کسانی که با دیگران محترمانه رفتار می‌کنند، با اخلاق خوب خود اشتباه و ضعف شخصیت آنها را نشان می‌دهند. دیگران ممکن است باعث خشم و ناراحتی شما شوند، ولی شما باید آماده باشید.

ارتباط خبر، افرادی نظیر مدیری که نمی‌تواند خشم خود را مهار کند، منشی‌ای که با بدجنسی شایعه‌پراکنی می‌کند، کارمندی که قابلیت‌های اجتماعی‌اش از حد یک حلزون فراتر نمی‌رود، همکاری که از پشت به شما خنجر می‌زند و اسباب ترقی خود را فراهم می‌کند، متخصص فناوری‌های شبکه‌ که دائماً به همه‌چیز و همه‌کس چپ‌چپ نگاه می‌کند، در هر صنف و شغلی و در هر رتبه‌ای یافت می‌شوند. آنها می‌توانند زندگی شما را جهنم کنند.

برخی از مردم بدقلق و ناسازگارند، برخی دیگر به خاطر موقعیت‌شان در محل کار چنین‌اند. کسانی که تندمزاج، اهل غیبت، سودجو، فریبکار، ناراضی و قلدر و زورگو هستند فقط ضعف شخصیت خود را ابراز می‌کنند و با ادامه این رفتارها عملاً مانع پیشرفت خود می‌شوند.

کسانی که با دیگران محترمانه رفتار می‌کنند، با اخلاق خوب خود اشتباه و ضعف شخصیت آنها را نشان می‌دهند. دیگران ممکن است باعث خشم و ناراحتی شما شوند، ولی شما باید آماده باشید. اگر مدام از حرف‌های مردم، چیزهایی که می‌خورند یا ادکلنی که استفاده می‌کنند اعصابتان خرد می‌شود باید خود را تغییر دهید و انتظارات و توقعات‌تان را پایین بیاورید. باید بپذیرید که مردم با هم تفاوت دارند و گاهی همدیگر را می‌آزارند. از این گذشته سخن سنجیده “مارکوس آئورلیوس” را به یاد آورید: “امروز انسان‌هایی که احاطه‌ام کرده‌اند مرا می‌آزارند، اما من نمی‌رنجم.”

در اینجا چند توصیه ساده برای سپری کردن دقایق اولیه ناراحتی عنوان می‌کنیم. هنگامی که شخصی شما را واقعاً آزرده و عصبی کرد:

▪ به سمت دیگری نگاه کنید و تا ۱۰ بشمارید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا آرام شوید.
▪ به بهانه نوشیدن یک لیوان آب از آن موقعیت ناراحت کننده فرار کنید.
▪ خود را در حال انجام کار دلخواه‌تان در جایی که دوست دارید تصور کنید.
▪ چند دقیقه بنشینید و در سکوت به پاسخ خود فکر کنید.
▪ اگر در وضعیتی هستید که مجبورید جواب آنی به کسی بدهید، آب دهان‌تان را محکم قورت دهید و ادب خود را حفظ کنید، اما کوتاه نیایید./شارا