رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با اشاره به این مطلب که فناوری هوش مصنوعی مولد در حال انقلابی در این صنعت است گفت: «سرعت تغییرات، فرایند ارتباطات را دستخوش تغییرات مداوم کرده و متخصصان ارتباطات و روابط‌عمومی برای اینکه بتوانند ارتباطات تأثیرگذاری با مخاطبان‌شان داشته باشند باید از فناوری‌های به‌روز استفاده کنند.»

ارتباط خبر، مهدی باقریان در نخستین سمینار تخصصی «کاربردهای هوش مصنوعی در روابط‌عمومی»، افزود: هوش مصنوعی آینده روابط‌عمومی است.

مهدی باقریان با اشاره به این مطلب که فناوری هوش مصنوعی مولد در حال انقلابی در این صنعت است گفت: «سرعت تغییرات، فرایند ارتباطات را دستخوش تغییرات مداوم کرده و متخصصان ارتباطات و روابط‌عمومی برای اینکه بتوانند ارتباطات تأثیرگذاری با مخاطبان‌شان داشته باشند باید از فناوری‌های به‌روز استفاده کنند.»

مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی گفت: «تولید ارتباط و روابط، محصول روابط‌عمومی است و لذا روابط‌عمومی‌ها در فرایند تغییرات مداوم باید خودشان را به‌روز نگه دارند در غیر این‌صورت فلسفه وجودی خود را که ایجاد ارتباطات موثر با مخاطبان است از دست خواهند داد.»

 

وی گفت: «فناوری هوش مصنوعی مولد می‌تواند به ما کمک کند تا ارتباطات موثرتری با مخاطبان خود داشته باشیم و پیام‌های خود را به طور موثرتری به آنها منتقل کنیم.» باقریان گفت که هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند است که می‌تواند روابط‌عمومی را متحول کند.

 

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی همچنین گفت که هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از مخاطبان خود داشته باشیم و نیازها و خواسته‌های آنها را بهتر درک کنیم. این امر می‌تواند به ما کمک کند تا برنامه‌های موثرتری طراحی کنیم و نتایج بهتری به‌دست آوریم.

 

باقریان با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های مختلف در خصوص میزان نفوذ هوش مصنوعی در روابط‌عمومی گفت: «یافته‌های نظرسنجی در چهار ماه گذشته نشان می‌دهد متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات نه تنها هوش مصنوعی مولد را یک فرصت می‌دانند بلکه ۸۵ درصد آنها حداقل از یک برنامه هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند یا یکی از ابزارهای هوش مصنوعی را آزمایش کرده‌اند. وی گفت: سرعت تحولات و تغییرات در این حوزه بسیار بالاست و این تغییرات را می توان در چشم‌انداز ارتباطات هم مشاهده کرد.

 

وی گفت: «هوش مصنوعی می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی در انجام کارهایی مانند مدیریت بحران، مدیریت اعتبار، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، تولید محتوا، تحلیل داده‌ها و ردیابی اثربخشی کمپین‌های روابط‌عمومی کمک کند. وی همچنین گفت که هوش مصنوعی می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی کمک کند تا در دنیای دیجیتالی که هر روز در حال تغییر است، پیشرو باشند و ارزش افزوده ارتباطات را دوچندان کنند.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در ادامه با بیان این مطلب که «هوش مصنوعی می‌تواند به روابط‌عمومی‌ها در صرفه‌جویی در زمان و هزینه کمک کند»، گفت: «هوش مصنوعی یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی در انجام کارشان کمک کند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشیم که هوش مصنوعی مولد می‌تواند یک دستیار قدرتمند باشد، اما در حال حاضر نمی‌تواند جایگزین خلاقیت و درک انسان‌ها شود.»

مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی همچنین در مورد چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی صحبت کرد و گفت: «یکی از چالش‌های اصلی این است که هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه توسعه و رشد خود قرار دارد و می‌تواند ناقص باشد. وی گفت که مهم است که از تأثیرات احتمالی منفی هوش مصنوعی بر روابط‌عمومی مانند از دست دادن شغل، تبعیض و انتشار بیشتر اطلاعات غلط آگاه باشیم.»

با این حال، باقریان گفت که مزایای استفاده از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی بیشتر از چالش‌های آن است. وی گفت: «خطرهای ناشی از هوش مصنوعی مولد را می‌توان با تدوین مقررات و استانداردها مهار کرد اما اگر فرصت‌ها از کف برود با یک فاجعه مواجه می‌شویم و حیات بسیاری از کسب‌وکارها در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد.»

 

وی در پایان از متخصصان روابط‌عمومی خواست که از فناوری هوش مصنوعی مولد استفاده کنند تا در این زمینه پیشرو باشند، گفت: این فناوری می‌تواند به ما کمک کند تا ارتباطات موثرتری با مخاطبان خود داشته باشیم و پیام‌های خود را به طور موثرتری به آنها منتقل کنیم. باقریان افزود: «زمانی داشتن ابزارهای هوش مصنوعی برای روابط‌عمومی‌ها یک مزیت و نقطه قوت محسوب می‌شد ولی امروز یه یک الزام تبدیل شده و دیگر حق انتخاب نداریم.»

در انتهای برنامه، شرکت‌کنندگان در مورد نحوه استفاده و کاربرد هوش مصنوعی در روابط‌عمومی بحث کردند و سوالات خود را از پروفسور علی‌اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران و مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی پرسیدند. همچنین تعدادی از شرکت‌کنندگان این فرصت را پیدا کردند تا به ارایه تجربیات خود در زمینه هوش مصنوعی بپردازند.

 

گفتنی است نخستین «سمینار تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در روابط‌عمومی» توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی، انجمن متخصصان روابط‌عمومی و انجمن روابط‌عمومی ایران در سالن همایش‌های سازمان تحقیقات، ‌آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. این سمینار با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات از سراسر کشور به کار خود پایان داد.شارا