جراح و متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ IVF و ناباروری از دانشگاه آنکارا با اشاره به مسیر شدن روشی آسان برای فریز تخمک دختران برای باروری در آینده گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه و تمایل دختران برای ادامه تحصیلات و حضور در عرصه های مختلف جامعه و اشتغال و افزایش سن دختران برای ازدواج موجب کاهش ذخیره تخمدان دختران و تاخیر در باروری شده است.

به گزارش ارتباط خبر – دکتر خدیجه پویا امروز در نشست خبری هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر و حفظ باروری در بانوان ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز مادر افزود: همچنین در مواردی بیماری هایی مانند سرطان‌های شایع منجربه بروز آسیب های شدید به تخمدان‌ها شده و باروری را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: به منظور باروری در آینده از فریز جنین استفاده می‌شد به طوری که تخمک از دختر گرفته و برای آینده فریز می‌شد ولی اکنون امکان باروری با فریز تخمک در ایران میسر شده است.

دکتر پویا با بیان این که بارداری با تخمک فریز شده، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: معمولا تخمک‌ها می‌توانند به صورت نرمال حتی تا سال‌ها در آزمایشگاه‌های مخصوص حفظ شوند و برای مادر شدن دختران مورداستفاده قرار گیرند که این روش بدون عارضه بوده و پس از انجام این روش به مدت بیش از ۱۵ سال نشان می دهد که مشکلی برای نوزادان ایجاد نمی شود.

وی افزود: تا کنون تمام فریزهای تخمک به صورت واژینال انجام می شد که از سوی پزشک مربوطه، مدرکی به فرد جهت تایید این اقدام داده می‌شد که البته مقبولیت خاصی بین جامعه ما ندارد که التبه بازیافت تخمک به روش جراحی لاپاراسکوپی بیشتر در تهران انجام می‌شود.

دکتر پویا تاکید کرد: روش نوین بازیافت تخمک از راه شکم با پروب واژینال نیز تنها روش مناسب مخصوص دختران بدون آسیب به دوشیزگی است که این روش عوارضی ندارد و از این طریق نیز فرزندان سالمی به دنیا آمده است.

این پزشک متخصص زنان گفت: بانوان مجرد بالای ۳۰ سال که ذخیره تخمدان آن‌ها کم است و از سویی نیز سن یائسگی روز به روز در حال کاهش است و بانوان مجرد مبتلا به سرطان می‌توانند از این روش استفاده کنند، البته سایر دختران نیز موردی برای استفاده از آن ندارند این روش تنها روش مناسب تخمک کشی دختران مجرد و مخصوص کشورهای مسلمان است.

دکتر پویا افزود: این روش در تبریز برای نخستین بار در کشور در حال انجام است بعد از پیگیری استعلام‌های لازم، این روش در تبریز عملیاتی شده و به زودی مقاله پژوهشی آن را نیز منتشر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در دو ماه اخیر ۱۱ دختر که اغلب هم جزو جامعه پزشکان بودند، از این روش برای فریز تخمک استفاده کردند که تا به حال هیچ عارضه‌ای برایشان ایجاد نشده است.

این پزشک متخصص زنان گفت: با توجه به این که بهترین سن برای فریز تخمک، زیر ۳۵ سال است بنا بر این دختران در سنین باروری می‌توانند از این روش استفاده کنند.

وی افزود: در این روش فرد متقاضی به مدت ۱۰ دقیقه‌ بیهوش می شود و یک ساعت بعد از فرد می‌توانند به خانه بازگردد.

این متخصص زنان گفت: سالانه مبلغ کمی برای نگهداری تخمک داده می‌شود و پروسه تخمک کشی نیز چون الان فقط در مراکز خصوصی انجام می‌گیرد، حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. تخمک به مدت بیش از ۱۰ سال می‌تواند در تانکرهای مخصوص در مراکز ناباروری بماند.

دکتر پویا افزود: شایع ترین علت نازایی در زنان مربوط به تخمدان پلی کیستیک و افزایش سن و کاهش ذخیره تخمک و در آقایان، واریکوسل است و یا ممکن است که هر دو زن و مرد مشکل داشته باشند.

در ادامه این نشست مشاور امور بانوان و خانواده استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت توجه به مباحث باروری و فرزندآوری در جامعه گفت: در حال حاضر نرخ موالید نسبت به جمعیت استان کاهش یافته که در این زمینه باید فرهنگ سازی های لازم انجام شود.

نسرین پیرسمساری نقش اصحاب رسانه در خصوص فرهنگ سازی در جامعه بسیار مهم دانست و افزود: با پیشرفت علم باید همت جدی داشته باشیم تا از کاهش جوانی جمعیت در استان جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: شورای زنان مجمع خیرین سلامت برای نخستین بار در استان تشکیل شده  و این شورا با کمترین بضاعت توانسته بیش از صدها میلیارد تومان برای احداث و تجهیز بیمارستان از خیران جذب کند.

مشاور امور بانوان و خانواده استاندار آذربایجان شرقی افزود: یکی از اهداف مهم تاسیس اندیشکده سلامت در مجمع خیرین سلامت استان آگاهی بخشیدن و کمک به ارتقای فرهنگ جامعه در این حوزه بوده است.

لازم به ذکر است؛ در پایان این نشست، دکتر خدیجه پویا به عنوان رئیس شورای پزشکان زنان مجمع خیرین سلامت استان منصوب شد.

خبرنگار: فاطمه ملک پور