منطقه آزاد ارس دریای عظیمی از ظرفیت‌های بی‌شمار در حوزه‌های مختلف صنعتی، تجاری، کشاورزی، گردشگری و … است که این ظرفیت ها فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است. فرصتی که علاوه بر رشد تولید و ایجاد اشتغال، موجب رشد و توسعه اقتصادی در منطقه خواهد شد.

به گزارش ارتباط خبر، در این میان نا گفته نماند که حمایت و پشتیبانی از فعالان اقتصادی می‌تواند نقش تعیین کننده ای در تحقق شعار سال داشته باشد که البته شناسایی و تبیین ظرفیت ها و فرصت‌ها از طریق اصحاب رسانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در همین زمینه تور رسانه ای ارس با هدف تبیین آخرین دستاوردها و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس برگزار شد.

هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای احداث پروژه مرند – جلفا

پروژه مرند – جلفا تنها یکی از طرح های سازمان منطقه آزاد ارس است که به منظور تسهیل مسیرهای جاده ای به این منطقه در حال احداث است که در ابتدای تور از بخشی از این پروژه بازدید شد. مدیر فنی و طرح های عمرانی منطقه آزاد ارس با بیان این که طبق توافقی که با اداره کل راه و شهرسازی انجام شده احداث ۳۴ کیلومتر از محور مرند – جلفا جزو توافقات منطقه آزاد ارس است، می گوید: در سال های گذشته ۲۸ کیلومتر از این پروژه به بهره برداری رسیده است.

رضا یزدانی می افزاید: عملیات اجرایی ۶ کیلومتر از این پروژه در حال انجام است که در این زمینه سه کیلومتر از مسیر تا پایان این فصل کاری به بهره برداری می رسد و سه کیلومتر باقیمانده نیز امیدواریم تا خرداد سال آینده به پایان برسد.

وی با بیان این که این قطعه از پروژه در صعب‌العبورترین منطقه قرار دارد، تاکید می کند: با توجه با وجود منطقه حفاظت شده کیامکی اقدامات ویژه ای مانند احداث یک گذرگاه امن برای حفاظت از حیاط وحش این منطقه در حال احداث است.

مدیر فنی و طرح های عمرانی منطقه آزاد ارس ادامه می دهد: تاکنون برای این پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی برای تولید بنزین و گازوئیل

با توجه به رشد صنایع مختلف در منطقه آزاد ارس در ادامه تور از مینی پالایشگاه خزر نفت ارس بازدید شد که در همین زمینه مدیر امور مالی شرکت مینی پالایشگاه خزر نفت ارس می گوید: روزانه حدود ۲۵۰ تن هیدروکربنات سبک و سنگین و یا به اصطلاح بنزین و گازوئیل تولید می شود.

خالقی با اشاره به سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی می افزاید: محصولات این واحد صنعتی به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و ترکیه صادر می شود.

وی ادامه می دهد: در حاضر برای ۲۴ نفر در این واحد صنعتی اشتغال ایجاد شده که در این زمینه توسعه فعالیت این پالایشگاه از برنامه های آتی این مجموعه صنعتی است.

۱۵۰ واحد صنعتی در حال احداث

فرزاد فرجی مدیر صنایع و فناوری های پیشرفته منطقه آزاد ارس نیز با اشاره به ظرفیت صنعتی منطقه آزاد ارس می گوید: حدود ۲۵۰ واحد صنعتی فعال در منطقه آزاد ارس وجود دارد که ۱۵۰ واحد نیز در حال ساخت است‌.

تولید روزانه ۱۲۰ هزار تن انواع محصولات کاغذ

در ادامه بازدیدها به شرکت تاو کاغذ ارس می رویم که پنجک مدیر پروژه شرکت تاو کاغذ ارس می گوید: در این واحد صنعتی روزانه ۱۲۰ هزار تن انواع محصولات کاغذ با کیفیت بالا تولید می شود.

وی با بیان این که این کارخانه در زمینی به مساحت پنج هکتار احداث شده است، می افزاید: این کارخانه بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در حال حاضر در مرحله نصب و تست ماشین آلات است.

وی ادامه می دهد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سه ماه آینده این واحد صنعتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

پنجک با تاکید بر این که نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان تنها برای احداث تصفیه خانه این واحد صنعتی هزینه شده است، می گوید: نزدیک به ۷۵۰ میلیارد تومان برای احداث این واحد صنعتی هزینه شده و برای ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

وی می افزاید: برای مواد اولیه و بازیافت از کاغذهای باطله استفاده می شود.

ظرفیت تولید ۹ هزار تن محصولات روکش ملامین در سال

شرکت جلفا صنعت ارس واحد دیگری است که از آن بازدید می شود، خیابانیان مدیر عامل شرکت جلفا صنعت ارس می گوید: ظرفیت تولید ۹ هزار تن در سال برای محصولات روکش ملامین (کاغذ دکوراتیو آغشته به رزین ملامین) در این واحد صنعتی وجود دارد.

سیدعبدالحمید عنصری با اشاره به میزان سرمایه گذاری ثابت طرح به ارزش و ۲.۲۶۰.۱۰۰ و اشتغالزایی برای ۲۲ نفر می افزاید: به منظور خرید ماشین آلات صنعتی نیاز به تامین اعتبار است که برای اخذ تسهیلات درخواست شده است.

ارس قطب گلخانه‌های هیدروپونیک کشور است

در ادامه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وجود حدود ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در این منطقه می گوید: با توجه به تشکیل ۱۲ خوشه صنعتی در حوزه های فولاد، خودرو، صنایع ساختمانی، موادغذایی، آرایشی و بهداشتی و نساجی و … در ارس به منظور تکمیل این خوشه های صنعتی در سال رشد تولید توجه ویژه ای به بخش تولید شده است.

مجید کیانی می افزاید: آذربایجان شرقی استانی صنعتی است و ارس صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور است در این زمینه منطقه آزاد ارس باید مکمل خوشه های استان باشد که البته در این مسیر نیز حرکت کرده ایم به طوری که تلاش می کنیم خوشه های صنعتی این منطقه را تکمیل کنیم.

وی با نقش اصحاب رسانه بر تبیین مسائل در حوزه های مختلف به جامعه اشاره می کند و می گوید: بدون تردید راهکارهایی از جنس برنامه ریزی موجب موفقیت می شود.

وی تبدیل منطقه آزاد ارس به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری را یکی از مهمترین اهداف سازمان عنوان می کند و می گوید: با توجه به وجود ظرفیت های گردشگری در منطقه تلاش های بسیاری در خصوص ژئوپارک انجام شد که در حال حاضر ارس دومین ژئوپارک ایران معرفی و در دنیا ثبت شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس با تاکید بر این که اقدامات بسیاری برای گردشگری در ارس انجام شده است، می گوید: ساحل ارس یکی از ظرفیت های ویژه این منطقه است که در این زمینه برنامه های زیادی برای فعال کردن این بخش در حال انجام است.

کیانی با بیان این که ارس قطب گلخانه‌های هیدروپونیک کشور است، ادامه می دهد: تبدیل شدن به قطب کشاورزی یکی دیگر از سیاست های سازمان است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهار می کند: در حال حاضر بیش از ۲۲۰ هکتار گلخانه در استان وجود دارد و بزرگترین گلخانه های هیدروپونیک کشور در ارس قرار دارند و ۳۰۰ هکتار نیز در حال احداث است.

کیانی با اشاره به اهمیت رشد تولید در منطقه آزاد ارس می گوید: تولیدات صنعتی در سال ۱۴۰۰ از ۱۷۲ هزار تن در سال گذشته به ۱۹۰ هزار تن رسیده که از لحاظ وزنی و ریالی رشد یافته است.

وی با بیان این که صادرات محصولات تولیدی ارس سال گذشته ۱۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است، می گوید: در سه ماه نخست سال گذشته ۳۵ هزار تن و سه ماه نخست امسال میزان تولید ۵۴ هزار تن بود  که این موضوع نشان می دهد رفع موانع تولید می تواند باعث رشد بخش خصوصی شود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان این که به منظور پیشبرد اهداف تعیین برای رشد منطقه آزاد ارس اقدامات بسیاری انجام شده است، می افزاید: ۱۰۰ بسته سرمایه گذاری بر اساس خوشه های صنعتی تهیه شده است که این موضوع فرصتی طلایی برای سرمایه گذاران است.

فاطمه ملک پور