وقتی صحبت از روابط عمومی و روابط رسانه ای می شود، بسیاری از شرکت ها همه امیدهای خود را در شبکه های اجتماعی به دست می آورند و فراموش می کنند که روابط آفلاین هنوز هم مثل گذشته اهمیت دارد. تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید.

در این یادداشت به بررسی هشت برنامه روابط‌عمومیها در استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۹ می پردازیم:

تحلیل داده ها را جدی بگیرید
در حالی که معیارهای اندازه گیری همواره در کنار روابط عمومی بوده است، صنعت هنرهشتم بر اساس گزارش های درست در حال تکامل است. اکنون مشتریان اندازه دقیق چگونگی برگزاری کمپین ها را می خواهند، و متخصصان روابط عمومی باید بیشتر از قبل، میزان بازگشت سرمایه خود را از کمپین ها تعیین کنند.

 بهبود در تکنولوژِی و زیرساخت های مانیتور کردن رسانه ها اجازه می دهند تا معیارهای معقولانه تری از کمپین ها برداشت شود؛ همانطور که تکنولوژِی های جدید تمرکز خود را در جهان بازاریابی گذاشته اند. به طور مثال، هوش مصنوعی برای متخصصان ارتباطات ضروری است تا بتوانند داده ها را به خوبی تحلیل کنند. فراهم آوردن دید درست از خروجی کمپین ها برای مشتریان ضروری است.

فهم الگوریتم موتورهای جستجوگر را جدی بگیرید
بهینه سازی موتورهای جستجوگر، فرآیند بهبود وضعیت آنلاین یک فرد یا برند است. در زمانه ای که هر روز محتوای متنوع زیادی روی اینترنت و شبکه های اجتماعی بارگذاری می شود، ارائه محتوای باکیفیت از سوی برندهای جویای نام اهمیت ویژه ای دارد. تنها مشکل در این میان وجود میلیاردها وب سایت در سطح اینترنت است. به این ترتیب فرآیند دیده شدن یک مطلب دشوارتر از هر زمان دیگری شده است. در این عرصه رقابت به اندازه ای بالاست که حتی تبلیغات پولی در موتورهای جستجوگر نیز جوابگوی نیاز برندها نیست.

از صدای دیجیتال استفاده کنید
بیشتر سازمان‌های خبری، حتی آن‌هایی که خبررسانی نمی‌کنند از شکل‌های مختلف رسانه در مقالات شان استفاده می‌کنند. در انتشار اخبار یا سایر متون خبری اغلب چند نقل‌قول بی‌نظیر وجود دارد. این نقل‌قول‌ها را ضبط کنید و به‌عنوان یک فایل صوتی ضمیمه کنید.

شما می‌توانید نرم‌افزارهای ویرایش صدا را دانلود کنید و صداهای ویرایش شده خود را بر روی یکی از زیرساخت‌ها مانند کلیپ یا ابر صدا بارگذاری کنید و در جمله خود به آن لینک دهید. فراموش نکنید در رسانه اجتماعی‌تان یا در وب‌سایت تان به اشتراک بگذارید.

به شکایت های رسانه های اجتماعی پاسخ دهید
شکایت های رسانه های اجتماعی می توانند یک مشکل بزرگ باشند، به خصوص اگر اجازه دهید آنها را بدون بررسی رها کنید. اگر می خواهید پاسخگوی شکایات در سایت های رسانه های اجتماعی باشید، مجموعه ای از پاسخ ها را برای موقعیت های مختلف تهیه کنید و بدین ترتیب می دانید چگونه در هر موقعیتی پاسخ دهید.

به ترول های (غول های) اینترنتی پاسخ ندهید
متأسفانه کاربران بسیاری هستند که از ارسال نظرات منفی در پست های رسانه های اجتماعی شما که منجر به آسیب برند و کاهش فروش شما می شود، لذت می برند.

با وجود اینکه ممکن است شما با این ترول اینترنتی احساس ناراحتی و ناامیدی کنید، اما نباید هرگز با آنها در ارتباط باشید، یا حتی آنها بتوانند تاثیر اندکی بر روی کسب و کار شما بگذارند.

از موضوعات بحث برانگیز جلوگیری کنید
پست ظاهرا طنز آمیز می تواند به طور بالقوه پیروان شما را محکوم کند، که این امر می تواند منجر به یک فاجعه بزرگ روابط عمومی شود و شهرت نام تجاری شما را از بین ببرد. برای اجتناب از اعتراض عمومی، باید از توضیحات در مورد موضوعات بحث برانگیز جلوگیری کنید و نباید هرگز تلاش کنید تا موضوعات جدی را برجسته نمایید.

یک پیام رسانه ای تحریک آمیز می تواند به طور بالقوه به هر دلیل نادرستی ویروسی شده باشد، بنابراین شما باید مخاطبان خود را قبل از انتشار هر مطلبی به طور جدی در نظر بگیرید.

املا و گرامر نادرست باعث آسیب می شود
کلماتی که شرکت شما برای برقراری ارتباط با مردم استفاده می کند می تواند تأثیر زیادی در روشی داشته باشد که شما در نظر گرفته اید.

در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که یک اشتباه املایی تنها می تواند فروش آنلاین را به نصف کاهش دهد و اصطلاحات دستوری و دستور زبان در ایمیل، نامه ها و سایر مواد روابط عمومی و بازاریابی نیز می توانند باعث آسیب شوند.

از توجه بیش از حد به رسانه های اجتماعی اجتناب کنید
رسانه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال در حال حاضر موضوعات داغ و دلایل خوبی هستند. در عین حال، آنها گلوله‌های جادویی نیستند که همه مشکلات شما را برطرف کنند.

وقتی صحبت از روابط عمومی و روابط رسانه ای می شود، بسیاری از شرکت ها همه امیدهای خود را در شبکه های اجتماعی به دست می آورند و فراموش می کنند که روابط آفلاین هنوز هم مثل گذشته اهمیت دارد. تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید.