🔴 تا شروع تعطیلات سال نو چند روز بیشتر باقی نمانده است. این ایام برای اغلب آدم‌ها مملو از شادی و خوشی است. سفرها، دید و بازدیدها و فراغتی که روزهای عید به ارمغان می‌آورد، خوشایند و خاطره‌انگیز است. اما روزهای تعطیل برای کسانی که دچار ناخوش‌احوالی‌های روحی هستند، ممکن است اصلاً دوست‌داشتنی نباشند. اگر آدم تنهایی باشید، یا به تنهایی نیاز داشته باشید، هر روزِ تعطیل می‌تواند چالش بزرگی برایتان باشد.

🔴 در روزهای تعطیل، فشاری بیش‌ازحد برای «شادبودن» وجود دارد که به‌خودی خود می‌تواند برای کسانی که مضطرب یا افسرده‌اند وحشت‌آور باشد و باعث عذاب‌ وجدان بشود.

🔴 اگر در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات روانی باشیم، روزهای تعطیل، مرتباً به یادمان می‌آورند که چقدر با بقیه فرق داریم و از آن هم بدتر، چقدر حس‌وحالمان با روحیه‌ای که از ما انتظار دارند در تضاد است. احتمال دارد بقیه از ما بخواهند در این روزهای خاص، دست از غم و غصه برداریم و همراه آن‌ها شادی کنیم. این انتظار باعث می‌شود دوباره نگران شویم که مبادا دیگران را دلسرد کنیم و به این ترتیب، دلیل تازه‌ای پیدا می‌کنیم تا از خودمان متنفر شویم.

🔴 در این روزها، تعداد آدم‌هایی که باید با آن‌ها روبه‌رو شویم بیش از حد زیاد است و فضاها و روند معمول زندگی‌ مختل می‌شود. درعین‌حال، درمان‌گران و روانپزشکان هم دارند استراحت می‌کنند و در دسترس نیستند.

🔴 در چنین موقعیت‌هایی چه کار می‌توان کرد؟ آلن دوباتن در مقالۀ «رنج روزهای تعطیل برای آدم‌‎های غمگین» می‌گوید اگر آدمی هستید که تحمل شلوغی‌های روزهای تعطیل را ندارد، اولین قدم این است که خودتان را آماده کنید و تا آنجا که ممکن است به اطرافیانتان گوشزد کنید که پیشنهادشان برای اینکه شاد و سرخوش باشید برایتان مشقت‌بار است و نمایش درآوردن و تظاهر به شادی هم حالتان را بهتر نمی‌کند. بلکه برعکس، باعث می‌شود آرزو کنید ای کاش اصلاً به دنیا نیامده بودید.

🔴 باید به یاد داشته باشیم و به دیگران نیز یادآوری کنیم که کاملاً معمول است که ذهن انسان دچار ناخوشی باشد. ذهن ما با اعضای دیگر بدنمان تفاوتی ندارد، آسیب می‌بیند و نیازمند مراقبت است. وقتی به پای پیچ‌خورده توجه می‌کنیم، چرا با ذهن آسیب‌دیده مهربان‌تر نباشیم؟

🔴 اگر گذراندن روزهای تعطیل برایتان دشوار است، بدانید که تنها نیستید. در این روزها انگار همه در اوج خوشی‌اند و فقط ما مصیبت‌زده و نالان زیر پتو سنگر گرفته‌ایم. اما واقعیت این است که خیلی از انسان‌ها لبخند نمی‌زنند، پریشانی‌های حاد دارند و همواره در معرض حملات شدید خودمقصربینی هستند. به یاد داشته باشید که تعطیلات می‌گذرد، واقعاً چند روز بیشتر نیست و سپس همه‌چیز به حالت عادی برمی‌گردد. گاهی هم در این ایام چیزهای غیرمنتظره‌ای پیش می‌آید، و برای چند لحظه، به روش خودمان، تقریباً خوشحال می‌شویم.