رضا غبیشاوی – با دستور کار وارد مصاحبه شویم. یعنی از قبل، هدف از مصاحبه را بدانیم و برای آن برنامه ریزی کنیم. ما در مصاحبه قرار است جواب چند سوال را دریافت کنیم و این جواب ها قرار است تیتر شوند. غیر از این، بیهوده کاری است.

۱. رعایت چارچوب اخلاقی، حرفه ای و حقوقی.

۲. با دستور کار وارد مصاحبه شویم. یعنی از قبل، هدف از مصاحبه را بدانیم و برای آن برنامه ریزی کنیم. ما در مصاحبه قرار است جواب چند سوال را دریافت کنیم و این جواب ها قرار است تیتر شوند. غیر از این، بیهوده کاری است.

۳. پاسخ به سوالات خود را حدس بزنیم و برای سایر گزینه ها، سوالات و جواب های بعدی را برنامه ریزی کنیم.

۴.اطلاعات ما درباره موضوع مصاحبه و مصاحبه شونده باید کامل باشد. از جمله مواضع و سوابق موضوع و طرف مصاحبه و سوالات و پاسخ ها. چند سوال آماده کنیم اگر یک یا چند سوال توسط دیگران پرسیده شدند سوالات جایگزین داشته باشیم.

۵. بهترین مصاحبه و سوال – جواب آن است که هر پاسخی داده شود ارزش خبری داشته باشد. مثلا سوال از رئیسی درباره اینکه آیا موافق ادامه فیلتر تلگرام است یا نه؟ جواب بله یا خیر به این سوال، ارزش خبری دارد.

۶. سوالی بپرسیم که سوال یا جواب یا هر دو ارزش خبری داشته باشند.

۷. اگر جواب انحرافی و نامرتبط داد با احترام دوباره سوال را تکرار کنیم تا جواب مرتبط دهد. پاسخ انحرافی و نامرتبط، یک تکنیک برای فرار از سوالات مصاحبه کننده است.

۸. محتوای مصاحبه و سوال جواب، باید تیتر با ارزش داشته باشد یعنی اگر رسانه‌ای بخواهد آن را منتشر کند بتواند یک یا چند تیتر با ارزش، مهم یا جذاب از متن استخراج کند.

۹. سوالات کلی، بدیهی، باز، کلیشه ای، تکراری، رفع تکلیفی، بی ارزش، بی تیتر و بی خاصیت، جواب های اینگونه خواهند داشت و بی ارزش هستند.

۱۰. هدف مصاحبه، کشف جزییات جدید، واقعیت ها و نظرات جدید است. مصاحبه کننده بی طرف است و بی طرف می ماند؛ در موقعیت یک طرف داستان قرار نمی گیرد و عصبانی نمی شود .

۱۱. مدیریت مصاحبه باید در دست مصاحبه کننده باشد و نه مصاحبه شونده . مصاحبه کننده سوال می پرسد و عکس آن نادرست است.

۱۲. مصاحبه رسانه‌ای، بازجویی یا تلقین نیست‌.

۱۳.هدف مصاحبه نه تبلیغ یا روابط عمومی بلکه بیان حجم بیشتری از واقعیت ها، نظرات و جزییات ارزشمند، جذاب یا مهم برای مخاطب است.هدف مصاحبه، کوچک نمایی یا بزرگنمایی مصاحبه شونده نیست. هدف مصاحبه پاسخ به سوالات در ذهن مخاطبان و رفع نیاز معلوماتی آنهاست.

۱۴. اگر قول دادیم بخش هایی از مصاحبه را منتشر نکنیم یا نام مصاحبه شونده منتشر نشود به قول مان عمل کنیم. نقل قول ها را دقیق و صحیح منتقل کنیم.