این روزها تعداد پادکست‌های فارسی به اندازه‌ای رسیده که برای هر موضوع و دغدغه‌ای، حتما چیزی در بین‌شان پیدا می‌شود. در این مطلب سراغ پادکست‌هایی رفته‌ایم که به دنیای کتاب‌های داستانی و غیرداستانی می‌پردازند. پادکست‌هایی که شما را به شنیدن قسمتی از داستان‌های کوتاه و بلند و اطلاعات بیشتر از آنها مهمان می‌کنند. اگر به خواندن کتاب علاقمندید، شنیدن‌ این ۱۷ پادکست‌ را به شما توصیه می‌کنیم. همه‌ی این پادکست‌ها را می‌توانید با جست‌وجوی نام‌شان در Castbox پیدا کنید.

 

۱. پادکست بی‌پلاس

پادکست بی‌پلاس سال ۱۳۹۷ از پادکست پرطرفدار چنل‌بی منشعب و منتشر شد. «علی بندری» در این پادکست خلاصه‌ی فارسی کتاب‌های غیرداستانی را تعریف می‌کند. چنل‌بی خیلی زود در بین مخاطبان فارسی‌زبان دنیای پادکست پرطرفدار شد و حالا طرفداران متعصب اهل کتاب زیادی دارد. این پادکست هر دو هفته یک بار منتشر می‌شود.

۲. پادکست EpitomeBooks

این پادکست جایی برای شنیدن از کتاب‌ها است. «محمدرضا عشوری» در اپیتومی‌بوکز خلاصه‌ی کتاب‌هایی را که خوانده و دوست دارد، تعریف می‌کند. پادکستی که قرار است به شما در پیدا کردن کتاب‌های خوب و ترجمه‌های مناسب کمک کند و اگر وقت ندارید کتابی را بخوانید، خلاصه‌ی آن را برایتان تعریف کند. این پادکست معمولا هر دو تا سه هفته یک بار منتشر می‌شود.

۳. پادکست ناوکست

تا به حال اسم کتاب «انسان خردمند» نوشته‌ی «یووال هراری» به گوش‌تان خورده؟ کتابی که مدتی قبل، انتشار آن در ایران ممنوع شد. «روشنِ آبادی» در ناوکست این کتاب علمی-تاریخی را به صورت مستقل و بدون سانسور ترجمه کرده و بدون کم‌وکاست برای مخاطبان می‌خواند. آخرین قسمت این پادکست نیمه‌ی اول دی ماه ۹۹ منتشر شد و خوانش این کتاب در ۷۳ قسمت به پایان رسید.

۴. پادکست روزها در راه

پادکست «روزها در راه» بازخوانی کتابی به همین نام از «شاهرخ مسکوب» نویسنده و پژوهش‌گر ایرانی است. این کتاب مجموعه‌ی روزنوشته‌های مسکوب از آذر ۵۷ و اوضاع پرتب و تاب ایران تا آذر ۷۶ است. بیست سال از نگاه نویسنده‌ای که به وقایع پیرامونش دقیق با جزییات می‌‎نگرد. خواندن این روزنوشت‌ها، اطلاعاتی تکمیلی هم درباره‌ی اتفاقات تاریخی آن روزها به شنونده می‌دهد.

۵. پادکست قصه‌های هزار و یک شب

«سهیل صلح‌جو» در این پادکست سراغ کتاب کهن «هزار و یک شب» رفته است. او نسخه‌ی «ملا عبداللطیف طسوجی» با انتخاب اشعار فارسی «میرزا سروش» را برای خواندن کتاب انتخاب کرده است.

۶. پادکست داستان شب

«داستان شب» نهم آذرماه ۱۳۹۳ فعالیتش را شروع کرد. «محمدامین چیتگران»  و گروهش در این سال‌ها هر شب برای مخاطبان‌شان داستان خوانده‌اند. حالا این پادکست هر هفته ۴ یا ۵ داستان را با راوی‌های مختلف پیش می‌برد و اول هر هفته برنامه‌ی داستان‌خوانی آن هفته را به اطلاع مخاطبان پادکست می‌رساند.

۷. پادکست فرای قصه‌ها

«تلّی داوودی»، دانشجوی پسادکتری روان‌شناسی در دانشگاه پرینستون و «امیر صائمی» عضو هیات علمی گروه فلسفه در آی‌پی‌ام در این پادکست از طریق قصه‌ها درباره‌ی زندگی حرف می‌زنند. فرای قصه‌ها درواقع پادکستی درباره‌ی ادبیات، فلسفه، روان‌شناسی است و براساس این ایده شکل گرفته که ادبیات به ما کمک می‌کند زندگی خود را بهتر بفهمیم. این دو نفر در «فرای قصه‌ها»، به سراغ ادبیات معاصر ایران می‌روند و با کمک داستان‌های ایرانی درباره‌ی موضوعات روزمره از منظری فلسفی، اجتماعی، و روان‌شناسانه حرف می‌زنند.

۸. پادکست رادیو داستان

« بهنام درخشان» روز ۲۷ام هرماه یک داستان از یکی از نویسندگان ایرانی یا غیرایرانی می‌خواند و اطلاعات کوتاهی درمورد آن داستان یا نویسنده هم ارائه می‌دهد.

۹. پادکست قصه‌ها

«مژده فتاحی» در پادکست قصه‌ها یک یا بخشی از داستان‌های کوتاه جریان‌ساز ایرانی را می‌خواند و اطلاعاتی جانبی درمورد آن‌ها می‌دهد. منبع او برای این پادکست کتاب «هشتاد سال داستان کوتاه ایرانی» به انتخاب «حسن میرعابدینی» از نشر «کتاب خورشید» است.

۱۰. پادکست کتابگرد

«محسن پوررمضانی» در هر قسمت این پادکست یک مهمان کتابخوان را دعوت می‌کند و درمورد کتاب‌ها با او صحبت می‌کند. از داستان کتاب‌خوان شدنش می‌پرسد و دنیای کتابخوانی‌اش را کشف می‌کند. او سعی می‌کند لابه‌لای این گفت‌وگوها، همراه شنوندگانش کتاب‌های خوبی برای خواندن پیدا کند.

۱۱. پادکست رادیو نبشته

«رادیو نبشته» پادکستی درباره‌ی داستان و داستان‌نویسی معاصر فارسی است. پادکستی برای نقد و بررسی ادبیات داستانی و معرفی نویسندگان فارسی زبان؛ این پادکست کاری است از دانشجویان ادبیات فارسی دانشگاه برکلی آمریکا. «آرش دبستانی» در هر قسمت این پادکست با یک مهمان یا یک نویسنده درباره‌ی یکی از نویسندگان ادبیات فارسی، زندگی و آثار او صحبت می‌کند.

۱۲. پادکست سیمیا

پادکستی درباره‌ی ادبیات. این پادکست تلاش می‌کند ادبیات را به زبانی ساده و امروزی برای همه‌ی مردم از هر سن، شغل و سطح سوادی معرفی می‌کند و قدمی برای آشتی آدم‌ها و ادبیات بردارد. هر شماره‌ی این پادکست حوزه‌های مختلفی از ادبیات، از شعر و داستان گرفته تا نمایش‌نامه و متون کهن را پوشش می‌دهد.

۱۳. پادکست خرقه

«محسن بوالحسنی» در «خرقه» داستان‌های بزرگان عرفان را با تکیه بر ادبیات کهن ایران روایت می‌کند. از «خرقه» دو سری منتشر شده است؛ سری اول سه فصل دارد؛ داستان زندگی و زمانه‌ی شمس تبریزی، مولانا از بلخ تا قونیه و دیدار شمس و مولانا. سری دوم هم به داستان زندگی و زمانه‌ی ۷۲ پیر عرفان و طریقت در «تذکره‌الاولیاء» عطار نیشابوری اختصاص دارد.

۱۴. پادکست کتاب‌پاد

«مرضیه صادقی» و «امین اردانی» در پادکست «کتاب‌پاد» از کتاب‌ها حرف می‌زنند؛ از موضوعات جذابی که از دل کتاب‌ها بیرون آمده‌اند. آن‌ها در این پادکست به موضوعاتی می‌پردازند که به بهانه‌ی آنها می‌توان به کتاب‌ها سفر کرد. گاهی داستان‌ها را به واقعیت پیوند می‌زنند و گاهی واقعیت را مثل داستان تعریف می‌کنند.

۱۵. پادکست داستان‌چی

«بهزاد بهشتیان» در هر قسمت این پادکست، یک داستان را روخوانی می‌کند و اطلاعات کوتاهی درباره‌ی نویسنده‌ی آن می‌دهد.

۱۶. وینش آوا

«وینش آوا» نسخه‌ی صوتی بعضی از متن‌های سایت معرفی و نقد کتاب «وینش» است؛ برای افرادی که علاقه‌مندند متن‌های جذاب این سایت را به جای خواندن، بشنوند. وینش آوا را در vinesh.ir بشنوید.

۱۷. پادکست تالار آینه

«تالار آینه» برنامه‌ای برای معرفی کتاب با اجرای شهاب شهرزاد است که روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از رادیو ایران پخش می‌شود. این پادکست درواقع قسمت‌های همان برنامه است که در Castbox کنار هم بارگذاری شده‌اند.