الزامات پروژه وظایفی است که باید طی یک پروژه به اتمام برسد تا از اتمام آن و مهمتر از همه موفقیت آن اطمینان حاصل شود. در واقع ، الزامات به مدیران پروژه کمک می کند تا تصویری شفاف از کارهایی که باید انجام شود داشته باشند.

الزامات پروژه وظایفی است که باید طی یک پروژه به سرانجام برسد تا از موفقیت آن اطمینان حاصل شود. در واقع، الزامات به مدیران پروژه کمک می کند تا تصویری شفاف از کارهایی که باید انجام شود داشته باشند.

سه نوع الزام وجود دارد:
الزامات تجاری
الزامات ذینفعان
الزامات راه حل

الزامات تجاری
الزامات تجاری توضیح می دهد که چرا پروژه در حال وقوع است. در واقع، آنها نیازهای استراتژیک برای تجارت را توصیف می کنند. در اصل، آنها یک بیانیه سطح بالایی را توصیف می کنند که آنچه از این پروژه انتظار می رود از دیدگاه تجاری باشد.

علاوه بر این، الزامات تجاری برای ایجاد انواع دیگر الزامات مفید است. تعیین این الزامات در ابتدای پروژه بسیار مهم است.

الزامات ذینفعان
برای مدیریت انتظارات پروژه، مدیران پروژه الزامات ذینفعان پروژه را جمع می کنند. در حقیقت، جمع آوری الزامات فرآیندی است با هدف درک آنچه ذینفعان به آن نیاز دارند.

در اصل، مدیران پروژه الزامات را برای ردیابی مطالبات ذینفعان جمع می کنند. دانستن این خواسته ها برای دستیابی به اهداف پروژه و موفقیت پروژه بسیار مهم است.

الزامات راه حل
الزامات راه حل توضیح می دهد که چگونه ذینفعان می خواهند الزامات خود را عملی کنند. این الزامات شامل نیازهای کاربردی و غیر کاربردی است.

نیازهای عملکردی ویژگی های خاص محصول یا خدمات را نشان می دهد. در واقع، الزامات عملکردی مؤلفه ها یا کارکردهای یک سیستم را تعریف می کنند. علاوه بر این، هر عملکردی را نشان می دهد که از ورودی ها استفاده می کند و خروجی ها را تولید می کند.

الزامات غیر کاربردی نحوه عملکرد یک سیستم را توصیف می کند. در واقع، آنها مشخص می کنند که یک سیستم چگونه باید کار کند. علاوه بر این، آنها ویژگی های سیستم مانند امنیت، قابلیت استفاده، عملکرد و غیره را تعریف می کنند. الزامات غیر کاربردی همچنین برای تعیین محدودیت های طراحی سیستم مفید است.

یادت باشه
موفقیت پروژه تحت تأثیر دخالت ذینفعان در تشخیص و اکتشاف نیازهای پروژه و محصول است.