🔴بیشتر ما فکر می‌کنیم شخصیتی ثابت و تغییرناپذیر داریم، اما بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه، شخصیت افراد (شامل احساسات و افکار و رفتار) ممکن است در طی زمان تغییر کند. طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۸، با افزایش سن میزان آرامش، اعتمادبه‌نفس، رهبری و حساسیت اجتماعی ما افزایش می‌یابد.

🟢در این پژوهش، دانش‌آموزان دبیرستانی ابتدا در سال ۱۹۶۰ و سپس ۵۰ سال بعد به تعدادی سؤال درباره ویژگی‌های شخصیتی پاسخ دادند. محققان دریافتند با گذشت زمان و افزایش سن، افراد همچنان با شخصیت خود سازگارند؛ مثلا اگر فردی در نوجوانی برون‌گرا بوده، در میان‌سالی نیز فردی برون‌گراست. اما نکته جالب این پژوهش تغییرات محسوس شخصیت افراد با گذشت زمان بود.

🟦ویژگی‌های شخصیتی مهم با افزایش سن چه تغییری می‌کنند؟

🟤همان‌طور که سن‌ ما زیاد می‌شود و خودمان را با چالش‌های مختلف زندگی وفق می‌دهیم، تغییرات محسوسی در برخی ویژگی‌های شخصیتی مهم ما رخ می‌دهد. محققان ویژگی‌های مهم شخصیتی را در ۵ ویژگی خلاصه کرده‌اند. این ۵ ویژگی مهم عبارت‌اند از: تطبیق‌پذیری، وظیفه‌شناسی، ثبات عاطفی، برون‌گرایی، روراستی. در اینجا تغییر ۳ ویژگی اول با افزایش سن را بررسی می‌کنیم.

🟧تطبیق‌پذیری

🟡برخی معتقدند که افراد مسن بداخلاق‌ترند، اما در کمال تعجب و طبق پژوهش‌ها، با افزایش سن افراد همدل‌تر و دلسوزتر می‌شوند. تطبیق‌پذیری و سازگاری با شرایط موجود یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی است که با افزایش سن تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد.

🟪وظیفه‌شناسی

⚫هرچه‌ سن‌ ما بیشتر می‌شود، وظیفه‌شناسی ما نیز افزایش می‌یابد و خود را در قبال موضوعات و افراد بیشتری مسئول می‌دانیم.

◻ثبات عاطفی

🔴به‌گفته محققان، با افزایش سن روان‌رنجوری افراد کاهش و عزت‌نفس آنها افزایش می‌یابد. ثبات عاطفی ویژگی دیگری است که احتمالا با گذشت زمان و افزایش سن تغییر می‌کند. البته استثنائاتی هم وجود دارند و ممکن است برخی افراد در زندگی‌شان دچار مشکلاتی شوند که به‌مرور باعث بی‌ثباتی عاطفی آنها شود.

🟢درباره تغییر ۲ ویژگی دیگر، یعنی برون‌گرایی و صراحت، محققان نظرات متفاوتی دارند. این نظرات متفاوت ناشی از نتایج متفاوت پژوهش‌هاست. برخی افراد با افزایش سن برون‌گراتر و برخی گوشه‌گیرتر می‌شوند. نتایج مربوط به نحوه تغییر صراحت هم همین‌طور متفاوت است.

🟦چه چیزی باعث تغییر شخصیت می‌شود؟

🟤عوامل مختلفی در تغییر شخصیت افراد نقش دارند که مهم‌ترینشان عبارت‌اند از: ژنتیک، والدین، همسر، همکاران، خواهر و برادر، اعضای جامعه، معلمان و مربیان.

🟤تغییر شخصیت همیشه مثبت نیست. گاهی به‌خاطر برخی مشکلات مربوط به کهن‌سالی مانند مشکلات سلامتی، ازدست‌دادن شریک زندگی یا ازدست‌دادن ارتباطات اجتماعی افراد گوشه‌گیرتر از قبل می‌شوند.

منبع: psychcentral