مهدی باقریان، رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی – تبدیل روابط‌عمومی به یک حرفه تخصصی، محصول همین تغییرات است و معنی علمی آن این است که یک مدیر و متخصص روابط‌عمومی هم به دانش و هم به مهارت‌های گسترده‌ نیاز دارد که از طریق آموزش، به‌روزرسانی دانش و اطلاعات از طریق مطالعه منابع آموزشی به شکل‌های مختلف و همچنین شرکت در رویدادهای علمی حاصل می‌شود.

ارتباط خبر – روابط‌عمومی یک حرفه تخصصی است و مدیران روابط‌عمومی باید دانش و مهارت‌های روز را داشته باشند تا بتوانند در این حرفه موفق باشند. با توجه به تغییرات سریع در دنیای امروز، لازم است که مدیران روابط‌عمومی به‌طور مداوم دانش و مهارت‌های خود را به‌روز کنند.

 

فناوری‌های جدید همراه با تحولات فرهنگی و اجتماعی، تغییر در رفتار مخاطبان و مشتریان، پیچیدگی مسایل اجتماعی و چالش‌های جدیدی که سازمان‌ها و شرکت‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند قطعا بر نحوه انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی تأثیرگذارند.

تبدیل روابط‌عمومی به یک حرفه تخصصی، محصول همین تغییرات است و معنی علمی آن این است که یک مدیر و متخصص روابط‌عمومی هم به دانش و هم به مهارت‌های گسترده‌ نیاز دارد که از طریق آموزش، به‌روزرسانی دانش و اطلاعات از طریق مطالعه منابع آموزشی به شکل‌های مختلف و همچنین شرکت در رویدادهای علمی حاصل می‌شود.

 

چالش‌های ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی

یکی از مهم‌ترین چالش‌های ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی، آموزش‌گریزی است. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد، از جمله: عدم آگاهی از مزایای آموزش، عدم دسترسی به دوره‌های آموزشی مناسب، عدم جذابیت دوره‌های آموزشی و کمبود مدرسان به‌روز و آگاه به تحولات روابط‌عمومی.

علاوه بر این، حاکمیت تفکر سنتی بر نظام آموزشی مدیران روابط‌عمومی در ایران نیز یکی دیگر از چالش‌های این حوزه است. بسیاری از مدیران روابط‌عمومی معتقدند که با تجربه و دانشی که در طول سال‌ها کسب کردند، دیگر نیازی به شرکت در دوره‌های آموزشی ندارند.

 

راهکارهای ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی
مهم‌ترین روش ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی، تدوین یک برنامه‌ ملی آموزش برای مدیران روابط‌عمومی، استفاده از روش‌های آموزش پیشرفته، تولید مواد و محتوای آموزشی مناسب با نیازهای مدیران و ارزیابی و سنجش برنامه‌های آموزشی است.

تشکل‌های روابط‌عمومی می‌توانند نقش مهمی در ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی ایفا کنند. این تشکل‌ها می‌توانند با برگزاری دوره‌های آموزشی، ارائه خدمات مشاوره‌ای، تولید محتوای آموزشی و سایر اقدامات، به مدیران روابط‌عمومی کمک کنند تا دانش و مهارت‌های خود را به‌روزرسانی کنند.

ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی نیازمند تلاش همه‌جانبه است. مدیران روابط‌عمومی باید انگیزه لازم برای شرکت در دوره‌های آموزشی را داشته باشند و تشکل‌های روابط‌عمومی نیز باید با برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه خدمات مشاوره‌ای، به مدیران روابط‌عمومی کمک کنند.

 

نتیجه‌گیری
برای ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی، باید اقدامات زیر انجام شود:
– انجمن‌های روابط‌عمومی باید برنامه‌های آموزشی متنوع و جذابی را برای مدیران روابط‌عمومی برگزار کنند.
– دولت باید بودجه مناسبی را برای آموزش مدیران روابط‌عمومی اختصاص دهد.
– سازمان‌ها باید به کارکنان روابط‌عمومی خود فرصت و امکان شرکت در دوره‌های آموزشی را بدهند./شارا