خطا بقا یا سوگیری بقا یک نوع خطای منطقی است که در آن به این دلیل که چیزی اتفاق افتاده است، فرض می‌شود که باید اتفاق بیفتد. این می‌تواند به این دلیل رخ دهد که ما فقط به موارد موفق توجه می کنیم و موارد ناموفق را نادیده می گیریم.

ارتباط خبر – خطا بقا یا سوگیری بقا یک نوع خطای منطقی است که در آن به این دلیل که چیزی اتفاق افتاده است، فرض می‌شود که باید اتفاق بیفتد. این می‌تواند به این دلیل رخ دهد که ما فقط به موارد موفق توجه می کنیم و موارد ناموفق را نادیده می گیریم.

خطا بقا می‌تواند در روابط‌عمومی به اشکال مختلفی رخ دهد. به عنوان مثال، یک روابط‌عمومی ممکن است به این دلیل که یک کمپین خاص موفق بوده است، نتیجه بگیرد که این کمپین برای همه محصولات و خدمات شرکت مناسب است. با این حال، این ممکن است به این دلیل باشد که فقط محصول یا خدمتی که برای این کمپین انتخاب شده است، برای آن مناسب بوده است.

در اینجا چند نمونه از خطا بقا در روابط عمومی‌آورده شده است:
– یک روابط‌عمومی ممکن است به این دلیل که یک خبرنامه خاص به خوبی دریافت شده است، نتیجه بگیرد که تمام خبرنامه‌های شرکت باید به همین شکل باشند. با این حال، این ممکن است به این دلیل باشد که خبرنامه خاص فقط برای مخاطبان خاصی مناسب بوده است.

– یک روابط‌عمومی ممکن است به این دلیل که یک رویداد خاص حضور بالایی داشته است، نتیجه بگیرد که تمام رویدادهای شرکت باید به همین شکل برگزار شوند. با این حال، این ممکن است به این دلیل باشد که رویداد خاص فقط در زمان و مکان مناسبی برگزار شده است.

– یک روابط‌عمومی ممکن است به این دلیل که یک سخنرانی خاص مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است، نتیجه بگیرد که تمام سخنرانی های شرکت باید به همین شکل باشند. با این حال، این ممکن است به این دلیل باشد که سخنرانی خاص فقط توسط سخنران باتجربه ای ارایه شده است.

برای جلوگیری از خطا بقا در روابط‌عمومی، مهم است که به موارد زیر توجه کنید:
– به همه داده ها، از جمله داده های ناموفق، توجه کنید.
– از تکنیک های آماری برای کنترل سوگیری استفاده کنید.
– از دانش و تجربه خود برای ارزیابی داده ها استفاده کنید.

در اینجا چند نکته خاص برای جلوگیری از خطا بقا در روابط عمومی‌آورده شده است:
– از تکنیک های ارزیابی مختلف استفاده کنید. به جای اینکه فقط به داده های کمی مانند تعداد کلیک ها یا اشتراک گذاری ها توجه کنید، از تکنیک های ارزیابی کیفی مانند نظرسنجی ها و مصاحبه ها نیز استفاده کنید.
– با مخاطبان خود صحبت کنید. نظرات و بازخورد مخاطبان خود را جمع آوری کنید تا درک بهتری از اینکه چه چیزی برای آنها مفید و مرتبط است، داشته باشید.
– از دانش و تجربه خود استفاده کنید. به عنوان یک روابط‌عمومی، باید بتوانید از دانش و تجربه خود برای ارزیابی داده ها و تصمیم گیری های آگاهانه استفاده کنید./شارا