مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که توسعه فعالیت های اکتشافی و بهره‌برداری از معادن استان در دستور کار حوزه معدن قرار گرفته است، تاکید کرد: ۴۴ فقره پروانه اکتشاف برای حدود ۳۵۱ کیلومتر مربع در استان صادر شده که این میزان صدور پروانه نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر افزایش یافته است.

به گزارش ارتباط خبر، محمد جعفر عظمائی در گفتگو با خبرنگاران گفت: آذربایجان‌شرقی بهشت تنوع مواد معدنی کشور است و با توجه به شناسایی ۵۲ نوع ماده معدنی، آذربایجان شرقی به عنوان استان مزیت دار در حوزه معدن تبدیل شده است.

وی با اشاره به رشد ۱۵ درصدی صدور پروانه بهره برداری از معدن در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزود: صدور ۱۵ فقره جواز بهره برداری از معدن با سرمایه گذاری بیش از ۴۵ میلیارد تومان نشان دهنده فعال شدن حوزه معدن است.

وی در خصوص مسائلی که در رابطه با موضوع تشکیل شرکت مس آذربایجان مطرح می شود، گفت: این شرکت خوشبختانه پیرو مصوبات سفر ریاست جمهوری و اعلام رسمی و همچنین پیگیری مقامات استان در گذشته محقق شده هر چند این موضوع به صورت کامل اتفاق نیفتاده ولی این شرکت ثبت شده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اظهار کرد: به منظور رفع مسائل برخی از مباحث حقوقی مانند انتقال اموال این شرکت راهکارهای حقوقی وجود دارد که مقامات عالی استان پیگیر این موارد هستند.

عظمائی افزود: پس از تشکیل و هویت بخشی شرکت مس آذربایجان که قدم بسیار موثری در این حوزه است پروانه های اکتشاف و بهره برداری از معادن و کارخانه ها صادر خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل کمیته معادن در تمامی شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران به منظور احصاء و رفع مشکلات معادن گفت: وصول ۸/۳ همت حقوق دولتی معادن در سال گذشته با رشد دو برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل، شروع فاز ۳ مس سونگون جهت افزایش ظرفیت مس از ۲۵۰ هزار تن به یک میلیون تن در سال، شروع تولید آزمایشی مس کاتد به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن، شروع سرمایه گذاری مس سونگون در صنایع پایین دست مس در شهرک صنعتی تخصصی مس ورزقان و توسعه و تعمیق حدود صد میلیون دلار جهت بومی سازی قطعات و ماشین آلات و تجهیزات و جایگزینی واردات تنها بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه معدن است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به رشد دو برابری محدوده های قابل واگذاری در مزایده سال گذشته اشاره کرد و افزود: به منظور تعیین تکلیف معادن استان امسال حدود ۴۵۰ محدوده برای واگذاری در مزایده در نظر گرفته شده است.

فاطمه ملک پور