مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با بیان این که ۲۰ هزار اف تی تی اچ در آذربایجان شرقی واگذار شده است، گفت: بیش از ۱۲ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در استان کار شده که دو هزار و ۸۵۸ کیلومتر شهری، حدود دو هزار و ۴۴۵ کیلومتر بین شهری و شش هزار و ۷۸۶ کیلومتر روستایی بوده است.

به گزارش ارتباط خبر، سیاوش شهبازی در آیین بهره برداری از مرحله اول نهضت جهادی توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران (نجما) در استان آذربایجان شرقی ضمن خیر مقدم به ریاست هیات مدیره شرکت مخابرات ایران و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و هیات همراه و تمام مسئولان حاضر در این مراسم افزود: در حال حاضر ۹۶ درصد شهرک‌های صنعتی استان به شبکه فیبر نوری متصل شده و در مواردی نیز به اف تی تی ایکس تجهیز شدند.

وی با بیان این که دو هزار و ۲۴۵ محل به شبکه فیبر نوری متصل هستند، ادامه داد: بسیاری از دستگاه ها و نهادها مانند استانداری فرمانداری سازمان‌های دولتی شهرداری‌ها بانک‌ها و سایر شرکت‌های خصوصی در مناطق صنعتی و تجاری به فیبر نوری متصل شده اند.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت نامگذاری امسال به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری در توسعه اقتصادی ظهار کرد: شرکت مخابرات ایران و ict می‌تواند در مهار تورم و رشد تولید به ویژه در شهرک‌های صنعتی و مناطق تجاری تاثیر بسزایی داشته باشد.

شهبازی در خصوص موضوع تحقق اهداف دولت الکترونیک گفت: در استان ۹۲۴ نود کابل نوری وجود دارد که ۴۳۴ هزار مشترک از طریق این کابل‌های نوری به شبکه متصل هستند.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی اضافه کرد: برخی از پروژه‌های جدید همراه با اعتباری نزدیک به چهار هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان راه‌اندازی و برخی نیز امسال انجام می شود.

شهبازی از کسب رتبه دوم آذربایجان شرقی در بین استان‌های بزرگ در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: با اجرای طرح نجما سرعت توسعه شبکه فیبر نوری و ارتباطی چند برابر خواهد شد که البته این موضوع همدلی و همکاری مضاعف دستگاه‌های متولی را می‌طلبد.

وی با بیان این که با شروع طرح نجما امیدواریم خدمات شایسته‌ای به مردم ارائه شود، افزود: فاز یک طرح نجما با چهار پروژه شامل ۱۶ شهرستان، ۳۹ مرکز و ۱۳۰ ناحیه می شود.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی ادامه داد: زمان اجرای این پروژه یک سال است و سرعت دسترسی مشترکان ۲۰ الی هزار مگابیت خواهد بود.

شهبازی گفت: میزان کل سرمایه‌گذاری این طرح ۸۴۰۵ میلیارد تومان و اعتبار اجرای شبکه اف تی تی اچ ۳۱۰ میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: با توجه به این که سرمایه‌گذاری بسیار عظیمی بر روی این پروژه انجام شده است بنابراین تمام دستگاه‌های متولی باید همکاری لازم را در پیشبرد توسعه این طرح داشته باشند.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی افزود: فاز یک این طرح در تبریز، باسمنج، مراغه، اهر، اسکو، مرند، میانه، ملکان، بناب و شبستر و در فاز دو این پروژه تکمیل ۱۴ ناحیه تبریز و در فاز سه اجرای بقیه شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

شهبازی با اشاره به اهمیت بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا اف تی تی ایکس گفت: با ظرفیت سازی و پوشش خوبی که ایجاد شده حدود ۲۰ هزار پوینت نصب و به بهره‌برداری رسیده و توسعه در این زمینه در نقاط جدید ادامه دارد.

وی گفت: هدف از اجرای طرح نجما افزایش پهنای باند، کیفیت سرویس مشترکان و پایداری ارتباطات است.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی افزود: با پوشش حداکثری اف تی تی اچ، پوشش این تکنولوژی به ۴۱۶ هزار خانوار خواهد رسید.

وی ادامه داد: با توجه به این که توسعه اقتصاد دیجیتال، هوشمندسازی شهرها را در پی خواهد داشت و این طرح نجما یک موضوع چند وجهی است بنا بر این تمام دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان این که به دنبال افزایش رضایتمندی مشتریان هستیم، اظهار کرد: امنیت بالای اطلاعات، دانلود و آپلود متقارن، پهنای باند بالا و افزایش سرعت انتقال داده‌ها، کاهش مصرف برق، مقاوم در برابر تداخل الکترومغناطیسی و در نهایت رونق کسب و کار و حرکت به سوی تحول دیجیتال از مزایای شاخص اجرای این طرح است.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی گفت: مخابرات استان آذربایجان شرقی در سال ۱۲۸۰ در زمان مظفرالدین شاه در تبریز ایجاد شده است و در سال ۱۳۷۰ فعالیت مراکز دیجیتالی در تبریز شروع که در واقع حدود ۹۰ سال از تبدیل تلفن مغناطیسی به تلفن دیجیتال زمان برده است.

شهبازی ادامه داد: در سال ۹۶ طرح اف تی تی اچ را شروع کردیم که در مقایسه با گذشته این موضوع سرعت بالا و میزان تحول در ارتباطات را نشان می‌دهد که البته مردم نیز مطالبات زیادی در این زمینه دارند.

وی با بیان این که حدود دو میلیون خط منصوبه داریم که یک میلیون و ۶۰۰ هزار شماره واگذار شده است، افزود: پهنای باند مورد استفاده در استان حدود ۲۵۰ گیگابایت در ثانیه است و ترافیک مصرفی روزانه حدود ۷۰۳ ترابایت است.

خبرنگار: فاطمه ملک پور