صنعت استان آذربایجان‌شرقی به لحاظ قدمت و پیشرو بودن یکی از بخش‌های شاخص، نه تنها در کشور بلکه در منطقه محسوب می شود، حوزه‌ای که صنعتگران بزرگ و صاحب اندیشه‌ای را در خود جای داده است. صنعتگرانی که با تلاش و پشتکار و روحی خستگی ناپذیر، پشت مشکلات را در این میدان نابرابر بر زمین زده‌اند و عشق به تولید و شجاعت تنها عصاره‌ای است که تولیدکنندگان را به تداوم مسیر وامی‌دارد.

ارتباط خبر – مشکلات بخش صنعت در شرایط کنونی بر کسی پوشیده نیست ولی هستند مردان و زنانی با همتی والا که صحنه را بر مشکلات خالی نمی کنند. این بار در حوزه صنعت گفتگویی با سودا صبری بانوی جوان کارآفرین تبریزی داشته ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

  • در ابتدا لطفا بفرمائید چگونه وارد بخش صنعت شده‌اید و با وجود تمام ویژگی‌های موجود، این حوزه را برای فعالیت انتخاب کرده‌اید؟

از همان دوران کودکی به بخش صنعت علاقه ویژه‌ای داشتم و با گذشت زمان این اشتیاق به حوزه صنعت و تولید موجب شد تا با تاسیس کارخانه محصولات سلولزی، رویای خود را محقق کنم. رویایی که اکنون پر و بال بسیاری یافته است و در فکر توسعه خطوط تولید و افزایش تنوع محصولات هستم. همواره در تلاش برای یادگیری و کسب تجربه هستم و هر روز که می گذرد بر تجریباتم افزوده می شود و اطمینان دارم تجربه در کنار دانش مسیر موفقیت را هموارتر خواهد کرد بنا بر این برای دستیابی به موفقیت تمام تلاشم را انجام می دهم.

 

  • به نظر شما در حال حاضر تولیدکنندگان با چه چالش هایی در بخش صنعت مواجه هستند و چگونه می توان بر مشکلات فائق آمد؟

بخش صنعت نیز مانند بسیاری از حوزه ها مشکلات خاص خود را دارد ولی در این زمینه باید بگویم برای آغاز یک کار، شجاعت امروز درمان قطعی حسرت فردا است. من به عنوان یک جوان ترجیح دادم هدفی آرمانی را آگاهانه دنبال کنم و این هدف هم راستا با ارزش‌های فکری، قلبی و اخلاقی‌ام بوده و خواهد بود چرا که بر خلاف برخی از تصورات، عقیده دارم در فضای کسب و کار تفکیک جنسیتی وجود ندارد و همگی باید برای ایجاد اشتغال دست به کار شویم.

 

  • به موضوع جنسیت در فضای کسب و کار اشاره کردید، در حال حاضر بانوان نقش چشمگیری در جامعه دارند برای افزایش توانمندی بانوان به ویژه در بخش صنعت چه اقداماتی می توان انجام داد؟

در جامعه کنونی گاهی اوقات فعالیت بانوان جدی گرفته نمی شود که این موضوع باعث شده بیش از گذشته ثابت قدم باشم و بر روی کارم تمرکز کنم. فعالیت در بخش تولید برای من تنها، یک کسب و کار نیست بلکه سبکی از اندیشه و عمل است و این رسالتی بزرگ به همراه دارد، در این زمینه ایجاد بستری مناسب برای ترویج و افزایش توانمندی‌های بانوان اصلی‌ترین چالش خواهد بود، در جایگاه خودم تلاش می کنم در سال‌های آتی گام‌های بلندتری بردارم تا برای تحقق مفهوم واژه توانستن برای بانوان تا جایی که امکان داشته باشد تاثیرگذار باشم.

  • به عنوان یک بانوی کارآفرین، نزدیک شدن به قله موفقیت چه حسی دارد و چه توصیه‌ای برای جوانان و بانوان دارید؟

توصیه‌ای که می‌توانم داشته باشم این است که برای تحقق رویاها نباید از شروع کار ترسید و همواره باید به تلاش ادامه داد تا حس شیرین موفقیت را چشید البته در این راستا تجربه مهم‌تر از هر ثروتی بوده و میانبری برای دستیابی به اهداف و موفقیت است. به قول مادران جنگجویان قدیم که به فرزندانشان می‌گفتند “پیروز برگردید اگر مُردید سربلند برگردید اما با ننگ هرگز” من هم دوست دارم در مسیری که آغاز کرده‌ام سربلند باشم و بدون تردید، با پشت کار و تلاشی که در این کار داشته ام موفق خواهم بود.

 

خبرنگار: فاطمه ملک پور