نخستین سمینار فرصت‌های تجارت با ترکیه با هدف بررسی مسائل و مشکلات تجار و بازرگانان ایرانی و ارائه راهکارهای عملی و کاربردی به منظور توسعه تجارت با کشور ترکیه در تبریز برگزار شد.

به گزارش ارتباط خبر، در ابتدای برنامه دبیر اجرایی سمینار آموزشی تجارت با ترکیه با تاکید بر نقش آموزش و هم اندیشی برای ارائه راهکارهای مثمرثمر در توسعه تجارت بین الملل گفت: تجارت بین الملل در واقع به صورت صادرات، واردات و متناسب با نیازها و تقاضاهای بازار هدف انجام می شود که در این زمینه هم مرز بودن ایران با کشور ترکیه فرصتی مناسب برای توسعه تجارت با این کشور را به وجود آورده است.

الهام اکبری افزود: بدون تردید وجود اطلاعات کافی و مسلط بودن در هر زمینه به ویژه در خصوص موضوع پیچیده تجارت خارجی موجب افزایش موفقیت خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نخستین سمینار فرصت‌های تجارت با ترکیه ادامه داد: با توجه به استقبال تجار و بازرگانان برای شرکت در این سمینار آموزشی، برگزاری سمینارهای متعدد در حوزه تجارت بین المللی از برنامه های آتی خواهد بود.

در ادامه این سمینار دکتر علیزاده قائم مقام سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به فرصت های موجود در تجارت بین الملل برای تجار گفت: افزایش صادرات موجب رشد تولید، ایجاد شغل و در نهایت رشد اقتصادی می شود.

وی در خصوص اهمیت تسهیل و رفع موانع تجارت افزود: ظرفیت های بسیاری در حوزه تجارت خارجی وجود دارد که تجار می توانند از این فرصت ها بهره مند شوند.

برای ورود به بازارهای جهانی باید اصول و قواعد تجارت بین‌المللی رعایت شود

در ادامه برنامه مدیر عامل شرکت تیمیکس گلبال که از طریق ویدئو کنفرانس از استانبول به سمینار ملحق شد، با اشاره به پیچیدگی تجارت خارجی گفت: یکی از مزیت های بسیار بزرگ تجارت با ترکیه نزدیک بودن و هم مرز بودن این کشور است چرا که علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و ارسال کالاها در زمان کوتاه به مقصد موجب کاهش هزینه ها نسبت به سایر کشورها خواهد شد.

هوشمند جوادی افزود: از دیگر مزیت های تجارت با ترکیه می‌توان به نزدیکی فرهنگی، قیمت‌های مناسب و کیفیت بالای محصولات ایرانی اشاره کرد.

وی در خصوص موضوع تهدیدها و فرصت‌ها اظهار کرد: نباید آثار تحریم‌ها در رابطه با تجارت دو کشور ایران و ترکیه نادیده گرفته شود.

مدیر عامل شرکت تیمیکس گلبال با اشاره به واردات ۲۵۰ میلیارد دلاری ترکیه افزود: در سال های گذشته سقف تجارت با ترکیه ۳۰ میلیارد دلار تعیین شده بود که تجار ایرانی نتوانستند این هدف را محقق کنند.

جوادی تاکید کرد: در حال حاضر حجم بالایی از واردات محصولاتی مانند پتروشیمی و مواد معدنی خاص که در این زمینه ایران ظرفیت بسیار زیادی برای تجارت با ترکیه دارد انجام می شود.

وی با بیان این که در تجارت خارجی نمی توان مسائل مالی و موضوع بانکی را نادیده گرفت، افزود: برای ورود به بازارهای جهانی باید اصول و قواعد تجارت بین‌المللی حتما رعایت شود چرا که این موارد تاثیر بسیاری در توسعه تجارت خواهد داشت.

در تهدیدها به دنبال فرصت‌ها باشیم

وی به برخی از موارد مهم در تجارت با ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: برخی از شرکت‌های ترکیه به دنبال خرید محصولات مختلف از شرکت‌های ایرانی هستند که اولین راه دسترسی به اطلاعات از طریق سایت‌های اینترنتی است بنابراین بنگاه‌های اقتصادی باید در سایت خود تمام راه‌های ارتباطی مانند ایمیل را درج کنند تا افراد بتوانند از این طریق با شما تماس بگیرند.

مدیر عامل شرکت تیمیکس گلبال با بیان این که برای تسهیل و توسعه تجارت بین‌الملل باید نگرش های جدید جایگزین ذهنیت‌های سنتی شود، افزود: با وجود تحریم‌های بانکی همواره باید در تهدیدها به دنبال فرصت ها باشیم.

مزیت صادراتی سنگ گرانیت آذربایجان‌شرقی به کشور ترکیه

جوادی بر ضرورت تشکیل شرکت‌های گمرکی تاکید کرد و گفت: یکی از مزیت‌های استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در تجارت با ترکیه صادرات سنگ گرانیت است که مسئولان باید بر روی پیمایش تجارت کار کنند تا مشخص شود چه کالاهایی باید به کشور ترکیه صادر شود.

وی با اشاره به اهمیت تسهیل انتقال پول سرمایه‌گذاران به کشور ترکیه ادامه داد: دولت ترکیه برای واردات برخی از کالاها سقف زمانی تعیین می‌کند که تجار باید با این موارد آشنا باشند تا خروج کالاها در مرز با مشکل مواجه نشود.

مدیر عامل شرکت تیمیکس گلبال در خصوص موضوع ثبت شرکت در ترکیه افزود: به دلیل وجود تحریم ها نمی توانیم در ترکیه حساب تجاری باز کرد چرا که امکان بلوکه شدن دارایی ها وجود دارد.

محصولات صادراتی و وارداتی بین دو کشور ایران و ترکیه مکمل یکدیگر هستند

در ادامه برنامه رایزن اقتصادی ترکیه در تبریز گفت: کشور ترکیه عضو سازمان تجارت جهانی و عضو اتحادیه گمرکی اروپا است و در حال حاضر با ۳۸ کشور دنیا قراردادهای تجارت آزاد دارد.

طاهر دینگیل افزود: توکیه با سیستم بانکی بین‌المللی به ویژه سیستم بانکی سوئیفت به واردکنندگان و صادرکنندگان این امکان را می‌دهد که ترانسفر مالی داشته باشند و به صورت مطمئن با سیستم بانکی در ارتباط باشند.

وی با بیان این که اقتصاد ترکیه تحت حمایت مجامع بین المللی است، گفت: مزایای قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که در این زمینه دارایی‌های شرکت‌ها تحت حمایت ترکیه است.

دینگیل اظهار کرد: با دسترسی گسترده به بازارهای جهانی، سیستم شفاف الکترونیکی مالیاتی، مشوق‌های سرمایه‌گذاران و سیستم گمرکی شفاف و بدون تشریفات اداری سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند محصولات خود را برندسازی و در بازارهای جهانی به فروش برسانند.

رایزن اقتصادی ترکیه در تبریز با بیان این که در سال ۲۰۲۲ در ترکیه ۷۲ هزار و ۶۰۰ شرکت خارجی به ثبت رسیده است، گفت: در ترکیه در سه روز امکان ثبت شرکت وجود دارد که در این زمینه با ثبت شرکت امکان یکپارچه شدن با شرکت‌های بین‌المللی وجود دارد.

وی ادامه داد: در بحث مالی به شرکت‌هایی که در ترکیه ثبت می‌شوند مانند شرکت‌های ترکیه‌ای مشوق‌های بسیاری ارائه می‌شود.

ایران اهمیت ویژه‌ای برای تجار ترکیه‌ای دارد

وی ایران را برای تجار ترکیه‌ای بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: ترکیه با حجم صادرات ۲۵۵ میلیارد دلاری نیاز بالایی به تامین مواد اولیه دارد که در این زمینه فرصت‌های زیادی برای تجار ایرانی وجود دارد.

وی تاکید کرد: محصولات صادراتی و وارداتی بین دو کشور ایران و ترکیه مکمل یکدیگر هستند و این موضوع می‌تواند همکاری‌های دو کشور را توسعه دهد.

در ادامه سمینار خیراله نیا کارشناس ارشد گمرک ضمن تاکید بر رعایت قوانین گمرکی در توسعه تجارت با ترکیه، گزارش کاملی از موانع و مشکلات در گمرکات و راهکارهای موجود را ارائه کرد.

 

در پایان سمینار تجار و بازرگانان، بسیاری از مسائل خود مطرح کردند که این موارد به صورت تخصصی بررسی و راهکارهای کاربردی برای رفع موانع فعالیت تجار در این حوزه ارائه شد.

 

خبرنگار: فاطمه ملک پور