مریم سلیمی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی-  هوش مصنوعی در حیطه تخصصی و تلاش برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی در امور روزمره، وقت‌گیر و تکرار شونده، دیگر به یک ضرورت تبدیل شده است. اجازه ندهید در روزمره‌گی‌هایتان سونامی هوش مصنوعی شما را با خود ببرد. با خودآگاه و ذهن آگاهی باید به سمت هوش مصنوعی، استفاده و راهبری آن رفت.کسانی که هوش مصنوعی را جدی نگیرند، قافیه را خواهند باخت و گوی و میدان شغل و تخصص را به آن واگذار خواهند کرد.

در عین حال، باید قابلیت‌های احساسی، انسانی و خلاقانه خود را تقویت کرد، چراکه در حال حاضر تنها نقطه برتری انسان به ماشین‌های یادگیرنده است.یافتن توان راهبری هوش مصنوعی در حیطه تخصصی و تلاش برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی در امور روزمره، وقت‌گیر و تکرار شونده، دیگر به یک ضرورت تبدیل شده است.  اجازه ندهید در روزمره‌گی‌هایتان سونامی هوش مصنوعی شما را با خود ببرد. با خودآگاه و ذهن آگاهی باید به سمت هوش مصنوعی، استفاده و راهبری آن رفت.قطعاً پیوند هر حوزه و رشته‌ای با هوش مصنوعی، ترکیبی خلاقانه و منحصر به فردی از تلاش انسان و ماشین خلق خواهد کرد

 از مطالعه، تحقیق، کسب تجربه و تبادل و اشتراک گذاری تجارب در این حوزه غفلت نکنید. در عین اینکه حتماً به فکر یادگیری تخصص‌های مرتبط با این حوزه باشید. قطعاً پیوند هر حوزه و رشته ای با هوش مصنوعی، ترکیبی خلاقانه و منحصر به فردی از تلاش انسان و ماشین خلق خواهد کرد.

از اساتید خود بخواهید در کنار سرفصل‌های درسی، زمانی را به تشریح تأثیرات هوش مصنوعی و کاربردهای آن در حوزه تخصصی شما بگویند یا مشترکاً کارهای پژوهشی و تحقیقاتی ارزشمندی در این حوزه صورت دهید. در انتخاب عناوین پایان نامه‌ها و مقالات، خوب است به موضوعاتی در پیوند با هوش مصنوعی نیز توجه داشته باشید.

حوزه ادبیات علمی این حوزه و نیز میدان تجربه در هوش مصنوعی به ویژه با نگاه بومی، تلاش تک تک دانشجویان عزیز را می‌طلبد.

 بنابر اظهارنظر بسیاری از متخصصان و کارشناسان، سال ۲۰۲۳ ، سال هوش مصنوعی است. گواه این مدعا، آغاز نبرد و رقابت بین غول‌های فناوری بر سر عرضه دستاوردهای خود در حوزه هوش مصنوعی است.  اکنون هر منبع خبری یا اطلاعاتی را باز می‌کنید حداقل یک خبر درباره هوش مصنوعی، کاربردهای آن و اخبار پیشرفت و تحول آفرینی آن می‌خوانید.

از ابتدای سال ۲۰۲۳ شما خود چقدر تلاش کرده‌اید تا در مورد هوش مصنوعی بیشتر بدانید؟ از کاربردهای آن در حوزه تخصصی‌تان آگاه شوید و به یاری چت بات‌هایی مثل چت جی پی تی یا دیگر نمونه‌های مشابه به یاری هوش مصنوعی تولید محتوا کرده یا تجربه‌هایی در این حوزه داشته باشید.در گذشته گفته می‌شد آینده از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیکتر است ولی در حال حاضر گفته می‌شود، «آینده اکنون است» و شما چقدر برای این آینده آمیخته در اکنون تلاش کرده و می‌کنید؟

ساندار پیچای مدیر عامل گوگل و خالق مرورگر کروم تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی بشر حتی از تأثیری که کشف آتش و الکتریسیته بر بشریت گذاشت نیز بیشتر می‌داند و بنابر نظرش هوش مصنوعی ممکن است باعث ایجاد بزرگ‌ترین تغییر در تاریخ شود. با این توصیفات آیا آماده چنین تغییراتی هستید؟ هوش مصنوعی هر روز در حال پیشرفته و توسعه است، در عین اینکه زمینه استفاده عمومی از آن بیشتر می شود، هوش مصنوعی قدم های بزرگتری را به سمت خودآگاهی طی می کند. این یعنی زنگ خطر و هشدار. بر این اساس، در هر حیطه و حوزه‌ای که تحصیل می‌کنید ضمن آشنایی با هوش مصنوعی، توان راهبری آن را کسب کنید.

اگر تاکنون برای مطالعه، تحقیق و پژوهش و کسب تجربه در حوزه هوش مصنوعی کاری نکرده‌اید، اجازه ندهید دیرتر از این شود و شروع کنید. چرا که در عصری به سر می‌بریم که بناست تکنولوژی تحولات خود را هر ۴۵ دقیقه یکبار شاهد باشد این یعنی باید با تغییرات و تحولات همگام بود و از فرصت ها نهایت بهره را گرفت.