هدف این پست به صدا در آوردن زنگ هشدار برای خودم و متخصصان روابط عمومی است. همچنین فرصتی برای روابط عمومی است که به خط مقدم ارتباطات برود و جایگاه به حق خود را در ارتباطات به دست بیاورد.

متخصصان روابط عمومی عزیز:
روابط عمومی به طور فزآینده ای در حال تکامل است. در حقیقت، تا پنج سال دیگر آنچه ما به عنوان روابط‌عمومی می شناسیم، چهره ای متفاوت خواهد داشت.

اما امروزه بسیاری از متخصصان روابط عمومی که مسلح به جایگاه رسانه ای و موقعیت های نامتناهی هستند، هنوز هم در گذشته سیر می کنند چرا که در گذشته سیر کردن راحت تر است. اعتراف می کنم من هم که صاحب آژانس روابط عمومی “بی۲بی” هستم، نگاه عمیقی به گذشته دارم.

برایتان خبری دارم. در سال های آینده، رسانه اکتسابی که برای دهه ها معیار اندازه گیری روابط عمومی بود، سهم کمتری از کاری که می کنید خواهد داشت.

همانطور که در گزارش ارتباطات جهانی سال ۲۰۱۸ گفته شد: “از آنجا که بودجه های رسانه های شخصی و پولی رو به افزایش است در ۵ سال آینده شاهد کاهش منابع اختصاص یافته به رسانه های اکتسابی خواهیم بود.”

نشانه ها مشخص است. با توجه به این موضوع، این ها نکته هایی هستند که اگر متخصصان می خواهند همچنان در این رشته باقی بمانند باید در ذهن داشته باشند و به آن ها عمل کنند:

چیزهایی که متخصصان روابط عمومی باید بدانند
رسانه اکتسابی به نسبت رسانه های پولی و شخصی موضع پایین تری خواهد داشت. پاول هلمز، موسس هلمز ریپورت و شریک گزارش ارتباطات جهانی طی تحقیقی که از ۱۰۰۰ رهبر روابط عمومی و دانشجویان در سطح جهان انجام داده است، می گوید: “صنعت روابط عمومی باید خود را با دنیایی مطابقت دهد که در آن مرز بین رسانه های اکتسابی، شخصی، پولی و اشتراکی نه تنها در حال محو شدن است بلکه در ذهن مصرف کنندگان در حال نابود شدن است.”

بر اساس گزارش ارتباطات جهانی، امروزه رسانه اکتسابی، ۵۰ درصد درآمد آژانس های روابط عمومی را تولید می کند اما در ۵ سال آینده این میزان به ۳۷ درصد کاهش خواهد یافت. این تغییر توسط رسانه های اشتراکی (۲۳%)، شخصی (۲۳%) و پولی (۱۷%) جبران خواهد شد. امروزه، در شرکت های حقوقی یک سوم بودجه به رسانه اکتسابی اختصاص می یابد. انتظار می رود در ۵ سال آینده این میزان اختصاص یافته به رسانه اکتسابی به ۲۹ درصد کاهش یابد که این تفاوت توسط سایر انواع رسانه ها که در بالا نام برده شد، جبران خواهد شد.

متخصصان روابط عمومی که روی رسانه اکتسابی تمرکز کرده اند دارند گور خود را می کنند. اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید از امروز تمرکز خود را به سمت رسانه های پولی، شخصی و اشتراکی نیز معطوف کنید.

داستان سرایی، بازاریابی محتوا و داده و تجزیه و تحلیل به خط مقدم می آیند

 وقتی در نظرسنجی “JOTW” سال ۲۰۱۹ از ۲۲۳ متخصص ارتباطات پرسیده شد، چه ترند و فنونی از نظر آن ها از همه مهمتر بود، آن ها از داستان سرایی (۷۶%)، داده و تجزیه و تحلیل (۷۵%) و بازاریابی محتوا (۶۴%) نام بردند.

در این میان، مطبوعات (۳۳%)، برنامه های اعطای جایزه (۳۱%) و مقالات و گزارش های معتبر (دولت یا گزارش معتبر دیگری که اطلاعات یا پیشنهادهایی در مورد یک موضوع ارائه می دهد/ Whitepapers دارای حاوی اطلاعات مهم تحقیقاتی است که خواننده مایل است برای دسترسی به محتوای آن، نام، آدرس ایمیل و سایر اطلاعات خود را مبادله کند) (۳۶%) از توجه کمتری برخوردار بودند.

این نتایج نشان دهنده کم اهمیت تر شدن رسانه های اکتسابی و پر اهمیت تر شدن رسانه های اشتراکی و شخصی و پولی است. اگر متخصصان روابط عمومی می خواهند در این رشته دوام داشته باشند باید خود را با این شرایط وفق بدهند.

اعتبار و اعتماد مهمتر می شوند

در دنیایی که پر از اخبار جعلی است و در آن مرز بین رسانه های پولی و اکتسابی در حال از بین رفتن است، متخصصان روابط عمومی باید امانتدار و محتاط باشند. هلمز می گوید:”متخصصان روابط عمومی از هر رسانه ای که استفاده می کنند، باید بیش از پیش به امانتداری و صداقت اهمیت بدهند.”

وارد میدان شدن به دقت بیشتری نیاز خواهد داشت. دیگر خروجی های متناقض که برای داغ کردن نمودارها از آن ها استفاده می شود اثرگذار نخواهند بود. خروجی های کمتر مشروع ممکن است داستان را برای خوانندگان احساسی تر و آن ها را جذب کنند. حرفه ای های روابط عمومی از عهده خساراتی که شهرت را لکه دار می کنند بر نمی آیند.

در عین حال، روزنامه نگارانی که می خواهند از عواقب گزارش اخبار جعلی پرهیز کنند، در آنچه منتشر می کنند وسواس به خرج خواهند داد. زحمت تهیه مدرک و سند بر عهده کسانی است که در روابط عمومی فعالیت می کنند تا مطمئن شوند داستان هایشان تا می شود معتبر و مملو از حقایق و اسناد معتبر است.

رفتار اخلاقی حتی مهمتر است

 فرد کوک (Fred Cook) از Center for Public Relations درباره رفتار اخلاقی می گوید:”همانطور که هر روز شاهدش هستیم، حتی کوچکترین نشانه از رفتار غیر اخلاقی می تواند سبب آسیب مادام العمر به شهرت و اعتبار شخص یا شرکت وارد کند.”

از آن جا که خروجی های مدیا به دنبال محتوای دارای نشان تجاری برای تقویت منبع در آمدی خود هستند، مرز بین خبر و تبلیغ در حال کدر شدن است. اینکه محتوای دارای نشان تجاری به عنوان خبر منتشر شود، از لحاظ اخلاقی خطرناک است. متخصصان روابط عمومی برای محافظت از خود و مشتریان، باید مطمئن شوند که هر گونه محتوای دارای نام تجاری به همین اسم، نامگذاری شده است.

شرکت کنندگان گزارش ارتباطات سال ۲۰۱۸، چالش اخبار جعلی را بزرگترین تهدید اخلاقی نامیدند.

اکثر متخصصان (۹۲%) پس از چالش اخبار جعلی از تحریف عمدی واقعیت به عنوان برگترین تهدید (۹۱%) نام بردند. دفاع از اخلاق مخرب (۸۸%) و کمبود شفافیت شرکت ها (۸۱%) نیز در فهرست مسائل اخلاقی مقابل ارتباط گران آمده است.

رابطه روابط عمومی-خبرنگار نباید قربانی شود

اینکه اهمیت رسانه اکتسابی از بین می رود نباید باعث شود که متخصصان روابط عمومی خبرنگاران را مورد غفلت قرار دهند. ما همچنان به یکدیگر نیازمندیم. مهم است راهی برای کار کردن با یکدیگر پیدا کنیم و از قطع ارتباط هایی مانند آنچه در واشنگتن پست اتفاق افتاد پرهیز کنیم. در این اتفاق تیم ارتباطات شرکتی از حضور در داستانی مثبت درباره نام تجاری اش طفره رفت و گفت سر رئیسان بسیار شلوغ است. قطعا شرکت ها حق دارند از حضور در داستانی خودداری کنند اما راه های بهتری هم برای نپذیرفتن یک دعوت وجود دارد. به خبرنگار پیشنهاد جدیدی بدهید یا او را به کسی معرفی کنید که می تواند کمک کند.

به یاد داشته باشید که مانند هر رابطه دیگر، رابطه روابط عمومی- خبرنگار، رابطه ای دو طرفه است. خیلی وقت ها شاغلان روابط عمومی، تنها زمانی به رسانه ها رجوع می کنند که به پوشش نیاز دارند. من هم این کار را کرده ام. با این وجود چرا هنگامی که نیاز نداریم، به یک خبرنگار کمک نکنیم؟ همانطور که ربکا گرنت، خبرنگاری فصلی گفته است:”اگر نکته یا ایده ای برای مقاله دارید آن را با یک خبرنگار در میان بگذارید. ما همیشه دنبال داستان های خوب هستیم.”

داده و معیار اهمیت دارند

کمتر از نصف متخصصان روابط عمومی که در نظرسنجی “JOTW” شرکت کردند گزارش دادند که برنامه سنجش و اندازه گیری دارند. فقط ۲۹ درصد گزارش دادند که می توانند به طرز مناسبی با ابزارهای سنجش ارتباطات کار کنند.

بر اساس نظرسنجی “JOTW” معمول ترین معیارهایی که متخصصان روابط عمومی اندازه گیری می کنند شامل این موارد است: ترافیک شبکه (۷۳%)، نظرات (۶۶%)، ترافیک سایت برآورد شده (۶۰%)، ذکر نام توسط شرکت ها (۵۷%) و نرخ بازدید ایمیل ها (۵۲%).

این معیارها بر ورودی و خروجی روابط عمومی متمرکز هستند نه خروجی های تجارت. لازم نیست روابط عمومی به این معیارها محدود شود. روابط عمومی موثر می تواند به سمت رتبه بندی موتورهای جست و جو، گفتگوی پیشرو، نقد، احتباس و در آمد پیش برود.

همیشه اندازه گیری نتایج روابط عمومی آسان نیست. برای شروع می توانید کد لینک هایی که به اشتراک می گذارید را پیگیری کنید. این باعث می شود منشا کسانی که رو لینک کلیک می کنند را پیدا کنید.

برنامه های کم هزینه و رایگان وجود دارند که می توانند ابزار اندازه گیری را فراهم کنند. شرکت هایی مانند ایر پی آر (AirPR)، سیژن (Cision) و ترندکایت (TrendKite) دارایی های روابط عمومی شما را مشخص می کنند و به آن آر او آی وصل می کنند.

برای مدت طولانی روابط عمومی حرفه ای کیفی بوده که به حرفه ای کمی مبدل شده است. مشکل اینجاست که مدیران هنوز این تغییر را باور نکرده اند. وقتش رسیده متخصصان روابط عمومی (و در این مورد من هم ماند بقیه مقصرم) پرده ها را باز کنند. ما نه تنها احتیاج داریم آغوش خود را کاملا به اندازه گیری باز کنیم، بلکه باید داده کاوی و هوش مصنوعی را هم به کار خود وارد کنیم تا حدس زدن از شرکت های ما خارج شود.

هدف این پست به صدا در آوردن زنگ هشدا برای خودم و متخصصان روابط عمومی است. همچنین فرصتی برای روابط عمومی است که به خط مقدم ارتباطات برود و جایگاه به حق خود را در ارتباطات به دست بیاورد