برای هر شرکت ضروری است که یک فرایند برنامه ریزی نمونه کارها را متناسب با ماهیت تجارت خود طراحی کند و از روابطی که شرکت بطور معمول با مشتریان و شرکای اصلی خود حفظ می کند، تعریف کند.

سازمانها با ایجاد ابتکارات استراتژیک، استراتژیهای خود را عملی می کنند. اجرای استراتژی سازمان با استفاده از برنامه ها و پرتفوی (سبد دارایی ها) پروژه انجام می شود.

مدیریت ارشد
توجه به این نکته مهم است که تحول استراتژیک با همکاری مدیریت ارشد با مدیریت پروژه قابل انجام است.

پرتفوی انواع پروژه مختلف تحت نظارت واحدهای سازمانی یا حوزه های مسئولیت پذیری قرار دارد. در حالی که فرایندهای مدیریتی باید پروژه ها را به اهداف تجاری و انتظارات تعیین شده توسط استراتژی شرکت پیوند دهند.

مدیریت نمونه کارها
از آنجا که سرعت تحول در هر صنعت بسیار سریع است، سازمان ها به طور فزاینده ای بر روی مدیریت مؤثر پروژه ها تمرکز می کنند.

مدیریت نمونه کارها روشی برای مدیریت یک یا چند نمونه کارهاست که با هدف دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان انجام می شود. در اصل این یک برنامه عملی برای پیوند دادن پروژه ها، برنامه ها و نمونه کارها با استراتژی سازمانی است.

در مورد رابطه بین شیوه های مدیریت سبد و عملکرد آنها، نظریه های مختلفی وجود دارد. به طور کلی، یک شرکت به جای آن باید سبد پروژه خود را سفارشی کند تا مطابق با تمام مراحل مختلف و نیازهای نوآوری استراتژیک باشد.

مدیریت برنامه
مدیریت چندین پروژه، امکان مدیریت همزمان پروژه ها را فراهم می آورد. این می تواند مربوط به پروژه هایی باشد که از نظر اندازه و اهمیت متفاوت هستند و ممکن است لزوماً با آنها ارتباط مستقیمی نداشته باشند.

مدیریت برنامه یک رویکرد متمرکز و هماهنگ است که پروژه های مرتبط با هدف را برای دستیابی به اهداف استراتژیک برنامه مدیریت می کند.

درک این نکته ضروری است که سطح پیچیدگی و بلوغ هر سازمان متفاوت است و شیوه تصمیم گیری باید بر این اساس تنظیم شود.