یافته‌های موسسه رویترز نشان می‌دهد که مردم در سراسر جهان از طیف گسترده‌ای از منابع برای دسترسی به اخبار استفاده می‌کنند. رسانه‌های اجتماعی محبوب‌ترین منبع برای مصرف اخبار در بین جوانان است، در حالی که رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون و روزنامه‌ها همچنان برای افراد مسن‌تر محبوب هستند.

ارتباط خبر – یافته‌های کلیدی
– جوانان بیشتر از رسانه‌های اجتماعی برای دسترسی به اخبار استفاده می‌کنند. ۲۴ درصد از پاسخ‌دهندگان ۱۸ تا ۲۴ ساله با مراجعه مستقیم به یک وب‌سایت یا برنامه خبری به اخبار آنلاین دسترسی پیدا کردند، در مقایسه با ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان ۳۵ ساله و بالاتر.

– رسانه‌های اجتماعی همچنان منبع محبوبی برای مصرف اخبار هستند. ۲۸ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که در هفته گذشته از فیس‌بوک برای مصرف رسانه‌های خبری استفاده کرده‌اند. پاسخ‌دهندگان همچنین از یوتیوب (۲۰ درصد) و واتس اپ (۱۶ درصد) برای مصرف رسانه‌های خبری استفاده کردند.

– بسیاری از مردم نگران از دست دادن اطلاعات مهم به دلیل الگوریتم‌ها و شخصی‌سازی رسانه‌های دیجیتال هستند. ۴۸٪ از پاسخ‌دهندگان به طور فعال نگران از دست دادن اطلاعات مهم به دلیل الگوریتم‌ها و شخصی‌سازی رسانه‌های دیجیتال بودند.

– اطلاعات نادرست و گمراه کننده همچنان یک نگرانی جدی است. ۴۲ درصد از پاسخ‌دهندگان آمریکایی گفتند که «در هفته گذشته» اطلاعات نادرست یا گمراه کننده درباره سیاست و COVID-19 دیده‌اند. پاسخ‌دهندگان بریتانیایی (۲۶٪) و ژاپنی (۱۸٪) نیز گزارش دادند که “در هفته گذشته” اطلاعات نادرستی در مورد سیاست دیده‌اند.

– بسیاری از مردم سعی می‌کنند از اخبار اجتناب کنند. ۳۶ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که اغلب یا گاهی سعی می‌کنند از اخبار اجتناب کنند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که رسانه‌های خبری باید روش‌های جدیدی برای ارایه اخبار به مخاطبان جوان و متنوع پیدا کنند. رسانه‌های خبری همچنین باید اقداماتی را برای مقابله با اطلاعات نادرست و گمراه کننده انجام دهند.

۱۶ اکتبر ۲۰۲۳

نویسنده: موسسه رویترز

شارا