اگر نفهمیم چرا کسی به ما صدمه زده، ممکن است بخواهیم او را از زندگی خود حذف کنیم یا به او حمله کنیم. در بسیاری از شرایط، کنار گذاشتن یک رابطه عاقلانه یا ممکن نیست.بخشش این است که بدانیم همه ما انسان‌هایی خطاپذیر هستیم و فضایی برای انسانیت خود در نظر بگیریم.

ارتباط خبر – همه ما در موقعیت‌هایی بوده‌ایم که کسی که دوستش داریم یا به او اعتماد داریم، چیزی گفته یا انجام داده است که هرگز انتظارش را نداشتیم. شاید به ما دروغ گفته‌اند. شاید به ما خیانت کرده‌اند یا پشت سرمان حرفی زده‌اند که به نوعی به ما آسیب رسانده است.

ممکن است وقتی متوجه می‌شوید به شدت آسیب‌دیده یا عصبانی شوید. چطور توانستند این کار را بکنند؟! وقتی نمی‌توانیم رفتار کسی را معنا کنیم، طبیعی است که یا بخواهیم او را از زندگی خود حذف کنیم تا از خود محافظت کنیم یا به او حمله کنیم و شرمنده‌اش کنیم تا با ناهماهنگی شناختی مقابله کنیم.

اغلب این واکنش‌ها بیشتر از اینکه به ما کمک کند به ما آسیب می‌زند. در بسیاری از شرایط، کنار گذاشتن یک رابطه عاقلانه یا ممکن نیست. حمله کردن هرگز یک استراتژی عالی نیست زیرا باعث ایجاد حالت دفاعی در طرف مقابل می‌شود و وضعیت بد را بدتر می‌کند.

بر اساس سال‌ها تجربه شخصی و حرفه‌ای، من مجموعه‌ای از پنج سوال را ارائه کرده‌ام که به شما کمک می‌کند به گونه‌ای پاسخ دهید که پشیمان نشوید و در عین حال از خود در برابر صدمه دیدن مجدد محافظت کنید.

۱. آیا درست است؟ آیا مطمئن هستید که آنها همان کاری را که شما فکر می‌کنید انجام دادند؟ آیا شما آن را دست اول تجربه کرده‌اید یا کسی در مورد آن به شما گفته است؟ چگونه می‌توانید حقیقت را دریابید؟

۲. تخلف چقدر بد بود؟ آیا کاری که آنها انجام دادند به همان بدی بود که شما فکر می‌کنید؟ یا کسی احساسات شما را تغذیه می‌کند یا به شما می‌گوید که بدتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید؟ آیا کل حادثه را در نظر می‌گیرید یا به صورت مجزا به آن نگاه می‌کنید؟

۳. رابطه چقدر مهم است؟ رابطه شما با کسی که به شما صدمه زده است چیست؟ آیا رسیدگی به حادثه و رسیدگی به آن به اندازه کافی مهم است؟ یا ارزش زمان و تلاشی که نیاز دارد را ندارد؟

۴. چرا این کار را کردند؟ آیا این برای این بود که عمداً به شما آسیب برساند؟ یا سعی می‌کردند بدون فکر کردن به عواقب آن به خدمت یا محافظت از خود بپردازند؟ و، فقط شاید، آیا آنها سعی در محافظت از شما داشتند؟

۵. عذرخواهی آنها چقدر صادقانه است؟ آیا آنها تشخیص می‌دهند که چگونه به شما صدمه زده‌اند؟ آیا آنها مشتاق جبران خسارت هستند تا اعتماد شما را دوباره به دست آورند؟ اگر هنوز آماده تعامل با آنها نیستید، آیا حاضرند به شما زمان بدهند؟

در کتابم خداحافظ، کامل، درباره سه «عدم معذرت‌خواهی» می‌نویسم و ​​این که یک عذرخواهی صادقانه چگونه به نظر می‌رسد و چه احساسی دارد. بدون آن، عاقلانه نیست که آنچه را که با شما انجام شده را فراموش کنید زیرا خود را در معرض خطر آسیب بیشتر قرار می‌دهید.

ارسال شده در ۱۵ فوریه ۲۰۲۴
بررسی شده توسط میشل کویرک
منبع انگلیسی: psychologytoday

منبع فارسی: شارا