطلوب پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: همگرایی بسیار مفید و موثری مابین مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی وجود دارد به طوری که به محض طرح موضوع درصدد رفع این مسائل هستیم.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی افزود: به دلیل وجود مدیریت ارشد بسیار قوی در استان در راس این مدیریت استاندار محترم و معاون اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی مسائل مختلف در جلسات مرتبط پیگیری و حل می‌شود.

عظمائی اظهار کرد: آذربایجان شرقی جزو معدود استان‌هایی است که با برگزاری جلسات ستاد تسهیل، گفتگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی از ظرفیت های قانونی برای رفع موانع بخش تولید استفاده می‌کند.

وی گفت: از لحاظ برگزاری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و نتایج حاصل از این جلسات و در رابطه با برگزاری جلسات ستاد گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی جایگاه خوبی در کشور دارد.

وی با اشاره به برخی از مشکلات حوزه تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: عدم تخصیص سهمیه ارزی متناسب با نیاز واحدهای تولیدی، ایفای تعهدات ارزی، عدم تعیین سازوکار اجرایی برای تعهدات صادرکنندگان قبل از سال ۱۴۰۰، تعلیق کارت‌های بازرگانی از جمله مشکلات حوزه تجارت در استان است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی افزود: در آذربایجان شرقی بیش از ۱۷۰ کارت بازرگانی تعلیق شده وجود دارد که در این زمینه استان از نظر قانونی هیچ اختیاری برای حل این مسئله ندارد.

عظمائی تاکید کرد: بدون تردید ادامه این مشکلات به حوزه صادرات استان آسیب وارد خواهد کرد بنابراین در این زمینه از مسئولان کشوری درخواست می‌کنیم تا با بهره‌گیری از راهکارهای عملیاتی موجبات رونق صادرات استان را فراهم کنند.

وی ادامه داد: علیرغم مشکلاتی که در حوزه تجارت آذربایجان شرقی وجود دارد تجار استان عملکرد قابل قبولی در حوزه صادرات دارند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی افزود: در هشت ماه نخست امسال بیش از ۹۶۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از گمرکات استان انجام شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۱ درصد افزایش ارزش صادرات داشته‌ایم.

عظمائی اضافه کرد: البته هدف گذاری میزان صادرات برای امسال حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که امیدواریم با همت و تلاش تمام فعالان اقتصادی این حوزه بتوانیم تا پایان سال به این هدف گذاری دست یابیم.

وی افزود: تغییر در وضعیت صادراتی فرآورده‌های پتروشیمی و بخش فرش، صادرات استان را تحت تاثیر قرار داده است که خوشبختانه با اقداماتی که در این زمینه انجام شده امیدواریم در رابطه با این دو کالا تا پایان سال روند صعودی داشته باشیم.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: امسال صادرات به کشور روسیه از گمرکات استان دو و نیم برابر افزایش یافته و خوشبختانه تجار آذربایجان شرقی نسبت به بازار روسیه شناخت خوبی پیدا کرده‌اند.

عظمائی افزود: صادرات به کشورهای همسایه رشد قابل توجهی یافته و کشورهای ترکیه، عراق و ارمنستان جزو اولین مقاصد صادراتی استان هستند.

وی تاکید کرد: واردات به استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ۲۹ درصد افزایش داشت که این محصولات مربوط به کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای است و واردات کالاهای مصرفی روند کاهشی داشته است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی هر سال پررونق‌تر و باشکوه‌تر از سال های گذشته برگزار می شود امیدواریم این همایش نیز با تبادل افکاری که در قالب این جلسات خواهد بود بتواند به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.

وی افزود: هر سال همزمان با برگزاری همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی، تجلیل از صادرکنندگان نیز انجام می‌شد ولی امسال به دلیل تاخیر در ابلاغ دستورالعمل روند ارزیابی واحدهای صادرکننده، تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استانی در یک مراسم مجزا انجام خواهد شد.

خبرنگار: فاطمه ملک پور