طنز/ اسـاتیـد اطلاع‌رسـانـی مهمترین بارزه یک خبر را نو بودن آن می‌دانند در غیر این صورت عقیده دارند خبر به درد لای جرز می‌خورد هر چند خود لای جرز در بعضی موارد علـی‌الـخـصـوص در روزنـامـه‌ها و نشریات محلی خودمان بسیار سودمند و مفید است برای مثال خبر افتتاح کارخانه درب سبز نوشابه سون‌گون می‌تواند ۱۵ روز تا یک ماه حتی بیشتر بعنوان رپرتاژ بر حال اصحاب روزنامه مفید واقع شود و در این جاست که اساتید اطلاع‌رسانی عقیده پیدا می‌کنند خبر الزاماً گزارش رویداد (تازه‌ها) نیست چون در برگیرنده زوایای جدیدی از آنچه که قبلاً رخ داده است می‌تواند باشد.
عزیزان خبرنگار چندین مرتبه این جمله را شنیده یا خوانده‌اند که: اگر یک نفر سگی را گاز بگیرد، خبر است ولی برعکس اگر سگی، فردی را گاز بگیرد، خبر نیست البته نباید فراموش کرد که در بعضی موارد گاز خودش وارد صحنه شده یکنفر را به شدت می‌گیرد!
خود خبر در تعریف خودش هر از چندگاهی دچار ضد و نقیص هم مـی‌شـود مـی‌گویند خبر، ماده اولیه روزنـامـه اسـت یـا چـیزی است که روزنامه‌نگاران آن را می‌سازند و این تـعـریـف بـا تـعریف: خبر یک حق اجتماعی است، نه یک کالا تجاری در بـعـضـی مـوارد کـمـی شاخ به شاخ می‌شوند.
مـثـال: مـش مـمـد بـقال محل بهترین‌ها را در مغازه‌اش جمع‌آوری کـرده اسـت (به نقل از نشریه زنان محله) اگر دقت کرده باشید این جمله خبری در اصل تولید مشترک خود مش مـمد و زنش مه‌لقاست که یک حق اجتماعی را تبدیل به کالای تجاری کرده اسـت شـمـا مـی‌توانید از این نوع؛ تبلیغات انتخاباتی، عملکردهای کذایی مسئولان و انواع اقسام تجارت خبری را شاهد باشید پس در هنگام مطالعه روزنامه باید خیلی دقت شود تا حق اجتماعی را با کالاهای تجاری اشتباه نگیرید!
در ادامـه می‌خواهیم ارزشهای خـبـری یـا به تعبیری ساده‌تر اخبار ارزشمند را مورد بررسی قرار دهیم اصولاً به فرموده بزرگان که یک نمونه آن هم ابوی بنده می‌باشند هر چیزی که نتوان از آن پولی به کف آورد نه تنها ارزشـی نـبـایـد داشـتـه‌ ‌بـاشـد بلکه ضدارزش محسوب می‌شود در این مورد به مثال گوهرباری از ابوی را در قالب یک نمونه از سفارشات ارزنده‌ ایشان ذکر می‌کنیم:
ای پسر بدان و آگاه باش هر چیزی قیمتی دارد و قیمت یعنی ارزش! یادت باشد هر نفسی که فرو می‌رود ممد حیات است و سعدی یادش رفته‌است که قیمت خاص خود را دارد قیمت عمر آدمی‌ نفسی است که می‌کشد خدا بگویم چه‌ات کند ای پسر که این همه مفت نفس می‌کشی و اکسیژن حیف و میل‌می‌کنی!
در خصوص ارزش خبر نباید فراموش شود که پژوهشگران عرصه ارتباطات گفته‌اند داوری در قــبـــال خــبـــر و ارزش آن، روزنامه‌نگاران را از دیگران ممتاز می‌سازد حال اگر قیافه‌ای در جمع دیگران، جلب تـوجـه کـردتعجب نکنید آن شخص یک خبرنگار است!
خبرنگار کار آزموده هر گاه که می‌خواهد رویدادی را به خبر تبدیل کند عناصر خبر را باید در نظر قرار دهد.
برای درک مفهوم ارکان ششگانه»‌ خبر مثالی می‌آوریم:
مثال: تعدادی از افراد یک مجموعه طی پروسه مشخصی با یک روش خاص و به علت نامعلومی‌شکر‌خوردند!
ارکان خبر: چه کسی (که)؟ – کجا؟ – چه وقت (کی؟-) چطور (چگونه؟-) چرا؟ – چه چیزی (چه؟(
در ایـن جمله ضمن رعایت تمامی‌ ‌ارکان کامل یک خبر شنونده در کف شدید قرار می‌گیرد و مهمتر این که‌هیچ گونه عوارض جانبی خبرنگار را تهدید نمی‌کند
سعی کنید اخبار مهم و موضوعات پـیچیده‌ای چون اختلاس، انواع و اقسام فسادها‌ی مالی و سوتی‌های مختلف را با درج منبعی بنام >منبع آگاه< مطرح نمائید بخاطر داشته‌باشید مسائل ساده‌ای همچون آفتابه دزدی را می‌توانید به صورت شفاف با عکس طرف در کنار آفتابه و درج مشخصات کـامـل فـرد اطلاع‌رسانی کرد چون اتفاق خاصی نمی‌افتد و تبعات جانبی ندارد.
یکی دیگر از مسائل مهم در خبر، دروازه‌بانی خبر است اگر خبر بعنوان توپ فوتبال در نظر گرفته‌شود اگر بخواهید از این طرف زمین‌به آن طرف زمین‌پاس داده شود هر شوت خود دروازه‌بانی می‌خواهد تا صحت و سقم آن حفظ شود و به گل منجر گردد.
شما می‌توانید برای دروازه‌بانی خبر یک نفر دروازه‌بان مطمئن را انتخاب و در غیر این صورت خود دروازه را جابجا نمائید چون خبر توپ گرد است و بعضاً هر جا دلش خواست می‌رود پس مواظب دروازه خبر باید بود.
در مـــورد اصـــول حـــرفـــه‌ای در روزنامه‌نگاری خیلی چیزها را باید رعایت کرد می‌گویند مردم حق دارند از طریق اطلاعات دقیق و جامع به تصویری عینی از واقعیت دسـت یـابـنـد پس حق ندارند از طریق اطلاعات غیردقیق و غیرجامع به تصویری غیرعینی دست یابند.
بعضی اوقات چون تعریف خاصی از حق صورت نمی گیرد مردم سردرگم شده و اتفاقات اینچنینی دور از دسترس نیست.مـثـال: بـرخـی مـنـابـع آگاه خبر از بـرخـی مـنـابـع آگاه خبر از راهپیمایی بی‌هدف عده‌ای از مردم داده‌اند که نسبت به جداسازی سره از ناسره در موضوع خبر و حق آنها دست به تجمع گسترده زدند و به غیر از ماهواره‌های بیگانه بی‌خیال تمام خبرهای نشریات و تلویزیون شده‌اند!
تـعـداد زیادی از اصول بین‌المللی اخـلاق حـرفه‌ای هم موجود می‌باشد که خلاصه آن می‌شود خبرنگار باید اِند مرام بوده و همه چیز را اصولاً رعایت کند.
به همین مقدار فعلاً بسنده می‌کنیم و بـقـیـه را به کلاسهای آموزشی خصوصی واگذار می‌نمائیم.

نقی فرشباف تقی نژاد