تولید محتوا مدت هاست بدل به یکی از گزینه های کارآفرینی در دنیای دیجیتال شده است. کافی است کمی اطلاعات دست اول از یک حوزه پرطرفدار را با مقداری شور و شوق ترکیب کنید تا نتیجه اش همه را حیرت زده کند. احتمالا شما هم بارها و بارها محتوای کانال های آشپزی، نقد و بررسی فیلم یا حتی آموزش تهیه غذا را تماشا کرده اید. چه بسا چند باری هم از روی دست آنها کپی کرده و خودتان را در دنیای تولید محتوا محک زده باشید. در این صورت خیلی خوب فرق بین آدم های صفر کیلومتر و حرفه ای در زمینه تولید محتوا را می دانید. انگار که آدم های حرفه ‎ای (همان یوتیوبر یا اینفلوئنسر خودمان!) چند تا فوت کوزه گری بلدند که هیچ کس از آنها خبر ندارد.

ما در این مقاله قصد داریم فوت های کوزه گری برای تولید محتوا را یادتان دهیم. اگر مدت هاست در زمینه تولید محتوا تیرتان به سنگ می خورد، این مقاله خیلی رُک و پوست کنده نکاتی که کمتر درباره شان صحبت می شود را یادتان خواهد داد. پس با ما همراه باشید تا کارمان را شروع کنیم.

 

جست وجوی اخبار و ترندهایی که دوست دارید

تولید محتوا بدون انتخاب یک حوزه خاص اصلا امکان پذیر نیست. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ جوره به یوتیوبری با کلی ویدئوی مختلف و بی ربط به هم در کانالش اعتماد نخواهم کرد. پس اولین قدم برای ورود به تالار تولیدکنندگان محتوای موفق انتخاب حوزه ای مشخص است. مثلا شما شاید درباره آشپزی هیچ اطلاعاتی نداشته باشید، اما احتمالا میانه خوبی با صنعت گیم یا هر چیز مربوط به کامپیوتر دارید. پس حتی سراغ حوزه هایی که با آنها آشنا نیستید هم نروید.

یکی از اشتباهاتی که خیلی راحت آدم را به دام می اندازد، تلاش برای تولید محتوا در چند حوزه مختلف است. احتمالا منطق پشت چنین ایده ای مربوط به جلب نظر تک تک کاربران خواهد بود. در این صورت باید بگوییم چنین رویایی هیچ وقت به واقعیت بدل نمی شود؛ چراکه هیچ کس نمی تواند کلی حوزه مختلف را پوشش داده و ادعا کند بهترین محتوا در تمام آن حوزه ها تولید می کند.

وقتی یک شبکه تلویزیونی برای پوشش مسابقات والیبال از یک کارشناس دعوت می کند، احتمالا از بین بازیکنان یا مربی های بازنشسته دست به انتخاب خواهد زد؛ چراکه چنین افرادی تخصص کافی برای اظهارنظر درباره والیبال را دارند. ماجرای شما در عرصه تولید محتوا نیز به همین شکل است. پس اگر در حوزه ای هیچ تخصصی ندارید، دور ماجراجویی در آنجا را خط بکشید. اینطوری نه خودتان را اذیت می کنید نه وقت کاربران تلف خواهد شد.

بعد از اینکه یک حوزه مشخص برای تولید محتوا پیدا کردید، تازه اصل ماجرا شروع می شود. خب پیش خودتان فکر نکرده اید شما تنها کسی هستید که در این حوزه مشغول فعالیت است؟ رمز موفقیت شما در جست وجوی مداوم اخبار و ترندهای تازه نهفته است. چنین تکنیکی به شما برای تولید محتوای دست اول و جذاب کمک می کند. به طوری که بقیه رقبا تازه چند روز بعد از انتشار محتوای شما به فکر آن ایده ها می افتند!

توسعه هویت پایدار

افرادی که سال هاست در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند و شهرتی برای خودشان به هم زده اند، معمولا خیلی راحت از سوی کاربران شناخته می شوند. مثلا مستر بیست (Mr Beast) را در نظر بگیرید؛ این یوتیوبر برای تولید محتوای رقابتی و اجرای چالش های عجیب و غریب شهرت دارد. به همین خاطر حتی اگر ویدئوهای او در اینستاگرام یا توئیتر هم به پُست کاربران بخورد، همه در اولین نگاه او را خواهند شناخت. چنین شهرت بالایی نه به خاطر خوش شانسی این یوتیوبر، بلکه وفاداری اش به هویتی بوده که سال ها برایش زحمت کشیده است.

وقتی درباره هویت افراد در زمینه تولید محتوا حرف می زنیم، منظورمان چیزی شبیه به برندینگ است. همانطور که یک برند نباید هر روز استراتژی اش را عوض کند، تولیدکنندگان محتوا هم باید کمی به فکر جایگاه حرفه ای شان باشند. پس هر فکر و خیالی برای عوض کردن مداوم مسیرتان در عرصه تولید محتوا را همین حالا دور بریزید.

فرمول ما برای پیدا کردن هویت دلخواه در زمینه تولید محتوا یکی از ساده ترین روش هاست. فقط باید خودتان را جای یک کاربر عادی قرار دهید که مشغول گشت و گذار در یوتیوب یا پلتفرم های اجتماعی دیگر است. اگر در چنین اوضاعی ویدئوی یک تولیدکننده محتوا به پُست تان بخورد، چه انتظاری خواهید داشت؟ احتمالا دوست دارید تم ویدئویی که دیده اید در تمام ویدئوها یا محتوای این کاربر به چشم بخورد. خب در این صورت مشاهده یک کانال شلخته با ویدئوهای بی ربط به یکدیگر حسابی ذوق تان را کور خواهد کرد.

اگر دوست دارید ماجراجویی تان در دنیای تولید محتوا سر یک هفته تمام نشود، باید کارتان را مثل یک پازل جلو ببرید. این یعنی هر محتوایی که تولید می کنید باید به نوعی محتواهای قبلی را کامل کرده یا دست کم در ارتباط با آنها باشد. فقط در این صورت کاربران کم کم به شما و محتواهای تان عادت خواهند کرد.

 

 

 علی آل علی-  فرصت امروز