مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی از تحقق ۱۳۱ درصدی سهم اشتغالزایی در استان خبر داد و گفت: با توجه به وعده ریاست جمهوری مبنی بر ایجاد اشتغال برای یک میلیون نفر سال گذشته در این زمینه سهمیه آذربایجان شرقی ۴۷ هزار فرصت شغلی بود که خوشبختانه ۶۱ هزار و ۸۶۹ اشتغال در سامانه رصد ثبت شده است.

به گزارش ارتباط خبر – حسین فتحی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته کارگر افزود: در بخش تعاون بیشترین تمرکز برای تعاونی ها با رویکرد دانش بنیان است که سال گذشته در تعاونی‌های جدید برای ۹ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شد.

وی به رتبه نخست استان در بخش مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: سال گذشته اعتبار مشاغل خانگی در استان دو و نیم برابر افزایش یافت یعنی به عبارتی بیشترین اعتبار را در حوزه مشاغل خانگی جذب کرده ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی ادامه داد: بیمه بیکاری در استان از ۱۴ هزار نفر خوشبختانه اکنون به هشت هزار و ۹۰۰ هزار نفر در استان رسیده که کاهش این آمار نشان دهنده تلاش استان برای اشتغالزایی است.

فتحی با بیان این که اولویت این اداره کل برای پایداری و تثبیت اشتغال موجود است، گفت: در این زمینه کمیته‌های کارگری زیادی در استان به منظور رفع موانع فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این که جهش تولید بدون مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود، افزود: اهمیت و فرهنگ کار بسیار مهم است چرا که فرهنگ کار علاوه بر اشتغال آفرینی، عزت آفرینی نیز به همراه دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی کارگران را رکن اصلی حوزه تولید دانست و گفت: کارگران شاخص و مصداق بارز در این حوزه هستند و همواره در حوزه های اقتصادی جان‌فشانی می کنند.

فتحی تاکید کرد: آذربایجان شرقی با وجود این که یکی از قطب های مهم صنعتی کشور است در این زمینه آرامترین استان در حوزه کسب و کار را داریم.

وی گفت: آرامش صنعتی یکی از مهمترین شاخص ها برای سرمایه‌گذاری است که خوشبختانه آذربایجان شرقی یکی از آرام‌ترین استان ها است که این موضوع بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی افزود: در حوزه فرهنگی و ورزش کارگری همیشه رتبه اول را داریم برای مثال سال گذشته در ورزش والیبال ساحلی مقام قهرمانی و در کاراته بانوان در استان مقام سوم را کسب کردیم.

 

اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در راستای ارقای سلامت جامعه

فتحی با اشاره به مزایای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: این طرح توانسته جلوی بخش عمده ای از تورم را بگیرد و به سلامت و توانمندی در جامعه کمک کند.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت های مردمی و دستگاه های اجرایی بیش از هشت هزار فروشگاه در استان برای ارائه خدمات طرح کالا برگ الکترونیکی تجهیز شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: یادواره شهدای کارگر به مناسبت فرارسیدن روز کارگر در سالن پتروشیمی تبریز برگزار می شود.

 

تلاش برای رفع مشکلات کارگران

در ادامه این نشست جناب سرهنگ تقی پور مسئول بسیج کارگری آذربایجان شرقی نیز گفت: کمک‌های مومنانه برای حمایت از کارگران انجام می شود و تلاش می کنیم بخشی از مشکلات استان در حوزه کارگری با همکاری مدیران متولی رفع شود.

وی با بیان این که صندوق قرض الحسنه کارگری برای ارائه خدمات آماده همکاری است، افزود: گروه های جهادی در مناطق محروم اقدامات خوبی در استان انجام می دهند.

 

نقش کارگران در شورای کار افزایش یابد

قاسمی مسئول امور کارگری استان آذربایجان شرقی گفت: موضوع معیشت و تورم اعلامی مواردی است که در جلسات با حضور شرکای کارگران و کارفرمایان مطرح می شود که امسال با توجه به شرایط به وجود آمده قرار شد از سال آینده مسائل مربوط به کارگران در مجلس تصویب شود ولی در نهایت با توجه به ماهیت اجرایی بودن، این موضوع در مجلس قابل پیگیری نشد.

وی با اشاره به موضوع تعیین حداقل ها برای قشر کارگر اظهار کرد: از مجلس انتظار داریم نقش کارگران در شورای عالی کار افزایش یابد.

خبرنگار: فاطمه ملک پور