مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی – سرمایه‌گذاری روی گزینه‌ها و راه‌حل‌های دوستدار محیط زیست موجب متمایز شدن شرکت‌ها از رقبا و جلب حداکثری ذینفعان می‌شود و در این میان نفش روابط‌عمومی شرکت‌ها در ایجاد روابط معنادار با مصرف‌کنندگان و اثبات اقدام‌های مبتنی بر توسعه پایدار نقشی کلیدی و تعیین‌کننده خواهد بود.

 

ارتباط خبر – در چند سال اخیر موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی، نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی، جنبش جان سیاهان هم مهم است، همه‌گیری کووید-۱۹ و تجاوز روسیه به اوکراین سبب شد تا راهبرد و مدل ای‌اس‌جی (ESG) مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و خوشبختانه در حال تبدیل شدن به بخش جدایی‌ناپذیر از استراتژی و عملیات بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هاست.

ای‌اس‌جی ترکیبی از سه لایه و محور زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی است که اگر مورد توجه جدی قرار بگیرد موجب می‌شود تا شرکت‌ها در قلب مشتریان، گروه‌های ذینغع و عموم مردم رسوخ نمایند و برای خودشان سرمایه، اعتبار و منزلت خاصی کسب کنند.

به همین دلیل رعایت مقررات و استانداردهای زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و ملاحظه‌های اخلاقی و قانونی ای‌اس‌جی امروزه با بقای شرکت‌ها گره خورده است و رعایت آن‌ها نه تنها به تحقق محیطی سالم‌تر و اخلاقی‎‌تر کمک می‌کند بلکه سبب افزایش فزاینده توجه و علاقه سرمایه‌گذاران و سهام‌داران برای سرمایه‌گذاری بیشتر نیز می‌شود. از طرف دیگر التزام عملی به راهبرد ای‌اس‌جی موجب می‌شود تا شرکت‌ها در قلب مشتریان، گروه‌های ذینغع و عموم مردم رسوخ کنند و برای خودشان اعتبار و منزلت خاصی کسب کنند. همه کسانی که در حوزه روابط‌عمومی فعالیت می‌کنند به خوبی می‌دانند که اعتبار و منزلت یک شرکت زمانی برجسته و دارای ارزش می‌شود که مطابق خواست و نیاز مردم باشد.

به‌علاوه از آنجایی که حوزه ای‌اس‌جی یک حوزه بسیار وسیع است فعالان حوزه روابط‌عمومی می‌توانند فعالیت‌شان را به فراخور تخصصی که دارند در یکی از این سه محور شروع کنند و به تدوین استراتژی‌های ارتباطی اقدام کنند تا اهداف توسعه پایدار و متوازن محقق شود.

سرمایه‌گذاری روی گزینه‌ها و راه‌حل‌های دوستدار محیط زیست موجب متمایز شدن شرکت‌ها از رقبا و جلب حداکثری ذینفعان می‌شود و در این میان نفش روابط‌عمومی شرکت‌ها در ایجاد روابط معنادار با مصرف‌کنندگان و اثبات اقدام‌های مبتنی بر توسعه پایدار نقشی کلیدی و تعیین‌کننده خواهد بود.

روابط‌عمومی‌ها همچنین در شناخت و فهم درست کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران و مدیران ارشد از موضوعات ای‌اس‌جی نقش برجسته‌ای دارند و آن‌ها را تشویق می‌کنند برای کاهش پیامدهای منفی حاصل از فعالیت‌ها و محصولات تولید شده در آن شرکت، راه‌حل‌هایی ارایه نمایند که منجر به کاهش مصرف انرژی، کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای، کنترل استفاده از آب، مدیریت مواد و ضایعات و حاکمیت درست باشد که تحقق آن نیازمند مشارکت همه گروه‌های ذینفع است./شارا