جهان در دوران بی سابقه ای است. ما در حال تجربه یک بیماری همه گیر جهانی هستیم، کشورها مرزها را می بندند و فاصله گرفتن از معیارهای اجتماعی در حال تبدیل شدن به هنجار روزمره شده است. مهمترین چیز در حال حاضر این است که همه ما به عنوان افراد در امان بمانیم و نقش خود را برای کمک به مهار کروناویروس انجام دهیم.

اما کارآفرینان در این زمان بحران و عدم اطمینان، چه کاری می توانند با کمک روابط‌عمومی انجام دهند؟:

۱. نظرات ذینفعان را بررسی کنید.

در اسرع وقت با همه ذینفعان صحبت کنید. با به دست آوردن نظرات و دیدگاه های جمعی آنها، به شکل گیری یک استراتژی جدید و انجام  آسان تر مراحل بعدی کمک می کند.

۲. اهداف و استراتژی را تعریف کنید.

هدف شما ممکن است در حال حاضر بقا باشد یا می تواند به دنبال جذب مخاطب جدید باشید. در هر صورت به فرصت های استراتژیک فکر کنید که می تواند تغییری ایجاد کند، روابط عمومی را با آن هماهنگ کنید. یک استراتژی روابط عمومی مرحله ای یک ایده کاملی است. در حال حاضر چه کاری باید انجام دهید؟ و وقتی این کار تمام شد چه خواهید کرد؟

در حال حاضر همه برنامه های خود را دوباره ارزیابی کنید و برنامه جدیدی را که منطبق با شرایط جدید باشد طراحی کنید. همه چیز در حال تغییر است و باید مطمئن شوید که با همه زمینه های بازار، سازگار هستید.

آیا پیام خود را به روشی انسانی منتقل می کنید؟ آیا اعتماد به نفس را به ذینفعان خود القا می کنید؟  آیا موقعیت و صدای شما، ایمنی و همدلی را منتقل می کند؟ آیا فعالیت های شما همگی به روشی انسانی انجام می شوند؟

از طریق ارتباطات، شفافیت، همدلی و قدرت را بیش از همیشه به نمایش بگذارید. آیا با همه مشتریان خود صحبت کرده اید و به آنها اطمینان داده اید؟ آیا روزانه با اعضای تیم که از راه دور کار می کنند در ارتباط هستید؟ و …

۶. آماده سازی کنید.

آیا نگرانی کارمندان و مشتریان درباره معیشت و بهداشت را درک می کنید و برای آن آمادگی دارید؟ آیا با رسانه های اجتماعی ارتباط دارید؟ برخورد صحیح با این امر بسیار حیاتی است. این جایی است که می توان اعتماد برند را در یک لحظه کسب کرد و یا از دست داد.

حتی اگر تجارت شما تحت تأثیر قرار گرفته است، ارتباطات را ادامه دهید. دستورالعمل های دولت روزانه در حال تغییر است و به محض تغییر همه چیز را به روز کنید. به صحبت و گوش دادن به مخاطب و مشتری خود ادامه دهید. زیبایی رسانه های اجتماعی این است که می توانید مکالمه ای دو طرفه داشته باشید.

۸. ساختن محتوای خلاق نیازمند یک استراتژی عالی است و می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

تمام آنچه شما واقعاً به آن نیاز دارید یک تلفن هوشمند مناسب و دسترسی به اینترنت است. بخاطر داشته باشید که این زمان برای درآمدزایی و بهره مندی مناسب نیست. اگر یک مشاور مدیریت هستید، می توانید مطالبی را منتشر کنید که چگونه سازمان ها باید به طور موقت ساختار خود را مجدداً بازیابی کنند، یا نکات عملی در مورد کار از خانه و انگیزه نگه داشتن کارمندان ارائه دهید؟ خلاق باشید، اما به روش همدلی و معتبر.

۹- ما باید به یکدیگر کمک کنیم.

کسب و کار شما برای ایجاد تغییر چه کاری می تواند انجام دهد؟ آیا تأسیسات تولیدی شما می تواند برای کسانی که در خط مقدم COVID-19 هستند پوشاک تولید کند، یا می توانید به جنبش یادگیری از راه دور کمک کنید؟ این موجب اعتبار بیشتر برند شما می شود و مردم شما را به یاد خواهند آورد.

۱۰- با نگاهی به نظرات مخاطبان در کانال های رسانه های اجتماعی و گرفتن بازخورد از طرف های ذینفع، با اطمینان در مسیر موفقیت گام بردارید.