چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم؟ با توجه به فراگیر شدن کسب و کارهای استارتاپی و کسب سود قابل توجه از این نوع شرکت ها، شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد. پیش از آغاز فعالیت رسمی، استارتاپ ها باید چندین مرحله را پشت سر بگذارند.

از جمله مهم ترین موارد در راه اندازی یک کسب و کار استارتاپی، جذب سرمایه گذار و انتخاب شتابدهنده برای استارتاپ است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های شرکت استارتاپی و روش های راه اندازی استارتاپ در ایران شما را به مطالعه ادامه مطلب دعوت می کنیم.

استارتاپ چیست؟

پیش به پاسخ به این سوال که چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم بهتر است ابتدا به این مبحث بپردازیم که اصلا استارتاپ چیست؟ شرکت استارتاپی را می توان در لغت به معنای شرکت نوپا ترجمه کرد. اما آیا هر شرکت نوپا و جدیدی استارتاپ محسوب می شود؟

 

مسلما خیر. به طور کلی تعاریف زیادی برای این شرکت ها ارائه شده است. اما ساده ترین تعریفی که می توان برای یک کسب و کار استارتاپی ارائه داد به شرح زیر است.

شرکت های استارتاپی، شرکت هایی هستند که با هدف رفع یک نیاز در جامعه و به کمک ایده های جدید و خلاقانه، از جدیدترین تکنولوژی ها و فناوری ها استفاده می کنند و در این مسیر به توسعه اقتصادی و کسب سود نیز می رسند.

شرکت های استارتاپی انواع مختلفی دارند. به هنگام راه اندازی استارتاپ در ایران باید نوع استارتاپ خود را مشخص نمایید. رایج ترین شیوه برای دسته بندی استارتاپ ها از نظر نوع کارآفرینی آنهاست. بر اساس این معیار، شرکت های استارتاپی به ۶ دسته تقسیم می شوند. این ۶ دسته عبارتند از:

  • استارتاپ های اجتماعی
  • استارتاپ های بزرگ
  • استارتاپ های قابل خرید
  • استارتاپ های مقیاس پذیر
  • استارتاپ های سبک زندگی
  • استارتاپ های کسب و کار کوچک

مزایای راه اندازی استارتاپ

اولین مزیتی که می توان برای یک استارتاپ در نظر گرفت، تحقق آرزوها و خواسته های شخصی است. ماجرا این است که معمولاً موسسین استارتاپ ها سالها قبل از راه اندازی شرکت خود، در رابطه با ایده راه اندازی کسب و کارشان رویا پردازی کرده و آرزوهای بزرگی در سر داشتند.

اگر شما هم دارای یک ایده خلاقانه و نوآورانه در جهت رفع نیاز های جامعه هستید با راه اندازی استارتاپ خود می توانید به آرزویتان برسید دیگری که کارهای استارتاپی دارد انعطاف پذیری در زمان انجام کار است. در واقع شما به کارفرمای خودتان تبدیل می شوید.

به علاوه شرکت های استارتاپی با وجود ریسک بالا در زمان تاسیس، اگر به درستی مدیریت و هدایت شوند، می توانند آورده مالی بسیار خوبی برای صاحبان شرکت داشته باشند. می توان به این پروسه مانند فرآیند کاشت نهال میوه نگاه کرد. در صورت انتخاب نهال مناسب و مراقبت های لازم، در زمان برداشت میوه سود خوبی نصیب باغدار خواهد شد.

چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم؟

و اما رسیدیم به این سوال که نحوه راه اندازی استارتاپ در ایران به چه صورت است؟ پیش از به سود رسیدن، یک استارتاپ باید مراحل بسیاری را با موفقیت پشت سر بگذارد. عدم توجه به هر کدام از این مراحل می تواند کسب و کار استارتاپی را با مشکلات جدی مانند عدم بازدهی مواجه کند.

 

در این بخش به صورت تیتروار مراحلی را که باید برای راه اندازی استارتاپ بگذرانید عنوان می کنیم. توجه داشته باشید که بهتر است این موارد را به ترتیب عملی کنید. سپس در ادامه مقاله هر کدام از این تیترها را به تفضیل شرح خواهیم داد.

  • ایده پردازی
  • طی مراحل قانونی
  • ساخت نمونه قابل ارزیابی
  • جذب سرمایه گذار
  • انجام مراحل اجرایی
  • سنجش بازار و عرضه به کمک یک شتابدهنده برای استارتاپ
  • ایده پردازی

در پاسخ به سوال این که چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم، اولین موردی که باید به آن توجه داشت ایده پردازی است. لازمه شروع یک استارتاپ داشتن یک ایده خلاقانه و قابل اجرا می باشد. هنگام انتخاب ایده به این نکته توجه داشته باشید تفکر نوآورانه شما باید در جهت رفع یکی از نیازهای جامعه و کشور باشد.

نکته دیگر امکان اجرایی کردن ایده است. نوآوری شما هر میزان هم خلاقانه باشد، اگر امکان و شرایط عملی کردن آن وجود نداشته باشد، مناسب راه اندازی استارتاپ نخواهد بود. نکته مهم و قابل توجه دیگر تکراری نبودن ایده اولیه است.

به بیان دیگر از انتخاب ایده هایی که قبل تر توسط دیگران اجرایی شده پرهیز کنید. حتی اگر استارتاپ های پیشین در کار خود موفق بوده باشند، انتخاب یک مسیر تکراری، نقطه آغاز مناسبی برای استارتاپ شما نخواهد بود.

طی مراحل قانونی

بعد از انتخاب یک ایده مناسب، مورد بعدی که بهتر است به آن توجه کنید، انجام مراحل قانونی است. ثبت استارتاپ، دریافت مجوزهای لازم و انتخاب و ثبت برند از جمله کارهایی هستند که در زمره مراحل قانونی قرار می گیرند. توجه نکردن به هر کدام از این موارد می تواند مشکلات جدی برای کسب و کار شما به وجود آورد.

ثبت قانونی شرکت، امکان سوء استفاده و دزدی ایده را از بین خواهد برد. همچنین برندی که انتخاب می کنید معرفی کننده شما به مشتریان است. به همین دلیل حتماً به اثرات مثبتی که این امر بر مخاطب می گذارد توجه داشته باشید. در صورت نیاز به کمک در این مرحله، می توانید از یک شرکت شتابدهنده برای استارتاپ کمک بگیرید.

مورد دیگری که در انجام مراحل قانونی نیاز است به آن توجه کنید انتخاب نوع شرکت است. مطابق قانون تجارت ساختارهای مختلفی برای شرکت های تاسیس شده در ایران وجود دارد. شما باید با توجه به ویژگی های هر کدام از این شرکتها، بهترین مدل و ساختار را برای استارتاپ خود انتخاب کرده و اقدام به دریافت مجوزهای لازمه برای آن نمایید.

ساخت نمونه قابل ارزیابی

ممکن است هدف نهایی شما از راه اندازی استارتاپ ارائه یک محصول اعم از کالا یا نرم افزار باشد. به منظور بررسی برخی شرایط و همچنین جذب سرمایه گذار حتماً باید در این مرحله یک نمونه اولیه از محصول خود داشته باشید.

این نمونه باید قابل ارزیابی و بررسی باشد. با این کار می توانید ایرادات احتمالی محصول خود را برطرف سازید. همچنین با داشتن یک نمونه از محصول، می توانید یک ارزیابی اولیه از نظر مصرف کننده و مشتری درباره محصول و نحوه عملکرد آن داشته باشید.

جذب سرمایه گذار

مرحله بعدی که از اهمیت بالایی برخوردار است، جذب سرمایه گذار است. سرمایه گذار در صورتی که به محصول یا خدمتی که استارتاپ شما ارائه می دهد علاقه مند شود، حاضر به سرمایه گذاری روی پروژه خواهد شد. این کار می تواند بسیاری از مشکلات شما را در مرحله عرضه عمومی کالا به بازار از بین ببرد.

 

حالا ممکن است شما به عنوان موسس استارتاپ و صاحب ایده با فردی دارای تمکن مالی که تمایل به سرمایه گذاری در استارتاپ شما باشد، آشنا نباشید. در چنین شرایطی شرکت هایی مانند شتابدهنده ها ، نقش یک شتابدهنده برای استارتاپ شما را ایفا می کنند. این شرکت ها متناسب با نوع پروژه می توانند جذب سرمایه گذار را به بهترین شکل ممکن برای شما جذب نمایند.

انجام مراحل اجرایی

پس عبور از مراحل پیشین چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم؟ بعد از انجام مراحلی که گفتیم نوبت به فاز اجرایی پروژه می رسد. در این مرحله علاوه بر در نظر گرفتن یک فضای مناسب به عنوان دفتر کار، باید تیم اجرایی خود را مشخص نموده و پرسنل مورد نیاز خود را استخدام کنید.

انتخاب یک دفتر مناسب و استخدام کارمندان متخصص و متعهد در آینده نقش بسیار مهمی در موفقیت استارتاپ شما خواهد داشت. بهتر است موقعیت مکانی دفتر مرکزی به گونه ای انتخاب شود که تامین منابع و دسترسی مراکز مورد نیاز به سهولت انجام شود.

سنجش بازار و عرضه محصول

در پاسخ به سوال چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم آخرین مرحله ای که باید انجام شود، سنجش بازار و انتخاب یک استراتژی مناسب برای عرضه محصول نهایی به بازار است. بهتر است در این مرحله به جای کسب درآمد هنگفت، با کم کردن سود به دنبال تثبیت کسب و کار استارتاپی خود باشید.

در صورتی که تجربه ای در زمینه راه اندازی استارتاپ در ایران ندارید، به طور جدی توصیه می کنیم برای انتخاب یک استراتژی صحیح و درک بهتر نیازهای مصرف کننده، در این مرحله از یک شرکت شتابدهنده برای استارتاپ خود کمک بگیرید .

هزینه راه اندازی استارت آپ

تا اینجا دانستیم که چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم. اما سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که هزینه راه اندازی یک استارتاپ چگونه محاسبه خواهد شد. طبیعی است که نمی توان یک مبلغ مشخص و ثابت را به عنوان هزینه راه اندازی کسب و کار مشخص کرد. اما برخی خوارد می توانند در این مبلغ تاثیر مستقیم داشته باشند. در این قسمت عواملی را که برای حساب و کتاب هزینه ها باید به آنها توجه کنید به شما معرفی می کنیم.

  • هزینه های مربوط به خرید یا اجاره مکان مناسب به عنوان دفتر شرکت
  • هزینه های مربوط انجام مراحل اداری و دریافت مجوزها
  • حقوق و بیمه کارمندان شرکت
  • هزینه های تولید محصول
  • حق مشاوره شرکت های شتاب دهنده
  • هزینه های مربوط به توسعه محصول و سنجش بازار

سخن پایانی

امیدواریم توانسته باشیم به خوبی به این سوال پاسخ دهیم که چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم و برای جذب سرمایه گذار چگونه و از چه طریقی اقدام کنیم. در نهایت ذکر این نکته بسیار ضروری است که معمولاً برای عرضه محصولات یک استارتاپ باید بازار هدف را به طور دقیق مطالعه نمود. بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر موفقیت یک ایده جدید، ارتباط مستقیمی با فرهنگ و سبک زندگی جامعه هدف دارد. به همین دلیل برای راه اندازی استارتاپ در ایران باید به شرایط فرهنگی و نیازهای جامعه توجه داشت.