نویسنده: Francesco Pecoraro – کنترل تغییر در مدیریت پروژه بسیار مهم است. در حقیقت، فرایند کنترل تغییر اطمینان حاصل می کند که هر تغییری که در طول انجام یک پروژه ارائه شده است، بطور کافی تعریف، بررسی و تصویب شده است.

حتی در پروژه های به خوبی برنامه ریزی شده ممکن است نیاز به تغییر احساس شود. در حقیقت، در طی یک پروژه، اغلب ممکن است ذینفعان درخواست تغییر کنند. بیایید ببینیم یک درخواست تغییر چیست و چگونه می توانید آن را مدیریت کنید.

درخواست تغییر چیست؟
درخواست تغییر یک پیشنهاد رسمی برای تغییر برخی از محصولات یا سیستم است. درخواست تغییر اغلب وقتی مطرح می شود که ذینفعان بخواهند یک یا چند منبع پروژه را اضافه یا تغییر دهند. در حقیقت، این نوع تغییر می تواند شامل یک ویژگی اضافی یا خدمات اضافی باشد. از آنجا که درخواست های تغییر فراتر از محدوده مورد توافق است، به طور کلی نیاز به ارزیابی دقیق دارد. این ارزیابی با هدف تعیین تأثیر زمان، هزینه، کیفیت و مزایا در صورت اعمال تغییر انجام می شود.

چگونه می توان درخواست تغییر را مدیریت کرد؟
اگر می خواهید شانس موفقیت پروژه را به حداکثر برسانید، باید با دقت درخواست های تغییر را مدیریت کنید. در حقیقت، تغییرات کنترل نشده در طرح پروژه می تواند باعث ایجاد هرج و مرج و سردرگمی در تیم پروژه شود. بنابراین شما نیاز به یک فرآیند کنترل تغییر دارید. این فرآیند روشی برای مستندسازی، ارزیابی و اولویت بندی تغییرات را فراهم می کند تا هر تغییر، هدف مشخص و قابل اندازه گیری در کمک به موفقیت پروژه داشته باشد.

چرا فرایند کنترل تغییر مهم است؟
کنترل تغییر در مدیریت پروژه بسیار مهم است. در حقیقت، فرایند کنترل تغییر اطمینان حاصل می کند که هر تغییری که در طول انجام یک پروژه ارائه شده است، بطور کافی تعریف، بررسی و تصویب شده است. فرایند کنترل تغییر به جلوگیری از تغییرات غیرمعمول که ممکن است خدمات را مختل کنند کمک می کند. علاوه بر این، این فرایند همچنین به اطمینان از استفاده کارآمد از منابع کمک می کند.

یادت باشه
از آنجا که سرعت تغییر امروز بسیار سریع است، بسیار محتمل است که پروژه ها در طول چرخه عمر خود با تقاضای تغییر روبرو شوند. از یک سو، ما می دانیم که تغییر ممکن است به تضمین ترازی پروژه با نیازهای تجاری کمک کند. از سوی دیگر، مهم است که هر تغییر را با دقت در نظر بگیرید و تصویب کنید تا از این طریق شانس موفقیت پروژه حداکثر شود.