حفظ و احیای فرهنگ، هنر، تمدن، ارزش ­ها و آرمان­ های والا از سیاستهای مهم فرهنگی در هر کشور است. به طوری که علاوه بر حفظ آن، ترویج میان نسل­ های بعدی نیز مد نظر است. زیرا با بیان آن، نسل جدید ضمن آشنایی با فرهنگ و تمدن کشورش، از گرایش به فرهنگ ­های دیگر اجتناب می­ ورزد و فرهنگ خود را ارجح و مقدم بر فرهنگ ­های غیر خودی می ­داند.

یکی از راه ­های حفظ و زنده ­نگاشتن فرهنگ گذشتگان، روایت موضوع جنگ با متجاوزان و ابعاد گسترده آن به نسل جدید است؛ زیرا آنها با ایثار­گری­ ها و از خود گذشتگی­ های نسل­ های قبلی که از کیان کشورشان دفاع کرده­ اند، آشنا می ­شوند و در همان مسیر قدم برمی­ دارند.

نمونه بارز این موضوع را می ­توان به وقوع جنگ تحمیلی علیه کشورمان اشاره کرد که در طول هشت سال دفاع مقدس با حضور پرشور اقشار مختلف مردم از عشایر گرفته تا کارگر، کارمند، دانش ­آموز و غیره، در مقابل دشمنان ایستادگی و پایداری کردند. شاید برای نسل جوان بازگو کردن خاطرات و حوادث جنگ چه به صورت شفاهی و چه به صورت کتاب و نشریه زیاد آن­ها را تحت تأثیر قرار ندهد؛ ولی با ساخت یک فیلم سینمایی و یا یک مجموعه تلویزیونی مناسب از رشادت­ها و زحمات فراوانی که رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس متحمل شده ­اند، بتوان نسل جوان را با ابعاد این حماسه بزرگ آشنا نمود.

در ساخت فیلم­­ های بلند سینمایی در حوزه جنگ، در دهه­ ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ آثار خوبی ساخته شد. ولی پس از آن تعداد فیلم ­های تولید شده، کم و کمتر شده است. شاید در حال حاضر، یکی از دلایل عدم ساخت این گونه فیلم ­ها، هزینه­ های بالای تولید آن باشد که دست­ اندرکاران سینما رغبتی به ساخت فیلم­ های جنگی ندارند.
از دیگر عوامل می ­توان به عدم پشتیبانی مناسب نهادهای فرهنگی برای تولید این­گونه فیلم ­ها اشاره کرد و این­که مشوق ­های لازم از سوی مسئولین ارایه نشده است و این امر موجب شده تا کارگردانان فیلم­ های سینمایی جنگی در دهه ­های گذشته که آثار بسیار تأثیرگذاری تولید کرده بودند، به سمت ساخت فیلم­ هایی با ژانرهای دیگر بروند.

به هر حال باید از ظرفیت­ های بالای سینما و تلویزیون در این زمینه استفاده کرد و خلاء موجود در این رابطه را با شیوه­ ها و شکل­ های دیگری پر کرد. یکی از این راه­ها تولید و ساخت مجموعه ­های انیمیشنی در حوزه جنگ است که کمک فراوانی به توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه می­ نماید­. همچنین ساخت آن مقرون به صرفه ­تر نسبت به ساخت فیلم­ های بلند سینمایی جنگی است و از سویی با تولید انیمیشن­ های جذاب، علاوه بر جذب قشر نوجوان و جوان که هدف اصلی دست اندرکاران است، دیگر اقشار جامعه را هم می ­تواند در بر بگیرد.

با توجه به ویژگی ­های مجموعه ­های انیمیشنی که شامل اجرای ایده­ های پرخرج و تصویربرداری از موضوعات دور از دسترس و تصویر کردن امکانات غیر ممکنمی ­باشد؛ موجب شده است دست ­اندرکاران و کارگردانان، برای ساخت و تولید انیمیشن با موضوعات مختلف، ترغیب شوند.

یکی از نمونه ­های ساخت انیمیشن جنگی را می ­توان به فیلم « درست مثل یک پل» که به سفارش مؤسسه فرهنگی و هنری صبا تولید شده است، اشاره کرد که در این انیمیشن، کاراکترها کمی باورپذیرتر شده­ اند و فیلنامه نویس کمی از فضای اصلی موضوع فراتر رفته و آیتم ­های دیگری را به موضوع فیلم اضافه کرده است تا فیلم جذاب­ تر شود. از دیگر موارد، مجموعه انیمیشن سه بعدی «دلاوران خلیج فارس» است که در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا تولید شده است و مربوط به خاطرات افسران و پرسنل نیروی دریایی و هوایی در طول هشت سال دفاع مقدس است.

برای تولید و ساخت یک انیمیشن جنگی موفق، باید علاوه بر داشتن فیلنامه قوی که بر اساس اطلاعات درست و دقیق تنظیم شده است، نیاز به افراد متخصص و آشنا به کار انیماتوری است. مضاف بر این­که همه عوامل از جمله کارگردانی، قصه، موسیقی، دوبله و غیره باید دست به دست هم داده تا یک مجموعه کامل به وجود آید.

بنابراین ضروری است، مسؤولین فرهنگی به خصوص نهادهای مرتبط با موضوع دفاع مقدس همچون بنیاد حفظ و نشر ارزش­ های دفاع مقدس با همکاری رسانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فراهم نمودن شرایط و امکانات لازم و اختصاص بودجه مناسب، زمینه پیشرفت ساخت و تولید انیمیشن­ های جنگی را در داخل  کشورمان به وجود آورند.

*هوشنگ سلیمانی میگونی