اهمیت مدیریت روابط عمومی برای کسب و کارها

بدون تردید راهکارهای بسیار بیشتری برای فعالیت در حوزه روابط عمومی وجود دارد. اغلب کارشناس های حوزه روابط عمومی از گزینه های خلاقانه و منحصر به فرد برای مدیریت حوزه روابط عمومی استفاده می کنند.این امر بیانگر ضرورت توجه به توانایی ایده‎پردازی خلاقانه مان به عنوان کارشناس روابط عمومی است.

مدیریت روابط عمومی برای کسب و کارها اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب ما به عنوان کارآفرین در تلاش برای بهبود چهره برندمان هستیم. این امر به معنای ارسال درخواست های مکرر به رسانه های مختلف برای همکاری است. صاحبان مطبوعات به طور معمول علاقه‎ مند به پوشش کسب و کارهای جذاب برای مخاطب شان هستند، با این حال وقتی درخواست های بسیار زیادی برای همکاری دریافت می کنند، دچار نوعی سردرگمی خواهند شد. بی‎تردید تلاش برای جلب نظر مساعد رسانه ها با وجود رقابت گسترده امری دشوار خواهد بود.

نکته مهم در زمینه مدیریت روابط عمومی تلاش برای ایجاد تمایز میان کسب و کارمان با رقباست. فقط در این صورت امکان جلب نظر رسانه ها و از همه مهم تر مخاطب هدف وجود دارد. اگر به نحوه فعالیت برندهای بزرگ نگاه کنیم، تمام آنها در زمینه تولید محتوای جذاب بازاریابی و همچنین پوشش رویدادهای مهم کسب و کارشان مهارت دارند. وقتی ما در تلاش برای مدیریت روابط عمومی برندمان هستیم، توجه به دیدگاه اهالی رسانه اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. بنابراین در مقاله کنونی به بررسی تکنیک های طلایی روابط عمومی از دیدگاه خبرنگاران خواهیم پرداخت، با این حال پیش از پرداختن به توصیه های مورد نظر باید درک مناسبی از روابط عمومی داشته باشیم.

براساس تعریف انجمن روابط عمومی ایالات متحده، روابط عمومی فرآیند روابط استراتژیک به منظور ایجاد منافع مشترک میان سازمان ها و وجهه عمومی کسب و کارشان است. این تعریف کمک بسیار زیادی به ما برای درک عمیق تر فرآیند روابط عمومی و تکنیک های مناسب در چنین فضایی می کند. اشتباه برخی از برندها در این فضا تلاش برای استفاده از توصیه های نادرست است. نتیجه استفاده از توصیه های نامناسب با فضای روابط عمومی ناتوانی برندها برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد بود.

شاید تعریف فوق درباره روابط عمومی اندکی گمراه‎کننده باشد. یک تعریف ساده تر از این حوزه تلاش برای جلب توجه رسانه ها و از طریق آن مخاطب هدف به کسب و کارمان است. نکته مهم در اینجا تاکید بر روی نمایش جلوه ای مطلوب از کسب و کارمان به مخاطب هدف است. بی‎تردید بسیاری از برندها به دلایل منفی مدنظر مخاطب هدف قرار می گیرند. اگر ما نیز در میان چنین برندهایی باشیم، ادامه فعالیت مان دشوار خواهد شد بنابراین فرآیند کلی روابط عمومی شامل جلب توجه مخاطب هدف با استفاده از ابزارهای رسانه ای خواهد بود. در این میان نقش شبکه های اجتماعی نیز قابل توجه است. شاید تا یک دهه پیش استفاده از شبکه های اجتماعی برای توسعه برند چندان مدنظر نبود، اما اکنون توجه به پلتفرم های اجتماعی حیاتی است. حضور اینفلوئنسرهای مختلف در حوزه های گوناگون کسب و کار گزینه جذابی برای همکاری محسوب می شود. همانطور که مشاهده می کنید، گزینه های بسیار زیادی برای فعالیت در روابط عمومی وجود دارد بنابراین ما باید نگاهی به رایج ترین گزینه ها برای فعالیت در حوزه روابط عمومی داشته باشیم.

یک استراتژی استاندارد در حوزه روابط عمومی به طور معمول دارای بخش های مشخصی است. بر همین اساس زمان ارزیابی کیفیت هر استراتژی فراهم می شود. مشکل برخی از برندها ناآگاهی از اجزای اصلی استراتژی های مختلف و ناتوانی در زمینه ارزیابی مناسب آنهاست. برخی از بخش های اساسی در استراتژی های استاندارد روابط عمومی به شرح ذیل است:

• ارائه درخواست همکاری با رسانه های معتبر در کنار نگارش محتوای جذاب برای آنها
• همکاری بازاریابی یا تبلیغاتی با رسانه ها به منظور پشتیبانی از فروش محصولات یا افزایش شهرت و اعتبارمان در بازار

بدون تردید گزینه های بسیار بیشتری برای فعالیت بازاریابی وجود دارد. برخی از گزینه های تکمیلی نیز شامل موارد ذیل است:

• استفاده بازاریابی و تبلیغاتی از شبکه های اجتماعی نظیر فیس‎بوک، توییتر و اینستاگرام
• برگزاری نشست های خبری برای رونمایی از محصولات جدید یا استراتژی های تازه برندمان
• استفاده از موقعیت شرکت مان در عرصه رسانه برای برندسازی بهینه
• مدیریت رویدادهای خاص با همکاری دیگر برندها برای جلب نظر عمده رسانه های محلی و بین‎المللی
• استفاده از اطلاعات در دسترس از سوی رسانه ها برای ارزیابی میزان تاثیرگذاری محصولات مان بر روی مخاطب هدف و ارتقای کیفیت آنها
• ایجاد وبلاگ رسمی برای برند به منظور تولید محتوای تخصصی تر